عرضه اولیه را کی بفروشیم!

عرضه اولیه را کی بفروشیم

عرضه اولیه سهام علاوه براینکه موجب امنیت منافع سرمایه داران می شود، بازار بورس و اقتصاد را نیز رونق و توسعه می بخشد. این اتفاق عملا یک برد دو طرفه برای سهامداران و شرکت ها دارد.
با این حال این امر به معنی این نیست که ما سهام اولیه خریداری شده ی موجود در سبد خود را طولانی مدت داشته باشیم چون سرمایه گذاران حرفه ای و موفق همیشه به دنبال سهام ها با پتانسیل زیاد و سود ده هستند. همانطور که تشخیص بهترین زمان خرید سهام مهم و پر اهمیت است، فروش و خالی کردن سهم نیز اهمیت دارد. پس اینکه عرضه اولیه را کی بفروشیم، جز سوالات متداول می باشد که لازم است اطلاعات و آگاهی کامل در مورد اینکه عرضه اولیه را کی بفروشیم داشته باشیم.

چگونه تشخیص دهیم عرضه اولیه را کی بفروشیم ؟

عرضه اولیه را کی بفروشیم

افراد با توجه به تجربه ی خود از خرید عرضه های اولیه ی قبلی به این نتیجه رسیده اند که خرید بیشتر عرضه های اولیه سودآور و کم ریسک می باشد، البته ناگفته نماند علاوه بر تجربه باید با استفاده از تحلیل ها و پیدا کردن نشانه های سودآور برای سهامی که قرار است عرضه شود، به خرید عرضه اولیه پرداخت.

دلیل رشد قیمت عرضه اولیه!

محبوبیت سهام عرضه اولیه بین سهامداران باعث شده تا سرمایه گذاران دیگر بعد از اولین روز عرضه اولیه سهام، به دنبال خرید سهام مورد نظر باشند و سهام  را در آن روز معاملاتی تا سقف قیمتی که دارد بخرند، این امر باعث می شود صف های خرید سنگینی تشکیل شود. در چنین حالتی سهامداری که عمده ی سهام را در دست دارد با توجه به بررسی ها و تحلیل های خود حاضر به عرضه سهام بین متقاضیان می شود. صف های خرید در روزهای دیگر معاملاتی نیز ادامه پیدا می کند و این امر موجب رشد قیمت و ایجاد سود از معاملات می شود.

عرضه اولیه 3 نوع سود به سهامدار می دهد:

1. اولین بازدهی: 
سهم خریداری شده طی چند روز معاملاتی صف خرید را تشکیل می دهد و بعد از آن صف خرید سهم شکسته شده که در چنین صورتی گوییم سهم به تعادل رسیده است.

2.دومین بازدهی:
سهام عرضه اولیه شده بعد از اینکه به تعادل می رسد مجددا بخاطر ارزش ذاتی بالایی که دارد رشد دیگری را شروع کرده که به آن بازدهی ثانویه می گوییم.

3.بازدهی حاصل از رشد بازار:
رشد سهام عرضه اولیه با رشد کلی بازار همراه شده و تحث تاثیر آن قرار می گیرد. البته ممکن است عکس این نیز اتفاق بیافتد یعنی بخاطر روند نزولی بازار افت قیمت پیدا کند.

عوامل تاثیرگذار بر میزان بازدهی اولیه سهام عرضه شده:

منظور از بازدهی اولیه در واقع قیمتی است که سهم در آن قیمت متعادل می شود یعنی علاوه بر فروشنده، خریدار نیز باید باشد. موارد زیر عواملی هستند که بر میزان بازدهی تاثیر دارند:

  1. سهام عرضه شده از چه میزان اهمیتی برخوردار است
  2. مقدار نقدینگی
  3. آیا سهم بنیادی است یا خیر؟
  4. اوضاع صنعت

برای فروش سهام عرضه شده باید به نکات زیر توجه کنید:

عرضه اولیه را کی بفروشیم

بیشتر بخوانید:

خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ

برای سرمایه گذاری در بورس از کجا شروع کنیم؟

درباره شرکت مورد نظر به تحلیل بنیادی بپردازید:

شما باید به تحلیل های بنیادی انجام شده درباره ی سهام و شرکت مورد نظر توجه داشته باشید زیرا این امر در تصمیم گیری شما برای فروش یا نگهداری آن سهم بسیار موثر می باشد.

