کارمزد خرید و فروش سهام در بورس 99

برای همه ما ممکن است این سوال پیش بیاید که وقتی سهامی را خریداری میکنیم آیا علاوه بر مبلغ مورد نیاز برای خرید سهام باید هزینه ی دیگری هم بپردازیم یا نه؟ حال برای فروش سهام چطور؟ پاسخ این سوال مثبت بوده و تمام معامله گران و سرمایه گذاران برای خرید و فروش سهام و سایر اوراق بهادار باید کارمزد بپردازند، ما در این مقاله سعی داریم به این سوال پاسخ بدهیم که کارمزد معاملاتی در بورس چگونه محاسبه می شود و همچنین کارمزد خرید و فروش سهام در بورس 99 چقدر است؟

اما قبل از آن بپردازیم به اینکه:


کارگزاری بورس چیست و کارگزاران چه کمکی به شما می کنند؟

ما برای انجام معاملات اوراق بهادار مانند سهام و اوراق مشارکت و … باید به کارگزاری های سطح شهر مراجعه کرده و ثبت نام کنیم و کد بورسی یا کد معاملاتی تهیه کنیم، کارگذاری ها به عنوان یک واسطه زمینه را برای انجام معاملات راحت تر کرده اند. کارگزاران خودشان به سازمان بورس و هسته مرکزی معاملات بورس متصل هستند تمام معاملات انجام شده ی ما توسط کارگزاری ها از یک مسیری عبور می کند و یک کارمزدی دارد و ما هزینه ای را بابت این معاملات باید پرداخت کنیم.

کارمزد خرید و فروش سهام چیست و کارگزاری‌ها چه می کنند؟

در زمان خرید سهام، کارمزد خرید از ارزش معاملات ( که حاصل ضرب تعداد خرید در قیمت خرید) کم میشود که حدود 5 درصد است. در واقع ما باید مبلغ نیم درصد خرید معامله را به عنوان کارمزد پرداخت کنیم، و در هنگام فروش سهام کارمزد فروش از ارزش معاملات ( حاصل ضرب تعداد فروش در قیمت فروش) کم خواهد شد که حدود یک درصد از مبلغ فروش را باید به عنوان کامزد پرداخت کنیم. حال بپردازیم به مبلغ کارمزد خرید و فروش سهام در بورس 99:

مبلغ کارمزد خرید و فروش سهام در بورس 99 چقدر است؟


1.کارمزد خرید سهام، حدود 49 صدم در صد است.
2.كارمزد و ماليات فروش سهام، كارمزد فروش سهام، 53 صدم درصد مبلغ معامله است در فروش سهام، علاوه‌ بـر كارمزد، 50 صدم درصد هم ماليات از فروشنده سهام دريافت مي‌شود كه جمعا برابر با يك مميز سه صدم درصد است.
3.کارمزد خرید و فروش اوراق مشارکت و اوراق اجاره، حدودا یک هفتم کارمزد خرید و فروش سهام، یعنی 7 صدم درصد مبلغ معامله است. ولی فروش این اوراق مشمول مالیات نمیشود و این بر خلاف سهام است که در فروش مالیات به آن تعلق می گیرد.

نرخ کارمزد معاملاتی در تمامی کارگزاران یکسان است و فرقی ندارد که با کدام کارگزاری فعالیت می کنید و حتی این نرخ در معاملات آنلاین، تلفنی و یا حضوری تفاوتی نخواهد داشت.
کارمزد معاملات در بازار فرابورس نیز مانند بازار بورس است و تنها کارمزد معاملات خرید سهام به جای 0.464 درصد رقم 0.454 در صد است و کارمزد فروش نیز مانند بازار بورس میباشد و شامل مالیات است.

کارمزد خرید و فروش سهام در بورس 99 

حتما بخوانید:

کارمزد معاملات بورس سهام چیست؟

دریافت کد بورسی و مراحل آن کدامند؟

درآمد ماهیانه از بورس چقدر است؟

کارمزد معاملاتی/ نرخ جدید

 در مورد کارمزد معاملات در بورس ( کارمزد خرید و فروش سهام در بورس 99) به نکات زیر باید اهمیت داد:

  1. در زمان خرید و فروش و انجام معاملات هنگام خرید مالیاتی اخذ نمی شود و تنها در زمان فروش اوراق باید مالیات پرداخت کرد.
  2. کارمزد و مالیالت پرداختی به صورت مستقیم از حسابی که اشخاص نزد کارگزاری دارند کم میشود، و اینگونه نمیباشد که در پایان هر دوره باید مبالغی را پرداخت کرد. 
  3. مالیات پرداختی در فروش سهام برای ایجاد جذابیت بیشتر از 5 درصد به 1 درصد کاهش یافته است و این مبلغ ربطی به سود و زیان فرد در معامله ندراد.
  4. کارمزد و مالیات سهام های موجود در در بازار بورس، فرابورس، اوراق تسهیلات مسکن، اوراق اختیار فروش تبعی، اوراق مشارکت یکسان نبوده و هر اوراق بهادار نرخ یکسان خود را دارد.

مبلغ کارمزد معاملات در بورس به پنج قسمت تقسیم میشود: شرکت بورس، شرکت سپرده‌گذاری، سازمان بورس، شرکت فناوری بورس و شرکت کارگزاری و هنگام فروش این شش دهم درصد بین این ۵ شرکت و اداره مالیات تقسیم می‌شود.
کارمزد خرید و مالیات فروش سهام و سایر انواع اوراق بهادار در بورس بسیار اندک بوده و همین موضوع نیز یکی از مزیت های بورس در مقایسه با سایر بازار های سرمایه گذاری به شمار می رود.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.