پذیره نویسی چیست و چه سودی دارد؟

پذیره نویسی جیست؟

اگر شما نیز با مباحث مالی سر و کار داشته باشید یا در بازار های بورسی فعالیت کنید اصطلاح “پذیره نویسی” به گوشتان خورده. پذیره نویسی ، تامین مالی و تعهد را در پی داشته و به بهتر و سریع تر شدن آن کمک میکند. ما در این مطلب سعی داریم تعریف این اصطلاح و همچنین روش های انجام آن را بریتان بازگو کنیم.

پذیره نویسی چیست؟

این کلمه در لغت به معنای نوشتن و امضا کردن سندهاست. در واقع شما با پذیره نویسی به انجام کار یا امری تعهد می دهید. در هنگام خرید اوراق بهادار ناشر یا نماینده قانونی به پرداخت وجه کامل طبق قرارداد تعهد میدهد.
پذیره نویسی در تجارت عملی است که به واسطه آن تعهد میدهیم سهامی عام یک شرکت شویم و قسمتی از سرمایه را گردن بگیریم. پس شرکت سهامی عام هنگامی به وجود می آید که کل سرمایه آن هم از طرف مردم و هم از طرف موسسان شرکت تایید شده باشد.

 پروسه پذیره نویسی

طرح پذیره نویسی باید دارای امضای تمامی موسسان شرکت باشد. بعد از آن باید به دست یکی از ادارات ثبت شرکت ها یا ثبت اسناد و املاک برسد.
پس از مطالعه طرح توسط اداره و مطابقت دادن آن با قوانین تجارتی، مجوز انتشار اعلامیه را میدهد.البته موسسین قبل از این مراحل باید تعیین کنند که در کدام روزنامه میخواهند اعلامیه را آگهی کنند و در کدام بانک تعهد سهام را انجام میدهند.

لازم به ذکر است که در شرکت های سهامی عام حداقل 35 % سرمایه باید ادا شود. این به این معنی خواهد بود که نه کل سرمایه، بلکه حداقل 35 درصد سرمایه تعهد پرداخت دارد. البته این فرآیند توسط بانک صورت میگیرد.
اعلام تعهد پرداخت در صورت جلسه ای به تمامی سهامداران انجام میشود و به امضای همه آنها خواهد رسید. همه آنها موظف هستند که در مقابل نام خود مبلغی که فورا پرداخت میکند را نوشته، تعهد داده و امضاء کند. این تعهد نامه همان ورقه تعهد سهم نام دارد و کل این عمل را پذیره نویسی میگویند.

فرایند پذیره نویسی

ورقه تعهد سهم

این ورقه در دو نسخه تنظیم شده و با درج تاریخ به امضای پذیره نویس و بانک میرسد. در این قسمت میخواهیم ورقه تعد سهم را بررسی کنیم تا بدانید شامل چه چیزهایی است.

  1. نام شرکت
  2. سرمایه شرکت
  3. موضوع شرکت
  4. شماره و تاریخ انتشار اعلامیه
  5. تعداد سهام مورد تعهد
  6. نام ها و مبالغ
  7. نام بانک و شماره حساب
  8. هویت کامل پذیره نویس

و در آخر قید میشود که پذیره نویس تعهد میدهد تا مبلغ پرداخت نشده سهام را طبق مقررات ادا نماید.

ویژگی پذیره نویسان

قانون برای پذیرش شرکا و پذیره نویسان محدودیتی ایجاد نکرده و تا هزاران نفر میتوانند در شرکت سهامی عام، سهام دار باشند اما هیئت مدیره حداقل از میان 5 نفر از صاحبان سهم انتخاب میشود.

سود دهی پذیره نویسی

روش های اعمال پذیره نویسی

1.روش تعهد پذیره نویسی :

در تعهد پذیره نویسی اگر اوراق بهادار در مدت معین شده به فروش نرود شخص تعهد میکند که تمامی اوراق باقی مانده را خریداری نماید.
شخصی که اوراق را خریداری میکند متعهد یا کارگزار است.اما متعهد پذیره نویس شخص سومی است که تنها در صورت فروش نرفتن اوراق موظف به خریداری آنها است.این شخص جدا از خریداران دیگر خواهد بود.

