خرید عرضه اولیه در روز دوم

خرید عرضه اولیه در روز دوم

عرضه اولیه یا عرضه عمومی اولیه یعنی وقتی سهام یک شرکتی برای اولین بار در بورس می‌آید و ما می توانیم سهام آن شرکت تازه وارد را بخریم، سهام این شرکت ها هنگام فعالیتشان دست یک سری افراد خاص بوده و با احتمال زیاد در گذشته این شرکت فعالیت خوبی داشته است و تا روز عرضه اولیه، سهام این شرکت ها در بورس قرار نگرفته بوده و خرید و فروشی صورت نگرفته است. با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به عرضه اولیه و نکات و قوانین خرید عرضه اولیه در روز دوم و روزهای آتی اطلاعات کسب کنید.

عرضه اولیه سهام چیست؟

عرضه اولیه در بورس مانند طلا با ارزش است، در گذشته خرید تمامی عرضه های اولیه با سود همراه بودند و هر کس هر تعداد از این سهام ها را می خرید به احتمال خیلی زیاد سود میکرد.

خرید عرضه اولیه در روز دوم( فردای عرضه)

عرضه اولیه چگونه موجب سودآوری می شود؟

یک سری تحلیلگر عرضه اولیه را بررسی کرده و سهام آن شرکت را ارزش گذاری می کنند و اینگونه تعیین می کنند که مثلا هر سهم شرکت 1000 تومان ارزش دارد ولی می گویند ما این سهم را به این مبلغ نمیخریم و قیمت پایین تر پیشنهاد می دهند و می گویند ما با این قیمت خریدار هستیم.

شرکت نیز برای استقبال متقاضیان از عرضه اولیه سهام خود حاضر می شوند که سهام خود را پایین تر از ارزش واقعی خود بفروشد، و اما عرضه اولیه در روز اول بسیار محدود است، و بسته به بزرگی ارزش شرکت و میزان سهامی که شرکت می خواهد بفروشد عرضه می شود معمولا برای عرضه‌های اولیه در روز اول یک مقداری مشخص می‌کنند که نمی‌توان در آن روز بیشتر از این سهام آن شرکت را خریداری کرد.
در روز اول فروش عرضه اولیه این محدودیت وجود دارد که سهام ها به مقدار مساوی بین تقاضاکنندگان عرضه شده و به فروش می رسد که مثلا 700 هزار تومان به هر نفر در روز اول برسد.

همچنین چون عرضه‌های اولیه با قیمت‌های خوبی عرضه می‌شود ما عجله در خرید سهام این شرکت ها داریم و اگر متوجه شویم که این شرکت، شرکت خوبی بوده و فعالیت خوبی در گذشته داشته، شاید به مدت طولانی در صف خرید سهام این شرکت باشیم، خیلی از عرضه‌های اولیه هم بوده که بعد از گذشت مدتی قیمت سهامش دو برابر هم شده است اما عرضه اولیه روزهای اول پس از عرضه شدنش هر روز ۵+ می‌خورد و هر روز تقاضا برای خرید است.

چرا عرضه اولیه برای بسیاری همراه با جذابیت است؟

تعیین ارزش سهام شرکت ها در عرضه های اولیه به این صورت است که معمولا از ارزش ذاتی خود کمتر هستند و علت این موضوع این است که خرید سهام شرکت تازه وارد برای سرمایه گذاران جذاب می باشد.
حال به این دلیل که تقاضا برای خرید عرضه اولیه زیاد است، سهام شرکت تازه وارد تا چند روز به رشد خود ادامه خواهد داد، در این مواقع در زمان پیش گشایش بازار رأس ساعت 8:30 صبح، بسیاری از معامله گران تقاضای خرید سهام عرضه شده را دارند، و می خواهند از این رشد قیمت سود خوبی نصیب آنها شود.

عرضه اولیه


خرید عرضه اولیه در روز دوم (در فردای عرضه) :

همیشه تقاضا برای خرید عرضه اولیه به دلیل سود دهی های کوتاه مدت، میان مدت و مخصوصا بلند مدت بسیار بالا بوده، خیلی از مردم دوست دارند که عرضه اولیه رو خریداری کنند اما با مشکلاتی رو به رو هستند و این بخاطر این است که تعداد سهام برای عرضه اولیه یک سهم، محدود است و تقاضا برای خرید آن بسیار زیاد، به همین دلیل افراد نمی توانند هر تعداد سهمی که دوست دارند خرید کنند و یک تعداد مشخص در روز عرضه به افراد متقاضی تعلق می گیرد، به همین خاطر خرید عرضه اولیه در روز دوم اهمیت بسیار زیادی پیدا میکند؛ بخاطر اینکه با هر حجمی که دوست داشته باشیم (اما باید زیر ۵۰ هزار سهم در هر سفارش باشد) میتوانیم برای خرید عرضه اولیه در روز دوم (فردای روز عرضه) اقدام کنیم.

حال افراد عادی در روز دوم عرضه اولیه، شانس کمتری برای ارسال سفارشات خود دارند اما با در نظر گرفتن نکاتی می توان به جایگاه بهتری در خرید عرضه اولیه دست پیدا کرد و صاحب سهام شرکت های تازه وارد در بورس شد که این نکات از جمله داشتن سرور قوی و اینترنت بالا است مورد بعدی که حائز اهمیت است اینکه عرضه های اولیه معمولا پس از گذشت ۱۰ روز کاری از فعالیتشان در بورس، متعادل تر میشوند و افراد عادی هم به سادگی در راس ساعت ۸:۳۰ می توانند سفارشات خود را ارسال کنند.

افراد باید این را در نظر گرفته باشند که تقاضا برای خرید عرضه اولیه را روی سهام هایی متمرکز کنند قادر به پر کردن حجم مبنای تعیین شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار ایران باشد. تقاضای خرید سهام هایی که حجم مبنای خود را تا حد خوبی پر کرده اند بعد از روز دهم به بعد هم حتی از سهام های تازه عرضه شده بیشتر است.

بورس اوراق بهادار چیست و از آن چه می دانیم؟ 

عرضه اولیه

 و در پایان:

علاوه بر بازدهی اولیه‌ای که خرید عرضه اولیه برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد، بازدهی ثانویه می‌تواند بسیار پرسودتر بوده و خرید عرضه اولیه در روز دوم عرضه سودی معادل 50 درصد را در آینده برای خریداران به همراه دارد و عواملی مانند اینترنت پر سرعت و سرور قوی و همچنین ارسال سفارشات در رأس ساعت 8:30 و حتی چند ثانیه زودتر شانس افراد را برای خرید عرضه اولیه در روز دوم افزایش میدهد.

مطالعه بیشتر :

مدیریت پرتفوی یا سبد سهام چیست

خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ

عرضه اولیه را کی بفروشیم

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.