توجه به بزرگ یا کوچک بودن شرکت:

می توان با بدست آوردن ارزش بازار سهام مورد نظر به کوچک یا بزرگ بودن شرکت پی ببرید. شرکت های بزرگ معمولا به اندازه ارزش ذاتی خود رشد قیمت دارند ولی سهام های کوچکتر سود و بازدهی های بالای 50 درصد را نیز داشته اند.

در نظر گرفتن روند بازار:

بازار سرمایه گذاری بورس نیز مانند دیگر بازار های اقتصادی علاوه بر رونق و توسعه ای که دارد دچار رکود هم می شود و روند کلی بازار سمت و سویی نزولی پیدا می کند و خروج پول از بازار را شاهد خواهیم بود. اما در روزهایی که روند بازار صعودی و مثبت است صف خریدهایی سنگین برای طولانی مدت را شاهد هستیم و این باعث رشد قیمت سهم می شود.

توجه و بررسی رفتار حقوقی ها که سهامداران عمده هستند:

عرضه های اولیه بعد از اولین روز معاملاتی در صف خرید قرار می گیرند. از آنجایی که 10 تا 20 درصد سهام دست سهامداران خرد است و مابقی سهام در دست سهامداران عمده، پس وظیفه حمایت از سهم برعهده سهامداران عمده می باشد که با عرضه سهام بین متقاضیان، معاملات روزانه سهم شکل می گیرد. در اینجا باید توجه داشت که :

  1. با شکل گیری معاملات، آن سهم دارای حجم مبنا می شود که در نتیجه ی این امر باید سهامدار عمده با عرضه درست و مناسب سهم در آن روز معاملاتی بتواند از این طریق حجم مبنا را پر کند تا قیمت پایانی نیز به صورت کامل مثبت شود. اگر حجم مبنا پر نشود رشد قیمت پایانی کمتر از 5 درصد خواهد بود و اگر این روند تا دو  یا سه روز معاملاتی ادامه داشته باشد باعث می شود صف خرید خالی گردد.
  2. گاها شاهد آن هستیم که سهمی در چند روز معاملاتی متوالی صف خرید است اما به یکباره با عرضه زیاد از طرف سهامدار عمده صف خرید به صف فروش تبدیل می شود. این اتفاق با افت قیمت نیز همراه بوده، در چنین حالتی شما باید تصمیم بگیرید با سهم بمانید یا آن را خالی کنید.

مورد ارزیابی قرار دادن اوضاع شرکت در حال و آینده:

شرکت های عرضه شده در صنعت های مشخصی فعالیت دارند. شما به عنوان یک فعال در بازار سرمایه لازم است اطلاعاتی از قبیل اینکه آیا شرکت روند روبه رشدی را خواهد داشت، آیا از طرف دولت حمایت می شود، آیا متاثر از بازار اقتصاد جهانی است و … بدست آورید و آنها مورد ارزیابی قرار دهید تا بتوانید تصمیم بهتری در مورد فروش سهم یا ماندن با آن و یا خرید بیشتر سهم بگیرید.

سخن پایانی

بهترین زمان برای فروش عرضه اولیه:

  • اگر اهداف کوتاه مدتی دارید باید بعد از اینکه سهم به حالت متعادل خود رسیدیا همان بازدهی اولیه سهم برا بفروشید.
  • اگر جزء سهامداران میان مدت هستید باید 2 تا 3 ماه منتظر بمانید که اگر سهم رشد دیگری داشت با آن همراه باشید.
  • اگر جزء سهامداران بلند مدت می باشید و به آینده سهم مورد نظر خوشین هستید سهم را یک سال یا بیشتر از یک سال نگه دارید.
  • نمی توان به طور قطعی زمان مشخصی را برای فروش عرضه اولیه گفت اما بهترین زمان برای فروش آن بعد از بازدهی اولیه می باشد.

امیدواریم با این اطلاعات توانسته باشیم به سوال شما در رابطه با عرضه اولیه را کی بفروشیم پاسخ دهیم.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.