ثبت نام سهام عدالت 99 قابل انجام است؟

سهام عدالت

با توجه به آزادسازی سهام عدالت، برای بسیاری از افراد جامعه این سوال پیش آمده تکلیف کسانی که سهام عدالت ندارند چیست؟ طرح سهام عدالت در سال 1385 با هدف کاهش اختلاف طبقاتی و رفع فقر از جامعه اجرا شد، در طی این طرح حدود 49 میلیون 226 هزار نفر در سامانه سهام عدالت (www.samanese.ir) کد دریافت کردند. طرح سهام عدالت که با هدف اجرای اصل 44 قانون اساسی شکل گرفته بود در دولت دهم و هم چنین در دولت های یازدهم و دوازدهم متوقف ماند که در نتیجه‌ی آن افرادی که جزء کم درآمدها و قشر ضعیف جامعه هستند جا ماندند. حال این سوال مطرح می باشد که ثبت نام سهام عدالت 99 قابل انجام است؟ 

آیا ثبت نام سهام عدالت در سال 99 قابل انجام است؟

ثبت نام سهام عدالت

با وجود اینکه تعداد زیادی از افراد جامعه از این طرح جاماندند، طبق اخبار و گزارشات صورت گرفته ثبت نام جدید سهام عدالت 99 از موقعی که متوقف ماند هنوز هم آعاز نشده است و در حال امکان ثبت نام و اضافه کردن افراد جدید وجود ندارد و فقط افرادی که در سال 88 ثبت نام کرده و سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی به نام آنها می باشد، می توانند از مزایای سهام عدالت برخوردار باشند. اخیرا خبرهایی در رابطه با ثبت نام جدید سهام عدالت در رسانه‌ها و فضای های مجازی به گوشمان می رسد ولی هیچگونه اطلاعیه معتبر و رسمی منتشر نشده است. سازمان خصوصی سازی در رابطه با این موارد به تاکید هشدار داده است و اینها را افرادی سودجو خوانده است که به دنبال کلاهبرداری و خالی کردن حساب های مردم هستند. برخی از این اطلاعیه ها به شکل زیر می باشند:

  • هشدار: در حال حاضر هیچگونه ثبت نام جدیدی برای سهام عدالت انجام نمی شود. لطفا مراقب افراد سودجو در این خصوص باشید.
  • هشدار: مراقب تماس تلفنی و مراجعه حضوری افراد ناشناس و سودجو به بهانه سهام عدالت باشید. چون هیچگونه تماس تلفنی یا مراجعه به شما در خصوص سهام عدالت انجام نمی شود.
  • هشدار: اطلاعات حساب بانکی و مبلغ آن، کد شبا و رمزهای بانکی، اطلاعات هویتی و شخصی خود را به بهانه سهام عدالت به هیچ عنوان در اختیار افراد ناشناس، سایت‌های اینترنتی و شبکه های مجازی قرار ندهید.

کسانی که سهام عدالت ندارند تکلیفشان چیست؟

متاسفانه دولت بعد از گذشت سال ها از طرح سهام عدالت هنوز راه چاره ای برای افراد جامانده نیافته و بی برنامه مانده است و پاسخ شان در حال حاضر منتظر ماندن و صبر کردن است. این طرح نیز مانند دیگر برنامه های عدالت اجتماعی با اشکالات فراوان و مدیریت ضعیف دولتمردان همراه بوده است.

مشمولان سهام عدالت چه کسانی هستند و به چه افرادی تعلق می گیرد؟

همانگونه که ذکر شد هدف از این طرح کاهش اختلاف طبقاتی و فقرزدایی از جامعه بود. بر اساس این هدف قرار شد افرادی که جزء اقشار پایین و ضعیف جامعه هستند سهام عدالت دریافت کنند، به همین خاطر افراد دسته بندی شده و از طریق نهادها و ارگان های مربوطه به آنها سهام  تعلق گرفت، ناگفته نماند به خاطر وجود مشکلات و نبود نظارت درست افراد کم درآمدی جاماندند. در کل  مشمولان سهام عدالت قشرهایی مثل اشخاصی که زیر نظر کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند، روستاییان و عشایر، کارگران فصلی و سایر گروه های کم جمعیت مثل خبرنگاران، زنان سرپرست خانوار، طلاب، خادمان مساجد و در اخر گروه کارمندان و بازنشستگان دولتی، دستگاه های عمومی هستند.

مقالات مرتبط زیر را مطالعه کنید:
چه کسانی مشمول سهام عدالت هستند؟
ارزش سهام عدالت چقدر است؟
سهام عدالت مستقیم خوبه یا غیر مستقیم؟

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.