بورس اوراق بهادار چیست و از آن چه می دانیم؟ (آموزش ویدئویی کامل)

بورس اوراق بهادار

بورس اوراق بهادار تهران از سال 1315 هجری شمسی به شکل اولیه و کاملا سنتی خود آغاز به کار کرد. لوترفلند بلژیکی شخصی بود که این بورس را در ایران پایه گذاری کرد و به واقع ماهیت بورس را از بلژیک به ایران آورد. پس از شکل گیری اولیه بورس در ایران، ظهور جنگ جهانی دوم فعالیت این سازمان را به مدت چیزی در حدود 25 سال به تعویق انداخت و در سال 1341، با تنظیم اساسنامه بازار بورس، این سازمان آغاز به کار رسمی کرد.
بدیهی است که شکل فعالیت بازار بورس، متحول شده و طی این سال ها از فرم سفارشات و معاملات پیشین خود فاصله گرفته و رفته رفته مدرنیزه شد.

 

 

[wbcr_html_snippet id=”1367″]

 

 

بازارهای بورس کدامند؟

اگر اطلاعات شما از دنیای بازارهای بورسی کشور، محدود و ابتدایی باشد؛ بازار بورس را احتمالا به بازار اصلی بورس ایران محدود می دانید؛ اما لازم به ذکر است که به جز این بازار، بازارهای بورس دیگری نیز فعالیت می کنند.
در ادامه به انواع بازارهای بورس نگاهی می اندازیم.

 

انواع بورس در ایران

 

بازار بورس اوراق بهادار تهران

بازار بورس اوراق بهادار تهران، بازار اصلی بورس است که سازمان ها برای فروش سهام خود، طی قوانین خاصی به آن وارد شده و باید برای حضور در این بازار، اصولی را داشته باشند.

 

ویدئو آموزشی بورس اوراق بهادار

 

 

بازار فرابورس ایران

بازار فرابورس ایران، زیر مجموعه بازار بورس اوراق بهادار تهران است و شرایط ورود شرکت ها و سازمان ها به آن، ساده تر از بازار بورس اوراق بهادار تهران است.

 

بازار بورس ارز

بازار بورس ارز، محل تبادلات و معاملات ارزی است و ریسک های مالی آن نیز متناسب با تغییرات نرخ ارز خواهد بود.

 

بازار بورس کالا

بازار بورس کالا، به خرید و فروش کالاهایی چون محصولات پتروشیمی، فلزات گران قیمت، آهن و غیره تعلق دارد. این بازار نیز رونق فراوانی داشته و فعالان در آن، به سودآوری خوبی دست می یابند. البته ریسک های بازار بورس کالا نیز در جای خود است.

 

بازار بورس انرژی

بازار بورس انرژی از تمام بازارهای دیگر، جدیدتر تاسیس شده و در آن معاملات بر پایه حامل های انرژی، به خصوص برق انجام می پذیرد.

 

نمادهای بورسی

شرکت هایی که به بازارهای بورس وارد می شوند، با نمادهای بورسی شناخته خواهند شد. به واقع شما برای خرید سهم های مختلف، باید نسبت به این نمادها شناخت داشته باشید. به طور معمول نمادهای شرکت ها از یک صنعت خاص، دارای تشابه فرمول نامگذاری هستند و با کمی فعالیت در این بازار، نسبت به آن ها شناخت خوبی پیدا خواهید کرد.

 

فعالیت در بازار بورس

برای فعالیت در بازار بورس، روزهای کاری و ساعات مشخصی وجود دارد. شما می توانید در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه از ساعت 8:30 صبح تا 12:30 بعد از ظهر در فضای معاملاتی بازار سهام قرار گرفته و به خرید و فروش بپردازید. البته لازم به ذکر است که از ساعت 8:30 صبح تا 9:00 امکان خرید و فروش وجود ندارد و تنها می توانید به ثبت سفارش بپردازید؛ شروع معاملات از 9:00 صبح خواهد بود.

 

ورود به بازار بورس

برای ورود به بازار بورس، باید مراحلی نه چندان سخت را طی کنید و پس از آن، به عنوان یکی از سهامداران قادر به خرید و فروش سهم های مختلف از شرکت ها و سازمان های صنایع گوناگون خواهید بود.
برای ورود به بازار بورس، لازم است که مراحل زیر را طی نمایید:

 

ثبت نام در سامانه سجام

نخستین قدمی که لازم است بردارید، ثبت نام در سامانه سجام است. سجام یا “سامانه جامع اطلاعات مشتریان”، به منظور دریافت اطلاعات تمامی مشتریان بازار سرمایه شکل گرفته و یک مرجع کلی اجتماع تمامی سهامداران حقیقی و حقوقی حضار در بازارهای بورس است. برای وارد شدن به بازارهای بورسی، ابتدا لازم است که در این سامانه ثبت نام نمایید.

