عرضه اولیه سهام چیست؟ (ویدئو + آموزش کامل)

عرضه اولیه

عرضه اولیه سهام که آن را با عنوان عرضه عمومی اولیه نیز می شناسیم، به زمانی اطلاق می شود که یک شرکت یا سازمان و کارخانه و غیره، برای نخستین بار سهام خود را به بازار بورس وارد کرده و آن را برای فروش ارائه می کند. البته این به معنا نیست که پیش از این شرکت های مزبور دارای سهامداران نبوده اند، بلکه احتمالا این شرکت ها سهامدارانی عمده و خاص داشته و اینک قصد عرضه عمومی سهام خود را دارند.

در این مطلب بخش های زیر عنوان شده اند :

الف) عرضه اولیه چیست ؟
ب)اطلاع از عرضه اولیه
ج) نکات مهم در خرید عرضه اولیه

د) چگونه عرضه اولیه بخریم ؟
ه) چه زمانی عرضه اولیه را بفروشیم ؟ (همراه با ویدئو)
و)خرید عرضه اولیه روز بعد از عرضه

ز) مزایای خرید عرضه اولیه سهام
ح) پیش خرید عرضه اولیه کارگزاری آگاه (همراه با ویدئو)
ط) لیست عرضه اولیه های سال 99

 

الف) عرضه اولیه چیست ؟

در این بخش مفهوم عرضه اولیه با یک مثال ارائه می شود. در این بخش به این سوالات پاسخ می دهیم:

  • عرضه اولیه سهام چیست ؟

فرض کنید یک شرکت دارای بیش از یک میلیارد سهم است. این شرکت برای استفاده از منافع حضور در بورس (مثل معافیت مالیاتی و یا تامین مالی) ده درصد از سهام خود را در بورس عرضه می کند. یعنی 100 میلیون سهام را در بورس عرضه خواهد کرد. حال برای اینکه این عرضه منصفانه باشد، قیمتی برای سهم آن شرکت در نظر گرفته می شود (این قیمت را سازمان بورس تعیین میکند).

عرضه اولیه

پس از تعیین قیمت، بصورت عمومی به همه فعالین بازار بورس اطلاع رسانی می شود. زمان و تاریخ دقیق عرضه اولیه نیز بیان می شود. حال در روز مقرر شده همه فعالین بازار سرمایه می توانند با استفاده از کد بورسی اقدام به خرید نمایند.

لازم به ذکر است که عرضه اولیه سهام یک شرکت، به معنای آن نیست که این شرکت یا سازمان نوپا بوده و به تازگی تشکیل شده است.

 

[wbcr_html_snippet id=”1367″]

 

 

امکان دارد شرکت یا سازمانی خصوصی یا دولتی، برای سالیان متمادی فعالیت تجاری داشته و در آن موفق یا به هر صورت دیگری بوده باشد و اکنون به دلایل خود، تصمیم به وارد کردن بخشی از ارزش سهام خود به بازار بورس، گرفته باشد. با وارد شدن سهام این شرکت ها به بورس، آن ها نیز در زمره سایر شرکت های عرضه کننده سهام قرار گرفته و در همان صورت وضعیت سهم هایشان خرید و فروش می گردد.

 

ب)اطلاع از عرضه اولیه

در این بخش به این سوال پاسخ خواهیم داد که چطور از زمان عرضه اولیه مطلع شویم؟

با تکمیل فرم زیر به محض اینکه عرضه اولیه ای اعلام شود از طریق پیامک به شما اطلاع داده خواهد شد.

[gravityform id=”1″ title=”false” description=”false”]

 

 

ج) نکات مهم در خرید عرضه اولیه

برای خرید سهام عرضه اولیه باید گوش به زنگ باشید. معمولا عرضه این نوع سهام از طریق کارگزاری شما، اعلام شده و به سهامداران در خصوص زمان و قیمت عرضه آن، اطلاعاتی داده می شود. توجه داشته باشید که معمولا و در اکثر مواقع سهام عرضه اولیه در روز اول یا دوم فروش و یا حتی چندین روز پس از آن، محدودیت در فروش دارد.

