شاخص بورس چیست و چه مفهومی دارد؟

شاخص بورس چیست

حتما تا کنون جملاتی مثل “امروز شاخص بورس 150 واحد رشد کرده ” یا “شاخص بورس افت 15 درصدی داشته” را شنیده اید و برایتان این سوال پیش آمده که شاخص بورس چیست و چه مفهومی دارد؟ یا نوسانات بورسی بر چه مبنایی هستند؟ امروز میخواهیم انواع شاخص ها را برایتان توضیح داده و مفهوم آن را برایتان بازگو کنیم.

مفهوم “شاخص بورس”

شاخص ترجمه کلمه انگلیسی index است. این کلمه در لغت به معنای نشانگر یا نمایی از یک عدد است که از آن برای مشاهده تغییرات ایجاد شده متغییر ها در یک بازه زمانی استفاده می شود.
اما شاخص بورس عددی است که روند رشد و نزول بازار بورس را نشان می دهد. البته ما در بازار بورس یک شاخص کلی نداریم و برای نشان دادن وضعیت بورس از زوایای مختلف از شاخص های مختلق استفاده میکنیم. در این مطلب از شاخص های مهم در بازار بورس برایتان خواهیم گفت.

شاخص کل 

این شاخص همان شاخص معروفیست که در اخبار به طور مرتب آن را می شنوید. شاخص کل در بین فعالین بازار سرمایه یکی از پرکاربردترین هاست زیرا سطح عمومی قیمت و در عین حال سود سهام شرکت ها را نشان می دهد.
نکته قابل توجه اینجاست که عدد شاخص به خودی خود اهمیتی ندارد و تنها مقایسه آن با شاخص های قبلی کاربرد دارد. زیرا میزان تغییرات شاخص کل در یک سال می تواند نشانگر این باشد که میانگین بازدهی بورس در این یک سال چند درصد است؟

بهتر است این مطالب را نیز مطالعه نمایید:

نکات قابل توجه در خصوص شاخص کل

Δ افزایش یا شاخص کل بورس، لزوما به معنای سودآوری یا ضرردهی سهام همه شرکت های حاضر نخواهد بود زیرا بیانگر میانگین بازدهی است.
به عبارت دیگر در برخی موارد، فارغ از رشد شاخص کل بورس، سهام بعضی شرکت ها با افت قیمت مواجه می شوند و برعکس. بنابراین سرمایه گذاران در بازار بورس نباید برای سرمایه گذاری در بورس بدون بررسی و توجه به همه جوانب تنها رشد شاخص کل را در نظر بگیرند.

Δ یکی از اصول سرمایه گذاری تشکیل سبد سهام است. هر اندازه که سبد سهام شما متنوع تر باشد و ترکیب آن به سهام شرکت های موجود نزدیک تر باشد، بازدهی آن هم به شاخص کل نزدیک تر است. پس با تطبیق ترکیب سبد خود و ترکیب تمامی سهام های حاظر در بازار، هماهنگ با رشد یا افت شاخص کل به بازدهی خواهید رسید.

شاخص کل بورس

شاخص قیمت

این شخاص نشان دهنده روند قیمت سهام همه شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار است.
تفاوت شاخص قیمت با شاخص کل این است که در این شاخص فقط قیمت سهام شرکتهای بورسی در فرمول مورد محاسبه قرار میگیرد اما در شاخص کل نه تنها قیمت بلکه سود چرداختی نیز محاسبه میشود.
البته هم در شاخص کل و هم در شاخص قیمت هرچه شرکت ها سرمایه بیشتری داشته باشند تاثیر بیشتری میگذارند.

بازار بورس ، فهرست شرکت های فعال تر بر اساس میزان نقد شوندی را، هر سه ماه یکبار منتشر میکنند.هر نهاد معاملاتی که سهامش راحت تر خرید و فروش شود نقدشوندگی بیشتری دارد.پس برای ارزیابی از شاخص 50 شرکت فعال تر استفاده میشود تا تغییرات سطح عمومی قیمت سهامشان نشان داده شود.

شاخص هم وزن

همانطور که گفته شد تاثیرگذاری شرکت های بزرگ تر در شاخص بیشتر از شرکت های کوچک است پس اگر سهم چند شرکت بزرگ افزایش یابد ممکن است شاخص کل بدون در نظر گرفتن سهام شرکت های کوچک رشد کند.این قضیه میتواند گول زننده باشد.پس سرمایه گذاران با بررسی شاخص هم وزن در میابند که اوضاع بازار چگونه است.
در شاخص هم وزن تمامی شرکت های پذیرفته شده در بورس بدون در نظر گرفتن اندازه شان حضور دارند.به خاطر وزن مساوی همه نهادها ، بعضی تحلیل گران اقتصادی این شاخص را معیاری مناسب تر برای بررسی حال عمومی بازار میدانند.

انواع شاخص ها در بازار بورس

پس برای سرمایه گذاری عاقلانه باید تمامی شاخص های بورسی را بررسی کرده تا به یک نتیجه گیری درست برسید.به ترکیبات سبد سهام خود دقت کنید و با توجه همه جانبه نحلیل کنید.

توسط کیانا ابراهیمی

مفهوم فلسفی و دقیق خونه مهم نیست، این مهمه که میدونم شغل من خونه منه، بلدم توش راه برم؛ تک تک آجرهاشو میشناسم و بهش تعصب دارم؛ جاییه که وقتی بهش سر میزنم قوی میشم چون ریشه هامو داره:)

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.