چه کسانی مشمول دریافت سهام عدالت هستند؟

سهام عدالت

در شرایط کنونی سهام عدالت به عنوان یکی از راهکارهای اقتصادی دولت جهت کاهش فاصله طبقاتی و افزایش رفاه و سطح زندگی طبقات متوسط و پایین جامعه در دستور کار قرار گرفته است. با آزاد سازی سهام عدالت این سوال در ذهن بیشتر افراد جامعه قرار گرفته که سهام عدالت چیست و چه کسانی مشمول دریافت سهام عدالت هستند؟ و این سهام چگونه به افراد تعلق می گیرد با ما همراه باشید.

سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت نوعی یارانه غیر مستقیم است که طبق نظر دولت نهم از طریق شرکت های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد. این طرح در دولت نهم اجرایی شد و با هدف بهبود رفاه و حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه و فقرا، در میان طرح‌های اقتصادی دولتی بیشتر مورد توجه بوده است.

طرح توزیع سهام عدالت در کشور ما از سال 1385 آغاز و بر اساس آن مالکیت بخشی از سهام تعدادی از کارخانه‌ها و شرکت های تعاونی به قشری از شهروندان کشورمان منتقل شد. تا قبل از این مالکان این سهام حق فروش سهام خود و دریافت سود را تا ده سال یعنی تا سال 1395 نداشتند. حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب در تاریخ 9 اردیبهشت در ابلاغیه‌ای با درخواست دولت برای آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند.

اهداف اصلی دولت از اجرای طرح سهام عدالت:

  1. توزیع متعادل درآمد و ثروت در کشور
  2. افزایش تصدی گری مردمی و کوچک کردن دولت
  3. اعطای استقلال به خانوار های نیازمند و کاهش حمایت مالی مستقیم از طرف دولت به خانوار ها
  4. شفاف سازی و به کارگیری روش های سالم در واگذاری سهام شرکت ها به مردم
  5. گسترش سهم بخش تعاون در کشور
  6. افزایش سرعت به روند خصوصی سازی با واگذاری سهام شرکت های دولتی

مشمولان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

سوالی که در اینجا پیش می آید اینکه سهام عدالت به چه کسانی تعلق می گیرد؟

تمام افرادی که در دولت نهم برای دریافت سهام عدالت ثبت نام کرده، فرم مخصوص را پر کرده اند و همراه مدارک، به شرکت تعاونی شهرستان خود تحویل داده و تائید شده اند و به نوعی ثبت نام آنها قطعی و کامل شده است.

روستاییان و عشایر: سود عملکرد سهام خود را دریافت کرده‌اند.
کارگران فصلی ساختمانی: آن‌ها هم‌سود مربوط به عملکرد سهام خود را گرفته‌اند.
گروه سایر اقشار: گروه‌های کم‌جمعیت مانند خبرنگاران، زنان سرپرست خانوار، طلاب، خادمان مساجد هستند که آن‌ها هم‌سود عملکرد خود را دریافت کرده‌اند.
گروه کارمندان و بازنشستگان دولتی، دستگاه‌های عمومی و بازنشستگان کشوری و لشکری هستند.
مددجویان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی

افراد مشمول سهام عدالت

آیا تمام افراد با وجود داشتن برگه سهام عدالت جزو مشمولین سهام عدالت هستند یا خیر؟


افرادی که در زمان مربوطه مراحل تکمیلی مربوط به ثبت نام سهام عدالت را انجام ندادند جزو مشمولین سهام عدالت به حساب نمی ایند و در شرایط حاضر قادر به تکمیل مراحل ثبت‌نام و باقی اقدامات مربوط به آزادسازی سهام عدالت نیستند.

