حجم عرضه و تقاضا در بورس چیست ؟

حجم عرضه و تقاضا

حجم عرضه و تقاضا در بورس در تغییرات قیمت سهام در روزهای مختلف تاثیرگذار است. شناختن این دو رکن اصلی اقتصاد باعث می شود درک درستی از تحلیل به روش تکنیکال داشته باشید.
در ادامه در می یابید که اختلاف بین این دو چگونه باعث حرکت قیمت می شود.

حجم عرضه و تقاضا در بورس

در تحلیل تکنیکال شما به جای بررسی عوامل مختلف،به طور مستقیم نمودار قیمت سهام شرکت های بورسی را بررسی می کنید.
این نمودار نشان می دهد که قیمت به صورت لحظه ای در حال تغییر است و در روز های مختلف متفاوت است. عرضه و سهام عامل تغییر قیمت ها هستند پس باید بررسی کنیم که این دو چه چیزی هستند؟

عرضه سهام 

“عرضه” کل سهامدارانی هستند که میخواهند سهام خود را با هر قیمتی بفروشند. هنگامی که هر کدام از سهامداران قیمت خاص خودشان را روی سهام بگذارند ما تعدادی سرمایه گذار و تعدادی قیمت منحصر بفرد خواهیم داشت. با نگاهی به بازار سهام دریافت خواهید کرد که هرچه قیمت بالاتر میرود تعداد کل سهام های عرضه شده هم بیشتر می شود.

نمودار عرضه سهام

تقاضا سهام

“تقاضا” کل خریدارانی هستند که میخواهند سهامی را با هر قیمتی بخرند. عملکرد تقاضا متفاوت با عرضه است به این گونه که هرچه قیمت بالاتر برود افراد کمتری مایل به خرید سهام ها هستند. به بیان شیواتر تقاضای سهام همان خرید سهام است و خریداران سهام در بازار تقاضا ایجاد می کنند.

نمودار تقاضا سهام

نقطه تعادل بازار

هنگامی که خرید و فروش در بازار به برابری برسند نقطه تعادل پیدا می شود. در این تقطه فروشندگان سهامشان را با قیمت مورد نظر خود فروخته و خریداران سهام را با قیمت دلخواه میخرند.
این نقطه با کم و زیاد شدن حجم جا به جا می شود. این به این معناست که هرچه عرضه بیشتر باشد نقطه تعادلی در قیمت های کمتر است و هرچه تقاضا بیشتر باشد نقطه تعادل در قیمت های بالاتر به وجود می آید.
از دیدگاه عملی اینها خریداران و فروشندگانی هستند که از دیگران راغب تر برای خرید و فروش بودند و با یکدیگر معامله کرده اند.

نوسان قیمت بر اساس حجم عرضه و تقاضا در بورس

زمانی که تعداد عرضه کنندگان از تعداد متقاضیان بیشتر باشد سهام شرکت ها با کاهش قیمت مواجه خواهد شد و در نقطه مقابل وقتی متقاضیان از فروشندگان بیشتر می شوند بخاطر افزایش تقاضا و بالا رفتن ارزش شرکت ها قیمت سهام نیز بالا می رود. بدین گونه حجم عرضه و تقاضا باعث تعیین قیمت سهام در بازار می شود.

عرضه و تقاضا در بورس

همانطور که گفتیم با افزایش تقاضای سهام قیمت نیز افزایش می یابد و روند صعودی می شود. هنگامی که سهام در یک نقطه شروع به رشد کرد آن را نقطه حمایتی نام گذاری می کنیم. در مقابل نقطه حمایتی، هنگامی که عرضه افزایش پیدا کند و قیمت کاهش یابد و سهام روند نزولی به خود بگیرد نقطه مقاومتی پدید می آید.

صف خرید و فروش در بورس چیست؟

حجم عرضه و تقاضا علاوه بر تاثیر روی نوسانات قیمت ، باعث به وجود آمدن صف های خرید و فروش سهام نیز می شوند.

  • صف خرید : با افزایش تقاضا برای یک سهم و ممانعت عرضه کننده از فروش سهام به قیمت فوق صف خرید به وجود می اید.
  • صف فروش : اگر فروشندگان از خریداران بیشتر شوند صف فروش به وجود می اید.

صف فروش نشانگر عدم تمایل افراد به خرید سهام است و صف فروش در نقطه مقابل نشانه اقبال سهام است.

کلام آخر :

حجم عرضه و تقاضا در بورس نه تنها روی قیمت بلکه امکان دارد روی سایر فعالیت های اقتصادی نیز تاثیر بگذارد. حال که با این اصطلاحات و پیامد های وجود آن آشنا شده اید می توانید از این مفاهیم استفاده کرده تا بازار بورس را بهتر تحلیل کنید.

این مطالب را نیز مطالعه کنید :
عرضه اولیه را کی بفروشیم؟
قوانین جدید حجم مبنا چیست و چه مفهومی در بازار بورس دارد؟

توسط کیانا ابراهیمی

مفهوم فلسفی و دقیق خونه مهم نیست، این مهمه که میدونم شغل من خونه منه، بلدم توش راه برم؛ تک تک آجرهاشو میشناسم و بهش تعصب دارم؛ جاییه که وقتی بهش سر میزنم قوی میشم چون ریشه هامو داره:)

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.