در این پروسه، با بررسی سهام شرکت هایی که میخواهند وارد بازا بورس شوند، شرکت برای عرضه اولیه معرفی شده و سهام قیمت گذاری میشود. کارگزار با ارائه وثیقه و شاهد های معتبر، سازمان بورس را خاطر جمع میکند که به وعده های پذیره نویسی خود عمل خواهد کرد.

از مزیت های پذیره نویسی میتوان به این موارد اشاره کرد :

♦ این روش مانع ایجاد قیمت های کاذب و رد و بدل شدن سفته میشود.
♦ سهام به قیمت واقعی خود نزدیک است.
♦ ریسک سرمایه گذاری کاهش می یابد.
♦ با انتشار اوراق توسط پذیره نویس ، اوراق مطابق با این روش فروش میروند.

2.روش بهترین کوشش

این روش عملکردی بر خلاف روش پذیره نویسی دارد.این به این معناست که الزامی بر خرید همه اوراق در این روش وجود ندارد.تنها شرکت تامین کننده بهترین کوشش خود را به کار میبرد اما ممکن است تمامی اوراق به فروش نرسند.

مطالب مرتبط :
تشخیص کف قیمت سهام 
چگونه از بورس پول در بیاوریم؟
خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ چیست؟

عرضه اولیه سود بیشتری دارد یا پذیره نویسی؟

شاید در نگاه اول تفاوت عرضه اولیه و پذیره نویسی خود را نشان ندهد اما جدا از شباهت هایی همچون روش های ثبت سفارش یا بوک بیلدینگ که باهم دارند تفاوت های بسیاری نیز دارند.
میتوان گفت این دو مباحثی جدا از هم هستند و مقایسه آنها کار اشتباهیست زیرا پذیره نویسی هنگامی انجام میشود که شرکت هنوز تاسیس نشده و شروع به کار نکرده است اما عرضه اولیه برای شرکت هاییست که پس از ثبت میخواهند وارد بازار بورس شوند.

اما در نگاهی کلی اگر بخواهیم این دو را باهم مقایسه کنیم، تفاوت هایشان به شرح زیر است :

  • قیمت اسمی پذیره نویسی حدود 1000 ریال است اما عرضه اولیه بازه قیمتی مشخص دارد.
  • پذیره نویسی در زمانی حدودی (یک ماه) انجام میگیرد و بعد از آن نهاد بسته میشود تا مراحل دیگر را طی کند اما زمان ثبت سفارش برای عرضه اولیه حدود 2 الی 3 ساعت است.
  • نکته مهم در مورد پذیره نویسی این است که تا زمان فروش تمامی اوراق به طول می انجامد و از اولین روز تا پایان 30 روزه مهلت دارد.
  • عرضه اولیه برای کسانیست که میخواهند سرمایه اولیه شرکت را تامین کرده و شرکت را تشکیل دهند اما عرضه اولیه به نوعی به فروش رساندن همان سرمایه است.

پذیره نویسی و عرضه اولیه

کلیه افراد میتوانند در پذیره نویسی شرکت کنند زیرا این فرآیند یک امر تجاری تلقی نمیشود پس نیازی به حق تجارت برای انجام آن ندارید. ما در این مطلب جزئیات قابل بررسی را ذکر کردیم. این شما هستید که با درایت خود انتخاب میکنید که در بازار سرمایه و دنیای اقتصاد چگونه قدم بگذارید.

توسط کیانا ابراهیمی

مفهوم فلسفی و دقیق خونه مهم نیست، این مهمه که میدونم شغل من خونه منه، بلدم توش راه برم؛ تک تک آجرهاشو میشناسم و بهش تعصب دارم؛ جاییه که وقتی بهش سر میزنم قوی میشم چون ریشه هامو داره:)

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.