شرایط واگذاری سهام عدالت به مردم چیست؟

شرایط واگذاری سهام عدالت

رئیس کل سازمان خصوصی سازی آقای علیرضا صالح در خصوص شرایط واگذاری سهام عدالت اظهار داشت، آزاد سازی سهام عدالت برای تمام افراد مشمول بعد از گذشت 13 سال، به دو روش مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد، به اینگونه که شرایط مدیریت مستقیم سهام در بورس و مدیریت غیرمستقیم از طریق شرکت های سرمایه‌گذاری استانی فراهم می باشد. مشمولان برای انتخاب نوع مدیریت سهام عدالت خود به روش مستقیم یا غیرمستقیم باید وارد سامانه سهام عدالت یعنی www.samanese.ir شوند و اطلاعات خود را به صورت مرحله‌ای در آن به ثبت برسانند. مشمولان سهام عدالت از 10 اردیبهشت تا 10 خرداد یعنی یک ماه فرصت این را دارند تا نحوه مدیریت سهام خود را انتخاب کنند.

توجه:
افراد بعد از انتخاب روش آزاد سازی مورد نظر خود، دیگر امکان برگشت و ویراش اطلاعات برایشان فراهم نیست بنابراین قبل از گزینش و انتخاب روش آزادسازی سهام عدالت خود مشورت و علم کافی را داشته باشند.

شرایط واگذاری سهام عدالت

بعد از موافقت مقام معظم رهبری با درخواست ریاست محترم جمهوری در رابطه با آزادسازی سهام عدالت، سازمان خصوصی سازی به همراه و کمک سازمان بورس و اوراق بهادار و دیگر نهادهای مالی در بازار سرمایه، زمینه را برای به اجرا و تحقق بخشیدن این امر، فراهم نموده اند. بر این اساس سهامداران می توانند با انتخاب یکی از دو روش ذکر شده، نوع مدیریت سهام عدالت خود را مشخص کنند.

1.آزادسازی سهام عدالت به روش مستقیم

مالکیت و مدیریت سهام عدالت به روش مستقیم و بدون واسطه با شرایط زیر به سهامدار تعلق می گیرد:

  • بر اساس مقدار سهام تعلق گرفته به افراد در شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت و به تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام 36 شرکت بورسی به سهامداران تخصیص می یابد.
  • علاوه بر سهام شرکت های بورسی، سهام شرکت های غبربورسی از طریق شرکتهای سرمایه گذاری استانی نیز به سهامداران تعلق می گیرد.
  • در این روش حفظ ، نگهداری و مسئولیت کامل سهام یا به تعبیر دیگر مدیریت آن بر عهده سهامدار بوده، ناگفته نماد به جهت حفظ ارزش سهام، قابلیت نقل و انتقال به افراد دیگر و یا فروش آن، از طرف شورای عالی بورس محدودیت های زمانی و مقداری در نظر گرفته شده است.
  • از این پس افراد سهامدار محسوب شده و از سود و زیان آن بهره‌مند خواهند شد.
  • دو ماه بعد از تاریخ انتخاب روش صورت گرفته، می توانید به سامانه سجام  (www.sejam.ir) مراجعه کرده و از تعداد سهام تعلق گرفته به خود مطلع شوید.
  • نکته قابل توجه در این روش این است که افراد باید حتما کد بورسی داشته باشند تا شرایط معالمه پذیری برایشان فراهم شود.

2.انتخاب مدیریت سهام عدالت به روش غیرمستقیم

  • با انتخاب آزادسازی سهام عدالت به روش غیرمستقیم، دیگر مالکیت و مدیریت بر عهده سهامدار نبوده و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام می شود.
  • 70% از سهام در صندوق‌های قابل معامله (ETF) و 30% آن در صندوق‌های سرمایه گذاری پروژه استانی سرمایه‌گذاری می شود.
  • ارزش سهام عدالت واگذار شده به تمام افراد مشمول از سال 85 تاکنون، حدود 11.2 برابر رشد داشته است.

به تکات زیر توجه داشته باشید:

  1. افرادی که می خواهند مدیریت سهام‌شان به صورت غیرمستقیم باشد، نیازی به ورود به سامانه سهام عدالت ندارند و عدم ورود آنها به سامانه نشان دهنده انتخاب مدیریت آنها به روش غیرمستقیم می باشد.
  2. افراد تا بعد از این مهلت یک ماهه نیازی به دریافت کد بورسی ندارند ولی برای همه از قبل یک کد بورسی در نظر گرفته می شود.
  3. ضوابط و دستورالعمل خرید و فروش سهام عدالت توسط شورای عالی بورس تصویب و ابلاغ می شود.
  4. شرایط فروش یکباره سهام عدالت در بورس برای افراد فراهم نمی باشد بلکه باید طبق دستورالعمل شورای عالی بورس عمل کنند.
  5. در رابطه با سهام عدالت فعلا نیازی به مراجعه افراد به دفاتر پیشخوان بابت دریافت کد بورسی نیست.
بیشتر بخوانید:
ثبت نام سهام عدالت 99 قابل انجام است؟
چه کسانی مشمول سهام عدالت هستند؟
ارزش سهام عدالت چقدر است؟

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.