بازار ثانویه بورس چیست و چه تفاوتی با بازار اولیه دارد؟

بازار ثانویه

بعد از اینکه اوراق بهادار در بازار اولیه بورس به صورت پذیره نویسی به فروش می رسد، سرمایه گذاران می توانند این اوراق را در بازار ثانویه بورس خرید و فروش کنند. درواقع بازار ثانویه بورس بازاری است که دارایی ها مجدد به خرید و فروش می رسد. به طور مثال اگر سهامداری در مرحله پذیره نویسی، سهام شرکتی را خریداری کرده باشد حال بخواهد این سهام را به فروش برساند باید بتواند خیلی راحت و با هزینه کم آن را بفروشد که این امر در بازار ثانویه امکان پذیر است، پس به همین خاطر وجود بازار ثانویه می تواند کمک بزرگی برای سرمایه گذاران محسوب شود.

بازار ثانویه بورس چیست؟

بازار ثانویه بورس

هدف از تشکیل بازار ثانویه این است که زمینه ای برای معامله اوراق بهادار منتشر شده، در بازار اولیه فراهم گردد، بازار ثانویه جایی است که دارایی هایی مثل اوراقه قرضه و سهام شرکت ها به خرید و فروش می رسد، همچنین می توان اینگونه تعریف کرد که بازار سرمایه مکانی است که سرمایه گذاران در آن می توانند اوراق بهادار را بجای شرکت های صادر کننده، از سرمایه گذاران دیگر بخرند. در بازار ثانویه بورس حجم معاملات و میزان نقدشوندگی بسیار زیاد است و این یک ویژگی مثبت برای بازار بورس بحساب می آید. همچنین بازار ثانویه کمک بزرگی برای شرکت های فعال در بورس می باشد زیرا آنها از طریق بازار ثانویه می توانند روی معاملات نظارت داشته و آن را کنترل کنند و از این طریق نحوه مدیریت خود را بهبود بخشیده و سمت و سوی مدیریتی درست حاصل گردد. برای درک بهتر بازار ثانویه می توان گفت که در ابتدا شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و سهام خود را در بازار اولیه به صورت عرضه اولیه بین سهامداران متقاضی تقسیم می کنند، بعد از این سهامدارانی که عرضه اولیه در دست دارند می توانند بعد از اینکه به سود پیش بینی شده ی خود رسیدند، آن را در بازار ثانویه به دیگر سهامداران بفروشند.

نکات مثبت بازار ثانویه بورس:

  1. بخاطر حجم بالا معاملات، هزینه معامله کم است.
  2. از نقدشوندگی بالایی برخوردار است. بهمین خاطر سهامداران می توانند به راحتی سهام یا اوراق قرضه خود را به فروش برسانند.
  3. خبرهای جدید مربوط به شرکت ها سریعا تغییراتی در قیمت سهام ها ایجاد می کند.
  4. مقررات سنگین و بیشماری از طرف دولت برای بازار ثانویه در نظر گرفته شده است زیرا سرمایه و میزان نقدینگی برای شرکت ها و سهامداران در این بازار شکل می گیرد بهمین خاطر باید تضمین و امنیتی برای پول سرمایه گذارن وجود داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
کسب درآمد از بورس ایران چگونه است؟
چگونه از بورس پول در بیاوریم؟ بهترین روش های کسب درآمد از بورس

قیمت اوراق بهادار در بازار ثانویه متاثر از چه چیزی است؟

قیمت اوراق بهادار پیشتر و بر پایه قیمت اسمی در بازر اولیه مشخص می گردد ولی در بازار ثانویه میزان و اندازه عرضه و تقاضا تأثیرگذار بر قیمت می باشند.

بازار ثانویه چه تفاوتی با بازار اولیه دارد؟

بازار اولیه مکانی است که سهام و اوراق قرضه شرکت ها برای اولین بار در آن به صورت عرضه اولیه (IPO) به قیمت اسمی و از پیش تعیین شده بین متقاضیان به فروش می رسد، در این بازار فروشنده خود شرکت است اما در بازار ثانویه خرید و فروش بین معامله گران انجام می شود. در ایران نماد بازار اولیه بانک و نماد بازار ثانویه بورس می باشد، در بازار اولیه شرکت های مختلف تأسیس و پذیره نویسی می شوند ولی در بازار ثانویه سهام مربوط به این شرکت ها مورد معامله قرار می گیرد، بازار های بورس و فرابورس جزء بازار ثانویه هستند. در بازار ثانویه وقتی حجم تقاضا برای سهامی بالا می رود موجب افزایش قیمت آن سهم می شود.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.