 

عرضه اولیه

 

علت امر هم مشخص است، به دلیل قیمت پایین و استقبال سهامداران، این سهام به شکلی در فروش تقسیم می شود که هر یک از متقاضیان خرید، قادر به دریافت عدد سهمی باشند. به طور مثال اگر X عدد از این سهام به عرضه عمومی وارد شده باشد و 2000 نفر متقاضی خرید آن بوده و صف خرید تشکیل داده باشند، به هر یک X تقسیم بر 2000 سهم خواهد رسید. احتمالا در فردای آن روز عرضه اولیه سهام نیز خرید بیشتر میسر نخواهد بود، اما پس از گذشت 2 یا 3 روز، متقاضیان خرید آن سهام خاص، می توانند مجدد تقاضای خرید خود را ثبت کرده و به تعداد مورد نظر از آن سهم را دریافت کنند.

معمولا قیمت تعیین شده برای سهام عرضه اولیه، به شکلی تعیین می شود که جذابیت آن برای فروش به اندازه کافی بالا بوده و عده زیادی به خرید چنین سهمی تشویق شوند. به همین تناسب تا چند روز پس از عرضه عمومی سهام اولیه، شاهد رشد 5 درصدی آن هستیم. بسیاری از اوقات مشاهده می کنیم که یک سهام عرضه اولیه، ظرف چند روز پس از نخستین روز ارائه، رشد 5+ را پشت سر گذاشته و تا سود 30 درصدی حتی بالا رفته است. البته قطعا این روال در جایی متوقف می شود و سهامداران، باید برای نگه داشتن یا فروش سهم خود، تصمیم بگیرند.

 

 

د) چگونه عرضه اولیه بخریم ؟

برای ارائه این نوع سهام، ساعت خاصی مشخص می شود. به طور مثال اعلام می گردد که سهام A در ساعت 11:00 صبح عرضه خواهد شد. متقاضیان خرید این سهم می توانند از ساعت 10:00 صبح سفارش خود را در سیستم وارد کرده و در صف خرید قرار بگیرند. همان طور که گفتیم پیشتر، تعداد مجاز خرید و قیمت سهم، اعلام می شود. به این صورت شما به عنوان متقاضی خرید این سهام باید قیمت و تعداد را وارد کرده و در صف خرید قرار بگیرید.

دریافت کد بورسی رایگان و سریع

خرید عرضه اولیه

پس از باز شدن ساعت فروش سهام و عرضه آن، سهم به خریداران اختصاص پیدا کرد. البته بعضی اوقات با زیاد شدن میزان تقاضا، تعداد سهم کمتری از آن چه در ابتدا اعلام شده است، به هر متقاضی داده خواهد شد. همان طور که گفتیم، این موضوع برای رعایت عدالت میان متقاضیان خرید سهام و ارائه سهم به تمامی سهامدارانی است که در صف خرید قرار گرفته اند.

 

ه) چه زمانی عرضه اولیه را بفروشیم ؟ (همراه با ویدئو)

در این بخش به این سوالات پاسخ داده شده است:

  • زمان فروش عرضه اولیه

اگر چه هیچ چیز در بازار بورس و خرید و فروش سهام، از پیش قطعی و 100 درصد نیست، اما غالبا سهم های عرضه اولیه، در چندین روز نخست عرضه به سودآوری منجر می شوند. از این روی اگر خواهان سود بدون ریسک زیان دهی هستید، می توانید پس از چندین روز گذشت از روز نخست عرضه و رشد پیوسته 5 درصدی، نسبت به فروش سهام خود اقدام کنید.

