پولبک در بورس یا اصلاح قیمت یعنی چه؟

بوک بیلدینگ

پولبک یک اصطلاح بورسی است و در لغت به معنای عقب کشیدن یا پس کشیدن است، این لغت مترادف کلمه hook به معنای قلاب است، ما در این مطلب سعی داریم به تعریف پولبک در بورس و انواع آن پرداخته و تفاوت آن را با اصلاح قیمت برای شما شرح دهیم پس با ما همراه باشید.

 

پولبک در بورس ( pull back) چیست؟

پولبک به حالتی گفته می شود که نرخ یک سهم، خط روند را می شکند ولی دوباره به خط روند برمی گردد ولی نمی تواند آن را شکست دهد به عبارت دیگر پولبک در تحلیل تکنیکال به بوسه خداحافظی یا بوسه مجدد معروف است، حالتی است که قیمت برای آخرین بار به محدوده‌ای که قبلا در آن بوده برمی‌گردد و آن را لمس می‌کند زمانی که قیمت برای آخرین بار به محدوده ای که در آن قرار داشته برگردد پولبک شکل گرفته است.

در حالت کلی سهم همیشه روند صعودی یا نزولی را به صورت شارپی در پیش نگرفته و گاهی به صورت پلکانی به سمت بالا یا پایین می رود.

پولبک در بورس

مثلا یک سهمی که از نرخ 300 به 250 رسیده، طی یک موج مثبت در نمودار به 270 میرسد و رشد می کند و بعد دوباره نزول کرده و به 250 می رسد این افت سهم اصلاح سهم در روند نزولی نام دارد. یا در حالتی دیگر سهمی که از 250 به 350 به خاطر جو بازار استراحت می کند و تا 300 تومان پایین می آید که به این حالت اصلاح در صعود گفته می شود.

در بازار سهم همیشه صعود یا نزول نمی کند و به صورت خطی به شکل زاویه 45 درجه به سمت بالا یا پایین حرکت نمی کند بلکه در میانه های راه اصلاحاتی به صورت پلکانی انجام می دهد.

بیشتر بخوانید :

خرید پله ای در بازار بورس

حداقل سرمایه برای ورود به بورس چقدر است؟

اصلاح قیمت چیست؟

اصلاح یعنی اینکه یک سهمی که در حال صعود یا نزول است، همیشه به سمت بالا یا به سمت پایین حرکت نکرده و وسط کار یک اصلاح انجام می دهد.

تفاوت پولبک با اصلاح قیمت:

اصلاح قیمت و پولبک در بورس هر دو به تغییر روند یک سهم گفته می شود اما فرق مساله اینجاست که اصلاح قیمت ها بلند مدت هستند ولی پولبک موقت و کوتاه مدت است.

پولبک (pull back)

انواع پولبک در بورس :

پولک به سه نوع داخلی، خارجی و نرمال تقسیم می شوند:

پولبک در بورس

پولبک داخلی:

این نوع پولبک در بورس خطرناک ترین نوع آن است چون نوعی سردرگمی معامله گران محسوب می شود و ریسک زیادی به همراه دارد، در واقع اگر اینجا تصمیم خریداران سهم، قاطعانه تر بود قیمت سهم بعد از برخورد با مقاومت دوباره به رشد خود ادامه می داد، در این نوع نمودار بعد از شکست مقاومت و برگشت به آن سطح شاهد نفوذ قیمت به داخل محدوده مورد نظر می باشیم.

پولبک خارجی:

همانطور که در نمودار مشاهده می کنید در اینجا قیمت یک سهم قبل از اینکه به سطح مقاومت برسد، مسیر اصلی خود را پیش رو میگیرد، این نوع از پولبک نشان دهنده بالا بودن تقاضا برای یک سهم است حال فرق ندارد که حالت صعودی داشته باشد یا نزولی، در این نوع نمودار احتمال صعود قیمت خیلی بالا می رود چون خریداران فرصت ورود مجدد به سهم را به دیگر سرمایه گذاران نمی دهند.

پولبک نرمال:

پولبک نوع عادی، همان حالتی است که اکثر اوقات قابل‌ مشاهده است. در این نوع، قیمت یک سهم به سطح مقاومت یا حمایت خود برخورد میکند و دوباره به حرکت خود ادامه می دهد.

اصلاح قیمت

آیا پولبک می تواند نشانه ی شروع یک روند جدید باشد؟

برخی از معامله گران و سرمایه گذاران معتقدند ممکن است بعد از شکل گیری پولبک در سهم می توانند به روند قبلی خود ادامه دهند ولی این باور غلطی می باشد. بولکوفسکی معتقد است در 50 درصد حالت ها ممکن است که قیمت یک سهم بعد از تشکیل پولبک به روند قبلی خود ادامه دهد، و 50 درصد دیگر بعد از تشکیل پولبک مسیر قبلی خود را از دست می‌دهند و مسیر جدیدی را از سر می گیرند، یعنی به طور قطع نمی توان گفت که آیا پولبک در سهم اتفاق می افتد یا خیر؟ پس لازم و ضروری است که تمامی سرمایه گذاران برای فهم و تشخیص بهتر رفتار بازار ،شناخت تکنیک های معاملاتی و تابلو خوانی بازار را در راس کار خود قرار دهند.

به طور کلی تمام معاملات بزرگ در زمان پولبک انجام می شوند در این حالت بازار به صورت صعودی و با رشد حرکت می کند اگر ما تنها با این مفهوم وارد بازار شویم ممکن است برخی معاملات را از دست بدهیم برای جلوگیری از این کار لازم است که اطلاعات و تخصص لازم را در این زمینه را کسب کنیم.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.