برخی از افراد دارنده برگه سهام عدالت هستند اما این برگه‌ها، فقط برگه‌های پیش‌ثبت‌نام است و به عنوان سهامدار این سهام شناخته نمی شوند. توجه داشته باشید ثبت نام اولیه یا داشتن دعوتنامه ثبت نام به معنای ثبت نام نهایی افراد نیست.
طبق اظهارات رئیس خصوصی سازی در حال حاضر آن دسته از افرادی مشمول این سهام هستند که فرایند ثبت نام آنها در گذشته در شرکت های تعاونی شهرستانی به طور قطعی و نهایی شده است و شرکت تعاونی اطلاعات و مشخصات افراد را به سازمان خصوصی سازی ارسال و در سامانه سهام عدالت ثبت کرده باشد و برگه ثبت نهایی به افراد داده شده باشد.

مشمولان مرحله اول واگذاری سهام عدالت چه کسانی بودند؟

در مرحله اول واگذاری این سهام، سهام عدالت به بعضی از افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان بیکار فاقد شغل تقسیم شد و برگه‌هایی به عنوان برگه سهام عدالت نیز به مشمولان این طرح داده شد.

چگونه سهام عدالت خود را استعلام کنیم؟

متقاضیان می توانند به سایت www.samanese.ir مراجعه کرده و با شماره ملی و شماره تلفن همراه خود به بازیابی اطلاعات خود بپردازند، بعد از پر کردن اطلاعات شخصی در صورت تعلق می توانند برگه سهام خود را مشاهده کنند.

سایت استعلام سهام عدالت

اگر برگه سهام عدالت گم شده باشد، چه باید کرد؟

همین که فردی در سامانه سهام عدالت ثبت نام شده باشد، و اسم و مشخصاتش در سامانه و دیتابیس سازمان خصوصی سازی وجود داشته باشد کافی بوده، و نیازی به ارائه برگه های سهام عدالت نیست پس مردم نگران برگه های سهام عدالت که در گذشته در اختیار آنها قرار داده شده و در حال حاضر در دسترسشان نیست، نباشند.

سود سهام عدالت چگونه پرداخت می‌شود؟

سود سهام برای هر یک از افراد خانواده به حساب شخصی خودشان واریز می شود، هر فرد از افراد خانواده شماره شبای حساب خودرا در سیستم به ثبت رسانده است و در نتیجه برای دریافت سود نیاز به دریافت سهم خود از سرپرست خانوار ندارد.

آیا در حال حاضر ثبت و توزیع سهام عدالت به افراد جدید صورت می گیرد؟

اکنون به دلیل نبود مجوز و ظرفیت‌های قانونی، ثبت و توزیع سهام به افراد جدید صورت نمی‌گیرد. اگر وضعیت جدیدی برای ثبت‌نام افراد جدید در سامانه شکل بگیرد، اطلاع‌رسانی‌های لازم از طریق پایگاه‌های عمومی دولتی انجام خواهد گرفت.

آیا اتباع ایرانی مقیم خارج هم صورتحساب سهام عدالت می گیرند؟

بله این افراد هم در این صورت که موبایل یا سیستم ارتباطی انها فیلتر شکن نداشته باشد برای دریافت صورتحساب خود می توانند به سامانه مراجعه کنند.

ارزش سهام عدالت چقدر رشد کرده است؟

بعد از گذشت حدود ۱۲ سال از اجرای این طرح، ارزش سهام شرکت‌هایی موجود در سبد این سهام تغییرات زیادی کرده است، از 49 شرکت حاضر در این سبد 35 عدد شرکت بورسی هستند، ارزش مقطع واگذاری این شرکت ها ۲۲۷ هزار و ۸۲۵ میلیارد ریال و ارزش روز آن‌ها به ۱۵۸۸ هزار و ۹۴۴ میلیارد ریال افزایش‌یافته است. طبق گفته سازمان خصوصی سازی ارزش هر برگه سهام عدالت به مبلغ 5 میلیون تومان برآورد شده است. ارزش سهام تمام شرکت ها در سبد سهام به مبلغ 200 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است.
در حال حاضر امکان خرید و فروش سهام عدالت در بازار سرمایه وجود ندارد.

مطالعه بیشتر :

هر برگ سهام عدالت امروز چقدر می ارزد؟

ثبت نام سهام عدالت 99 قابل انجام است؟

دریافت کد بورسی برای کودکان

 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.