ویدئو آموزشی 

 

 

به این صورت به سود 10 تا 30 یا حتی 40 درصدی دست خواهید یافت که با نظر به کسب چند روزه آن، ضریب بسیار خوب و موفقی به چشم می آید. اما اگر شما به بازار بورس و سهام تسلط بیشتری داشته و قادر به تحلیل و آنالیز آن هستید، احتمالا مایل به نگه داشتن سهم خریداری شده برای مدتی بیشتر و فروش در نقطه سودآوری بالاتری خواهید بود. این مورد را نمی توان از قبل پیش بینی کرده و یا فرمول قطعی و دقیقی برای آن ارائه داد.

 

و)خرید عرضه اولیه روز بعد از عرضه

همان طور که میدانید روز عرضه اولیه، هر کد بورسی تعداد محدودی می تواند خرید نماید. اما در روز های بعدی هر کد بورسی می تواند به هر تعداد از سهم عرضه شده بخرد. اما به دلیل تقاضای بالاتر معمولا این امکان فراهم نیست. اگر خوش شانس باشید در روزهای بعد نیز می توانید از سهم عرضه شده بخرید!

 

 

ز) مزایای خرید عرضه اولیه سهام

آمار حاکی از آن است که حجم بزرگی از سهام های عرضه اولیه در بازار بورس، سودآوری خوبی به سهامداران خود ارائه داده اند. بیشترین بخش این سودآوری نیز به روزهای اولیه عرضه مربوط می شود. همان طور که گفتیم در بیشتر مواقع سهام عرضه اولیه در روزهای نخست عرضه، هر روز به سقف سودآوری 5 درصدی رسیده و ظرف مدت چند روز، سود قابل توجه و بسیار جذابی را به سهامداران می دهد.

مراحل خرید عرضه اولیه

اما باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که به دلیل محدودیت در عرضه این نوع سهام در روز نخست عرضه، غالبا عدد محدودی از سهم به متقاضیان خرید رسیده و هر یک ارزش کمی از سهام را در اختیار دارند. به همین دلیل غالبا سود به دست آمده نیز به دلیل سرمایه گذاری اولیه کم، عدد بزرگ و قابل توجهی نیست، اما اگر به نگاه درصدی به آن نگاه کنیم، درصد خوبی از رشد را نشان می دهد.

 

ح) پیش خرید عرضه اولیه کارگزاری آگاه (همراه با ویدئو)

اگر با کارگزاری آگاه کد بورسی بگیرید (اگر ندارید اینجا کلیک کنید) می توانید دو روز زودتر از دیگران عرضه را پیش خرید کنید. معمولا در روز عرضه اولیه سیستم های معاملاتی دچار مشکل می شوند و معمولا امکان اینکه عرضه خرید شود وجود ندارد. پس توصیه می شود که ابتدا با کارگزاری آگاه کد بورسی بگیرید (اینجا کلیک کنید) و سپس دو روز زودتر عرضه بخرید.

ویدئو آموزشی پیش خرید عرضه اولیه: 

 

 

 

ط) لیست عرضه اولیه های سال 99

در این بخشی لیستی از شرکت هایی که در صف عرضه اولیه در سال 99 قرار دارند را ارائه می دهیم. با تکمیل فرم بالا (کلیک کنید) به محض اینکه تاریخ این عرضه ها مشخص شد بصورت پیامک به شما اطلاع داده خواهد شد:

  • پلیمر آریاساسول با نماد آریا
  • سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا
  • مجتمع صنایع لاستیک یزد با نماد پیزد
  • رایان هم افزا با نماد رافزا
  • شیر پاستوریزه پگاه گیلان با نماد غگیلا
  • لیزینگ پارسیان با نماد ولپارس
  • توسعه مسیر برق گیلان با نماد بگیلان
  • ایمن خودرو شرق با نماد خیمن
  • پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی
  • تولید نیروی جنوب غرب صبا با نماد بصبا
  • ترانسفورماتور توزیع زنگان با نماد برانسفو
  • پتروشیمی ایلام با نماد شایلام
  • پتروشیمی مروارید با نماد شمروارید
  • پالایش نفت جی با نماد شجی
  • راه آهن حمل و نقل با نماد حرآهن
  • صنایع چوب خزر کاسپین با نماد چخزر

 

 

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.