منظور از قیمت اسمی سهم در بورس چیست؟

قیمت اسمی سهم در بورس

منظور از قیمت اسمی سهم در بورس یا همان ارزش اسمی یک سهم، درواقع مبلغی است که در اساسنامه شرکت و همچنین روی ورقه سهم مشخص می شود. در نظر گرفتن قیمت اسمی و قید آن روی ورقه سهم، به این معنی نیست که سهم حتما باید با این قیمت به فروش برسد، در واقع با توجه به جو حاکم بر بازار احتمال اینکه سهم مورد نظر با قیمتی بالا یا پایین تر از قیمت اسمی مورد معامله قرار گیرد وجود دارد. به تعبیر دیگر می توان گفت ارتباطی بین ارزش یا قیمت اسمی سهم و قیمت آن در بازار وجود ندارد، قابل ذکر است که در بازار سرمایه گذاری بورس ایران، قیمت اسمی تمام سهم ها برابر یک هزار ریال می باشد. مهم ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت سهام در بازار میزان عرضه و تقاضا می باشد. شرکت هایی وجود دارند که از میزان محبوبیت بالایی در بین سهامداران برخوردار هستند که در نتیجه ی این امر افزایش قیمت سهم مورد نظر را در پی دارد که ممکن است این افزایش قیمت چندین برابر قیمت اسمی باشد، در مقابل هم شرکت هایی به دلیل عملکرد ضعیف خود در بازار، موجب عرضه ی زیاد سهم مورد نظر می شود در نتیجه کاهش قیمت را به همراه دارد که ممکن است به زیر قیمت اسمی (100 تومان) برسد.

به طور کلی متوان گفت هر سهم چهار نوع قیمت دارد:

  • قیمت اسمی
  • قیمت دفتری
  • قیمت واقعی
  • قیمت ذاتی

منظور از قیمت اسمی سهم در بورس چیست؟

پذیره نویسی سهام شرکت ها در بازار سرمایه بر اساس قیمت اسمی انجام می شود.

مفهوم ارزش دفتری چیست؟

تفاوت بین بدهی های شرکت و مجموع دارایی های آن، گویای ارزش سرمایه سهامداران شرکت یا همان مجموع حقوق صاحبان سهام شرکت می باشد. حال قیمت دفتری یک سهم از تقسیم مبلغ حقوق صاحبان سهام بر تعداد سهام شرکت حاصل می شود.

قیمت واقعی سهم به چه معناست؟

قیمت واقعی در واقع قیمتی است که سهم بر اساس آن در بازار سرمایه مورد معامله قرار می گیرد. مهم ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت سهم در بورس، میزان عرضه و تقاضا می باشد. همانکونه که ذکر شد ممکن است بخاطر عملکرد خوب و مثبت شرکتی، متقاضیان زیادی برای خرید سهم شرکت در بورس باشند که در نتیجه ی این امر میزان تقاضا برای سهم افزایش یافته و ممکن است سهم مورد نظر چندین برابر قیمت اسمی خود مورد معامله قرار گیرد، در مقابل عکس این اتفاق نیز ممکن است بیفتد یعنی به علت عرضه زیاد، سهم دچار افت قیمت می شود و اگر ین روند ادامه دار باشد احتمال اینکه قیمت واقعی سهم به زیر قیمت اسمی یعنی 100 تومان برسد، وجود دارد.

تفاوت قیمت ذاتی سهم و ارزش بازار

قیمت ذاتی یک سهم نشان دهنده ی ارزش واقعی یا همان ارزش ذاتی سهم می باشد. ارزش ذاتی یک سهم بر اساس عواملی مثل قدرت سودآوری و کیفیت کسب سود مشخص می گردد. اگر شرکتی قابلیت افزایش و ثبات سودآوری داشته باشد، گوییم قدرت سودآوری بالایی دارد. از طرفی مواردی از جمله مشتری مداری، رضایت کارکنان، کسب رضایت مشتری، رقابت و ریسک نسبی و همچنین تحقق پیش بینی های سودآوری و … کیفیت کسب سود را نشان می دهد. گاها در بازار بورس شاهد این هستیم قیمت بازار مربوط به سهم پایین تر از ارزش ذاتی آن معالمه می شود و با متقاضیان زیادی رو به می باشد چرا که این سهامداران متقاضی اعتقادشان بر این است  ارزش واقعی سهم مورد نظر بیشتر از قیمت بازاری آن است و به تعبیر دقیق تر می توان گفت قیمت ذاتی یک سهم، نشان دهنده ی میزان ارزشی است که سرمایه گذاران برای سهم قائل هستند.

قیمت اسمی و قیمت واقعی چیست و چه فرقی دارند؟

همانگونه که قبلا هم ذکر شد قیمت اسمی سهم در بورس مبلغی است که در اساسنامه شرکت برای هر سهم مشخص شده و بر روی هر ورقه سهم نیز قید می شود. قیمت اسمی از تقسیم سرمایه شرکت بر تعداد سهام آن بدست می آید که در ایران ارزش هر سهم 1000 ریال یا 100 تومان است و قیمت واقعی سهم در واقع نشان دهنده ارزش سهم در بورس است و با این قیمت در حال معامله می باشد. از ضرب ارزش اسمی در تعداد سهامی که شرکت منتشر کرده است، سرمایه قانونی شرکت حاصل می شود، حال اگر قیمت واقعی سهم را در تعداد سهام ضرب کنیم ارزش سهام شرکت را نشان می دهد.
ناگفته نماند که قیمت واقعی یا همان ارزش جاری سهم در بازار بورس با قیمت یا ارزش ذاتی برابر نیست ولی در طولانی مدت قیمت سهم به ارزش ذاتی خود می رسد.

بیشتر بخوانید:
خرید عرضه اولیه در روز دوم
چگونه از بورس پول دربیاوریم ؟ بهترین روش های کسب درآمد از بورس
کارمزد خرید و فروش سهام در بورس 99

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.