دامنه نوسان سهام چیست؟

امروزه سرمایه‌گذاران می‌توانند جهت تزریق سرمایه خود از بین بازارهای سرمایه‌گذاری مختلف، یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و در آن سرمایه گذاری کنند. یکی از این بازارهای سرمایه‌گذاری، بازار بورس است که به دلیل رقابتی بودن آن و خاصیت ریسک پذیری و حجم بالای معاملات، باید دارای چارچوب و قوانین مشخص بوده و توسط نهادهای نظارتی بازار سرمایه کنترل شود. در واقع کنترل نوسان‌ها و موج‌های پر تلاطم بازار از وظایف نهادهای نظارتی بازار میباشد این کنترل باید با استفاده از ابزارهای مشخصی صورت گیرد که یکی از مهم ترین این ابزارها در بورس اوراق بهادار دامنه نوسان می باشد، ما در این مقاله قصد داریم شما را با دامنه نوسان سهام ، مزایا و معایب آن و حجم مبنا بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

دامنه نوسان سهام

دامنه نوسان سهام چیست؟

دامنه نوسان سهام، بیشترین تغییرات مجاز قیمت برای معاملات سهام در طول یک روز کاری است که تنها قیمت می تواند در این محدوده حرکت کند. از جمله قوانین مهمی در بازار بورس برای جلوگیری از آشفتگی و تقابل عرضه و تقاضا وضع شده که یکی از این قوانین دامنه مجاز نوسان میباشد که وظیفه  آن کنترل نوسان قیمت سهم جهت کنترل تلاطم بازار و جلوگیری از تصمیمات هیجانی سهامداران در بازار بورس است.

در حال حاضر، دامنه نوسان قيمت سهام در بورس تهران ۴ درصد و دامنه نوسان قيمت سهام در فرابورس، ۵ درصد است به طور مثال اگر قيمت سهم x در بورس، در ابتداي روز 500 تومان باشد، قيمت اين سهم در پايان ساعت معاملات حداکثر مي تواند 20 تومان افزايش و يا 20 تومان کاهش داشته باشد.

دامنه نوسان سهام

حجم مبنا چیست؟

حداقل تعداد سهام یک شرکت که باید در طول روز معامله شود حجم مبنا نامیده می شود، تا قیمت پایانی آن سهم بتواند بر اساس سقف دامنه نوسان، افزایش یا کاهش یابد. طبق قانون، در یک سال باید حداقل ۲۰ درصد از کل سهام یک شرکت معامله شود و حداکثر مبلغ حجم معاملات حجم مبنا یک میلیارد تومان است به طور کل حجم مبنا برای هر سهم متفاوت می باشد و به نسبت تعداد کل سهام شرکت محاسبه می شود ولی معمولا این مبنا برای شرکت های بورسی 0.0008 تعداد سهام شرکت در نظر گرفته می شود و حجم مبنا برای شرکت های فرابورس 1 میباشد.

مزایای دامنه نوسان:

  •  کشف واقعی سهام و جلوگیری از تصمیمات هیجانی سرمایه گذاران در خرید و فروش
  • کاهش دست‌کاری قیمت‌ها جلوگیری کرده و اجازه ندادن تغییر قیمت در زمان‌های دلخواه به سهامداران بزرگ
  • کاهش تلاطم در بازار و ایجاد ثبات و حفظ بازار
  • محافظت از سرمایه گذاران
  • جلوگیری از بحران های مالی

معایب دامنه نوسان:

  • عدم امکان انتقال تلاطم اضافی به روزهای آتی
  •  تأخیر در کشف قیمت
  • عکس‌العمل بیش از اندازه
  • دخالت در معاملات
  •  اثر ربایشی: اثر ربایشی به اثری گفته میشود که در آن قیمت سهام به نقطه ای جذب میشود
بیشتر بخوانید:

سایت آموزش بورس

دلایل نوسان قیمت سهام

بورس کالا و نحوه سرمایه گذاری در آن

چه زمانی سهم دامنه نوسان ندارد ؟

زمان هایی وجود دارد که بر اساس مقررات بازار سرمایه سهم دامنه نوسان ندارد و سهم از این دامنه تبعیت نمیکند:

بعد از تشکیل مجمع عادی سالانه سهم برای تقسیم سود دامنه نوسان ندارد.
بعد از برگزاری مجمع فوق العاده برای کاهش یا افزایش سرمایه
بعد از اعلام افزایش یا کاهش سود هر سهم یا EPS به ‌شرط آنکه بیش از 20 درصد تعدیل مثبت یا منفی دهد.

و در آخر:

همانطور گفتیم بازار بورس برای جلوگیری از تلاطم بازار و و نوسان های شدید و افت شدید قیمت سهام اقدام به وضع قوانینی از جمله ایجاد دامنه ی نوسان کرده است، معمولاً سرمایه‌گذاران تحت تأثیر جو روانی بازار قرار می‌گیرند و با تصمیمات هیجانی سبب ایجاد نوسان‌های غیرمنطقی می‌شوند وجود این قوانین باعث ثبات بازار و جلوگیری از بحران های مالی و آشفتگی های بازار است.

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.