تکلیف سهام عدالت افراد فوت شده چه می شود؟ نحوه دریافت سود سهام عدالت افراد متوفی

سهام عدالت افراد فوت شده

در شرایط حاضر با آزادسازی سهام عدالت این سوال در ذهن بسیاری از مردم به وجود امده است که تکلیف سهام عدالت افراد فوت شده چه می‌شود؟
از آنجا که از زمان اختصاص سهام عدالت تا زمان اعلام آزادسازی سال‌ها می‌گذرد، برخی از مشمولان این سهام در حال حاضر در قید حیات نیستند طبق آخرین آمار 49 میلیون و 152 هزار و 741 نفر مشمول سهام عدالت هستند که ازین تعداد 46 میلیون و 567 هزارو 349 نفر در قید حیات هستند. حال سوال اینجاست که تکلیف سهام عدالت متوفیان چه می‌شود؟

تکلیف سهام عدالت افراد فوت شده چه می شود؟

وراث مشمولینی که در قید حیات نیستند در صورتی می‌توانند از طرح آزاد سازی سهام عدالت استفاده کنند که فرآیند انتقال را انجام داده باشند. درواقع سهام عدالت مانند سایر دارایی‌ها بر اساس ورقه انحصار وراثت به نام وراث خواهد شد.

نحوه نقل و انتقال سهام:

بنابر گفته ی سازمان خصوصی ورثه ی افراد فوت شده تا اتمام فرآیند طرح آزادسازی سهام عدالت باید صبر کنند و به سامانه سهام عدالت مراجعه نکنند در واقع فعلا که مرحله ثبت اسامی سهامداران عدالت به شرکت سپرده گذاری، در سامانه است، ورثه سهامداران عدالت نیازی نیست اقدامی انجام دهند و پس از آن وراث می‌توانند با گواهی فوت و وکالت ظرف یک یا دو ماه آینده با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و از طریق شرکت سپرده‌گذاری کارهای قانونی و عملیات انتقال سهام فوت شدگان به ورثه ی فرد فوت شده را انجام دهند.
بر اساس گفته های سازمان خصوصی سازی کسانی که برگه ی سهام عدالت خود را گم کرده اند نگران نباشند، زیرا ملاک افراد برای مالکیت سهام عدالت سامانه سهام عدالت و ثبت اطلاعات این افراد میباشد، اگر فردی در این سامانه دارای پرونده میباشد و اطلاعات شخصی و اطلاعات سهامش ثبت شده اگر برگه ی سهام را نداشته باشد جز سهامداران محسوب می شود.

سهام عدالت افراد متوفی

قبل از آزاد سازی سهام عدالت اگر صاحب سهم فوت شده بود ورثه ی فرد میتوانستند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت نسبت به دریافت سود سهام عدالت فرد فوت شده اقدام کنند ولی اینکار از روز شنبه 13 اردیبهشت متوقف شده است.
در توضیحی که در مورد توقف داده شده این است که در زمان اعلام آزاد سازی سهام عدالت این اقدام ضروری شد که افراد در مدت تعیین شده، تعداد مشمولین به شرکت سپرده گذاری اوراق بهادار اعلام شود تا شرکت بر اساس تعداد اعلام شده مابقی اقدامات لازم را انجام دهد.
حال زمانی وراث افراد فوت شده به سامانه مراجعه می کردند اگر انتقال سهام عدالت افراد فوت شده متوقف نمیشد، تعداد افرادی که به شرکت سپرده گذاری اعلام شده بود تغییر می کرد.

به همین دلیل این اقدام به صورت موقت متوقف شده است تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود. بعد از اینکه پروژه آزاد سازی سهام عدالت به اتمام رسید وراث افراد فوت شده می توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت اقدامات قانونی لازم را انجام دهند و سپس از طریق شرکت سپرده گذاری انتقال سهام انجام می شود.

انتخاب روش مدیریت سهام عدالت افراد فوت شده:

به طور کلی افرادی که فعلا نمیتوانند روش مدیریت سهام عدالت را از طریق سامانه انتخاب کنند، به صورت اتوماتیک روش غیر مستقیم برای آنها انتخاب می شود، به عبارت دیگر روش غیر مستقیم آزاد سازی سهام عدالت برای افراد متوفی که کار انحصار وراثت آنها انجام نشده است انتخاب می شود و بعد از انجام اقدامات مربوط به آزادی سازی، ورثه ی افراد فوت شده می توانند به میزان سهام خریداری شده، مالک سهام عدالت می شوند.

مطالعه بیشتر :

شرایط واگذاری سهام عدالت به مردم چیست؟ 

چه کسانی مشمول دریافت سهام عدالت هستند؟

ثبت نام سهام عدالت 99 قابل انجام است؟

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.