 

انتخاب کارگزاری

پس از ثبت نام در سامانه سجام و سجامی شدن، باید کارگزاری مورد نظر خود را انتخاب نمایید. در این مرحله شما با تعدادی کارگزاری بورس روبرو هستید که رابط شما و بازار بورس، جهت خرید و فروش سهم های مختلف خواهند بود. در نظر داشته باشید که شما به طور مستقیم امکان خرید و فروش سهام را نخواهید داشت و تنها امکان معاملات بازار بورس، اقدام از طریق کارگزاری های رسمی بورس خواهد بود.

 

کارگزاری بورس

 

برای انتخاب کارگزاری بورس، با دو نوع کارگزاری معمولی و کارگزاری مشاور روبرو خواهید بود. کارگزاری های مشاور، علاوه بر خدمات معاملاتی و خرید و فروش سهام، به مشتریان خود مشاوره نیز ارائه می دهند.
به علاوه شما می توانید رتبه کارگزاری ها را نیز چک کرده و از میان رتبه های الف، ب و ج؛ کارگزاری مورد نظر خود را انتخاب نمایید. رتبه بندی کارگزاری ها بر اساس فاکتورهای زیر تعیین می گردد:

– میزان گردش سرمایه (معاملات انجام پذیرفته)
– تعداد کارکنان و میزان تحصیلات آن ها
– عملکرد و پاسخگویی کارگزاری
– و …

 

ورود به بورس

 

علاوه بر این اگر قصد دارید که از معاملات آنلاین بهره مند شده و خود به صورت مستقیم از طریق درگاه اینترنتی کارگزاری به انجام سفارشات (شامل خرید و فروش) آنلاین بپردازید و نیازی به تماس گرفتن با کارگزاری نباشد، باید کارگزاری را انتخاب کنید که دارای ویژگی معاملات آنلاین بوده و به مشتریان خود کد معاملاتی آنلاین ارائه دهد. البته در حال حاضر بیشتر کارگزاری ها به این سیستم معاملاتی آنلاین مجهز هستند، اما باید بررسی کنید که کیفیت ارائه خدمات کارگزاری به شکل اینترنتی قوی بوده و هر روز با قطعی سیستم کارگزاری مواجه نباشید.

 

 

ثبت نام در کارگزاری

پس از این که بر حسب فاکتورهای مختلف، نسبت به انتخاب کارگزاری بورس مورد نظر خود اقدام کردید، نوبت به ثبت نام در کارگزاری می رسد. به این منظور باید مراحل ثبت نام را از طریق وب سایت کارگزاری + مراحل حضوری در شعبه کارگزاری در شهر خود، تکمیل نمایید.
نکته: شما امکان این را خواهید داشت که مراحل ثبت نام در کارگزاری را به شکل کاملا غیرحضوری انجام دهید. (این مورد برای برخی از کارگزاری ها میسر خواهد بود.)

 

دریافت کد بورسی

برای تکمیل مراحل ثبت نام در کارگزاری و رسیدن به پله آخر شروع معاملات در بازارهای بورس، باید کد بورسی دریافت کنید. این کد بورسی است که به شما مجوز می دهد تا معاملات خود در بازار سرمایه را شکل دهید. لازم به ذکر است که دریافت کد بورسی به سه طریق حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری انجام می پذیرد. بسته به این که به عضویت کدام کارگزاری درآمده باشید، این دریافت کد بورسی را به یکی از روش های فوق صورت خواهید داد.

 

دریافت کد بورسی

 

دریافت کد معاملاتی آنلاین

اگر کارگزاری شما دارای سیستم معاملاتی آنلاین قابل قبولی باشد و شما دارای سطح تحصیلات بالای دیپلم باشید؛ می توانید با دریافت کد معاملاتی آنلاین، از درگاه کارگزاری استفاده کرده و سفارشات خرید و فروش سهام را مستقیما در این صفحه انجام دهید.

 

 

[widget id=”recent-posts-widget-with-thumbnails-3″]

 

 

شروع معاملات در بازار بورس اوراق بهادار

شروع معاملات در بازار بورس اوراق بهادار پس از دریافت کد بورسی یا کد معاملاتی آنلاین، انجام خواهد شد. لازم است که پیش از ورود به بازارهای بورسی، مطالعات کافی نسبت به روش های صحیح خرید و فروش داشته و بی محابا به این میدان وارد نشوید. داشتن اطلاعات حداقلی و شناخت نمادهای بورسی، صف خرید و صف فروش، سهام عرضه اولیه، کدال، تحلیل های بورس و غیره به شما کمک می کند تا خریدهای سنجیده ای انجام داده و از محل فعالیت در بورس، به درآمد خوبی برسید.

 

سرمایه اولیه مورد نیاز برای ورود به بازار بورس

برای ورود به بازار بورس می توانید با سرمایه اولیه 100 هزار تومان تا هر مقدار دیگری اقدام کنید. اما به یاد داشته باشید که با بزرگتر شدن سرمایه اولیه شما، همان قدر که در میدان سودآوری بیشتری قرار می گیرید، ریسک هایتان نیز بزرگتر خواهد شد.
به همین دلیل توصیه می شود که با تجربه فعالیت محدود در این بازار، سرمایه کوچکتری را وارد کرده و رفته رفته عدد سرمایه گذاری خود در بازارهای بورس اوراق بهادار را گسترش دهید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.