خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ چیست؟

خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ

بازار های مالی جهان در حال رشد و توسعه می باشند و هم چنین شرکت های جدیدی برای ورود به بورس و عرضه اولیه سهام خود در این بازار سرمایه اقدام کرده اند. این علت ها باعث شده روش های مختلف عرضه اولیه اهمیت پیدا کند مثل خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ. بوک بیلدینگ از جمله روش های جدید خرید عرضه اولیه می باشد. بکار گیری این روش های نوین بدین دلیل است که با تخصیص درست و بهینه و ارزش گذاری عادلانه اوراق بهادار، بازاری جذاب برای سرمایه گذاران فعال بوجود آورند. در نتیجه ی این امر سرمایه گذاران جدیدی به بازار سرمایه گذاری بورس حضور پیدا کرده. ورود سرمایه گذاران زیاد باعث افزایش نقد شوندگی در نتیجه کمک بزرگی برای بازار محسوب می شود.

خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ

عرضه اولیه چیست؟

عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ

زمانی که شرکتی برای اولین بار در بورس پذیرفته می شود و سهام خود را عرضه می کند به اولین روز عرضه سهام، سهام اولیه می گویند. عرضه اولیه سهام شرکت ها در بورس همیشه برای سرمایه گذاران از جمله سرمایه گذارانی که به تازگی وارد بورس شده اند جذاب می باشد. چون عرضه اولیه همیشه برای سرمایه گذاران سودآور بوده، باعث محبوبیتش در بین سهامداران نیز شده است.

در  خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ تمام سرمایه گذاران از جمله حقیقی ها، حقوقی ها می توانند سفارشات خود را در دامنه مشخص قیمتی که اعلام می شود وارد کنند. براساس حجم سفارشات و قیمت های مورد نظر بازار، سهم جدید کشف قیمت می شود.
جهت ثبت سفارش باید به 3 نکته زیر توجه داشت:

  1. زمان ثبت سفارش: ناظر بازار در صفحه نماد ورد نظر بازه ی زمانی مشخص شده را برای خرید عرضه اولیه اعلام می کند.
  2. ثبت سفارش در یک بازه ی قیمتی توسط ناظر بازار در اطلاعیه مورد مشاهده قرار می گیرد.
  3. حداکثر حجم از سفارشات قابل خرید برای هر سرمایه گذار نیز در اطلاعیه اعلام می شود.

در روش بوک بیلدینگ کشف قیمت چگونه انجام می شود؟

در روش های قبلی مربوط به عرضه اولیه حقوقی ها طی یک فرآیند کشف قیمت را انجام می دادند که در آن سرمایه گذاران حقیقی هیچگونه دخالتی نداشتند. کشف قیمت به این صورت بود که حقوقی ها سفارشات خود را در قیمت های متفاوت ارسال می کردند و فرآیند کشف قیمت انجام می شد. بعد از این فرآیند، هر شخص حقیقی با توجه به تعداد سهام عرضه شده، می توانست در یک قیمت ثابت و مقدار سهمیه مشخص شده، سفارش خود را ثبت کند. ولی خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ به این صورت است که قیمت ثابتی برای عرضه اولیه سهم در نظر گرفته نمی شود و سهم دارای یک کف و سقف قیمتی است که سهامداران با توجه به تحلیل و بررسی خود می توانند در این دامنه ی قیمتی اقدام به خرید کنند.

در روش بوک بیلدینگ بعد از اینکه ساعت ثبت سفارش اعلام می شود، سرمایه گذاران می توانند سفارش خود را متناسب با حجم و قیمت مشخص شده از طریق کارگزاری خود و یا به صورت آنلاین ارسال کنند. بهترین خریدار کسی است که سهم را با بالاترین قیمت بخرد، چون تعداد شرکت کنندگان و متقاضیان برای خرید عرضه اولیه زیاد است. همه ی افراد متقاضی سفارشات خود را در سقف قیمت ارسال می کنند و افرادی که در پایین تر از سقف قیمتی سفارش می گذارند احتمال اینکه هیچ سهمی به آنها نرسد وجود دارد.

بیشتر بخوانید :

فرق بورس و فرابورس به زبان ساده

برای سرمایه گذاری در بورس از کجا شروع کنم؟

در روش خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ دیگر اولویت زمانی مطرح نیست!

در روش بوک بیلدینگ تخصیص سهم عرضه اولیه دیگر طبق اولویت زمانی ارسال سفارش نیست. یعنی شخصی که نزدیک به انتهای بازه ی زمانی مشخص شده سفارش خود را ثبت می کند با شخصی که در ابتدای بازه ی زمانی ارسال سفارش انجام داده فرقی ندارد.

تفاوت نقش کارگزار در روش قبلی خرید عرضه اولیه و روش بوک بیلدینگ

سفارشات ارسالی در روش قبلی در صف قرار می گرفتند و به افراد بر اساس نوبتشان در صف، سهم تعلق می گرفت. سرمایه گذارانی هم که به سیستم های معاملاتی آنلاین دسترسی نداشتند سهم شان را از کارگزاری خود دریافت می نمودند. دلایلی مثل تخصیص سهام برای کارگزاری ها و شیوه تقسیم سهم از طرف کارگزاری ها بین مشتریان خود و دیگر شرایط، نارضایتی سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار را به همراه داشت. حال در روش بوک بیلدینگ کارگزاری ها نقشی در تعداد تخصیص سهم بین مشتریان را ندارند و  مشتریان حقیقی در بازه ی زمانی اعلام شده با توجه به قیمت و حجم مشخص شده، می توانند سفارشات خرید خود را ثبت کنند.

امکان اصلاح سفارش در روش بوک بیلدینگ

در این روش شما می توانید سفارش ارسال شده خود را قبل اتمام زمان اعلام شده برای ثبت سفارش ویرایش یا حذف کنید اما بعد از پایان زمان ثبت سفارش دیگر امکان حذف یا ویرایش وجود ندارد.

بوک بیلدینگ

بوک بیلدینگ روشی جدید در بازار بورس تهران می باشد که از این پس سهامداران باید از طریق بوک بیلدینگ اقدام به خرید سهام کنند. جالب ترین مزیت خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ این است که می توان سفارش ها را با قیمت مختلفی به ثبت رساند. سفارشات با حداکثر حجم مشخص شده در قیمتی که خریدار تعیین می کند در سامانه معاملات ثبت می شود.
در این روش خریدار با توجه به تحلیل و بررسی ها ی خود در خواست خرید سهام را در ساعتی که ناظر بازار از قبل مشخص می کند در سامانه معاملاتی ثبت می کند. برای صاحبان شرکت ها عرضه اولیه سهام فرصت خوبی برای بدست آوردن نقدینگی است. همچنین فرصت بسیار مغتنمی برای متقاضیان زیرا خرید عرضه اولیه همیشه با سود همراه بوده و بسیار کم ریسک می باشد.

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.