محاسبه قیمت سهام برای روز بعد بر اساس چه فاکتورهایی انجام می شود؟

محاسبه قیمت سهام برای روز بعد

از دیگر سوالات پر تکرار بورسی دلیل اختلاف و یکسان نبودن قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله می باشد و اینکه محاسبه قیمت سهام برای روز بعد چگونه انجام می شود؟ باید بدانید قیمت شروع سهم برای روز بعد، همان قیمت پایانی بسته شده ی امروز می باشد. حال در این مقاله به عوامل تاثیرگذار بر قیمت پایانی در بورس می پردازیم.

محاسبه قیمت سهام برای روز بعد

محاسبه قیمت سهم

ابتدا به تعریف قیمت پایانی می پردازیم:

قیمت پایانی سهم در بورس چیست؟

قیمت پایانی میانگین قیمت های معامله شده سهم طبق حجم صورت گرفته در آن روز معاملاتی می باشد. به تعبیر دقیق می توان گفت قیمت پایانی امروز، مبنای صفر تابلو برای فردا است، یعنی قیمت شروع سهم  در آن روز معاملاتی، قیمت پایانی دیروز می باشد.

فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت پایانی:

قیمت ها روی چه اعدادی معالمه می شوند؟

فرض کنید 90% معاملات در یک روز معاملاتی روی مثبت 3% باشد و  10%  قیمت معاملات به مثبت 5% رسیده باشد، در نتیجه میانگین وزنی آنها تعیین کننده قیمت پایانی خواهد بود و با توجه به این اعداد و ارقام قیمت پایانی محاسبه شده کمتر از قیمت آخرین معالمه می باشد.

حجم مبنا عامل تاثیرگذار دیگر بر قیمت پایانی

تاثیر حجم مبنا بر قیمت پایانی به اینگونه می باشد که اگر میزان حجم معاملات صورت گرفته از حجم مبنا بیشتر باشد، میانگین محاسبه شده به عنوان قیمت پایانی سهم در تابلوی معاملات ثبت می شود،  ولی اگر حجم مبنا پر نشود قیمت پایانی به همان اندازه مورد تعدیل قرار می گیرد.

قیمت پایانی با این محاسبات مبنای قیمت‌گذاری روز بعد قرار می گیرد، به تعبیر دیگر قیمت پایانی امروز، دامنه نوسان قیمت فردا را مشخص می کند.

محاسبه قیمت پایانی در بورس

در حالت کلی قیمت پایانی طبق فرمول زیر محاسبه می شود:

محاسبه قیمت پایانی هر نماد برای اعمال در محاسبات شاخص و در صورتی که نماد مذکور در آن روز معامله داشته باشد به شرح زیر است:

محاسبه قیمت پایانی

در این فرمول داریم:

فرمول محاسبه قیمت پایانی

اگر حجم معامله شده نماد از حجم مبنا بیشتر باشد، همان قیمت VWAP مبنای محاسبه قیمت پایانی در شاخص خواهد بود.

محاسبه قیمت پایانی در حالتی که حجم مبنا پر نشود

  • حجم معامله شده کمتر از حجم مبنا باشد:

محاسبه قیمت پایانی

محاسبه قیمت پایانی در صورتی که حجم معامله شده مساوی یا بیشتر از حجم مبنا باشد:

  • در این حالت داریم:

محاسبه قیمت پایانی در صورت پر شدن حجم مبنا

قیمت آخرین معامله در تابلو هر نماد بورسی چیست؟

به آخرین قیمتی که در آن روز معاملاتی صورت گرفته، قیمت آخرین معالمه گفت می شود که نام دیگر قیمت بسته شدن(Close Price) می باشد. قیمت آخرین معامله برای سفارش‌گذاری اهمیت زیادی دارد و به دلیل اینکه قیمت آخرین معامله نوسانات زیادی دارد برای اشاره به قیمت یک سهام، از قیمت پایانی استفاده می کنند.

سخن پایانی:

بر اساس آنچه گفته شد نتیجه می شود قیمت سهام برای روز بعد درواقع همان قیمت پایانی محاسبه شده طبق فاکتورهای نامبرده می باشد.

بیشتر بخوانید:
آموزش جامع و کامل انواع قیمت در بورس ایران
ثبت نام سهام عدالت 99 قابل انجام است؟
درامد ماهیانه از بورس

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.