تارگت در بورس چیست؟

فعالیت در هر زمینه ای نیازمند یادگیری مفاهیم و اصطلاحات مربوط به همان کار و اساسا نیاز به برنامه ریزی و هدف مشخص است، سرمایه گذاری در بورس و معامله گری نیز به همین ترتیب نیازمند برنامه ریزی و سیستم معاملاتی مشخص است، اگر فردی بخواهد سرمایه خود را وارد بازار بورس کند باید بعد از یادگیری مفاهیم بورسی، هدف مشخصی را برای خود تعیین کند در غیر این صورت ممکن است در میانه های راه دچار مشکل شده و سرمایه اش به خطر بیفتد. یکی از این مفاهیم و اصطلاحات، هدف قیمت یا قیمت هدف یا اصطلاح تارگت در بورس است ما در این مطلب سعی داریم شما را با مفهوم تارگت در بورس بیشتر آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

تارگت در بورس(هدف target)

تارگت در بورس چیست؟

 تارگت یعنی چه؟

تارگت به معنای هدف است زمانی که یک فعال بازار پیش بینی می کند قیمت یک سهم به رقم ایکس میرسد این پیش بینی قیمت را هدف قیمت می گویند به طور مثال شما سهمی را 400 تومان میخرید و پیش بینی میکنید که به قیمت 600 برسد این 600 تومان هدف قیمتی یا تارگت شما نام دارد.

اصطلاح هدف قیمت به انگلیسی price target قیمتی است که توسط مشاوره سرمایه گذاری یا یک تحلیلگر برای آینده پیش بینی شده است.
وقتی معامله گران برای خود هدف انتخاب میکنند به تحلیل های خود اعتماد کرده اند و این باعث میشود که با برنامه و اصولی تر کار کنند و هرچه قدر طبق اصول و قوانین مشخص پیش بروند عملکردشان به مراتب بهتر است. در واقع تعیین حد سود، یا تعین نرخ مورد نظر برای کسب سود توسط تحلیل گر هدف قیمت نام دارد و جایی است که انتظار میرود بتوانند از معامله خارج شوند.

در رابطه با تارگت در بورس یا هدف قیمت نکات زیر حائز اهمیت است:

  • می توان هدف قیمت را بالاتر یا پایین تر از قیمت کنونی یک سهم یا دارایی در نظر گرفت که قیمت هدف بالاتر گاوی و قیمت هدف پایین تر خرسی نامیده میشود.
  • یک تحلیل گر برجسته می تواند با تعیین قیمت هدف تاثیر قابل توجهی بر قیمت دارایی ها بگذارد.
  • همانطور که گفتیم اهداف قیمت از فردی به فرد دیگر متفاوت است زیرا تحلیگران از روش های مختلف برای پیش بینی اهداف قیمت استفاده میکنند.
  • پیش بینی قیمت هدف در کوتاه مدت به شکل محافظه کارانه تر بوده و تعیین قیمت هدف در زمانی طولانی تر منطقی تر به نظر میرسد.
  • تعیین اهداف قیمت به منظور زیان کردن نمیباشد و کنترل زیان به عهده فرد معامله گر است گاها پیش آمده که یک سهم به آن قیمت پیش بینی شده رسیده اما قبل از آن نیز افت داشته است که در این صورت برای سرمایه گذاران خوشایند نیست.

هدف قیمت

تارگت یا قیمت هدف چگونه تعیین میشود؟

افراد زیادی هستند که یک تحلیلگر اقتصادی را دنبال میکنند، این افراد بر اساس پیش بینی های تحلیلگر، سرمایه گذاری می کنند این معامله گران به نظرهای تحلیل گر متکی شده و تعیین هدف قیمتی نیز میتواند تاثیر مثبتی بر قیمت سهام داشته باشد. به طور مثال یک تحلیگر برای سهمی که در حال حاضر 500 تومان ارزش دارد و معامله میشود قیمت 1000 تومان را در آینده پیش بینی کند این 1000 تومان هدف قیمت میباشد و در آینده تاثیرات مثبتی روی قیمت سهام خواهد گذاشت.
همانطور که گفته شد اهداف قیمتی متفاوت بوده زیرا که تحلیل ها و پیش بینی ها از یک تحلیلگر به تحلیلگر دیگر متفاوت است. و این هدف قیمت کاملا دقیق نیست و نمیتوان مبلغ سهام را به طور دقیق برای آینده پیش بینی کرد و ادعا داشت که سهام مورد نظر قطعا به آن مبلغ مورد نظر خواهد رسید.

تحلیل گران با توجه به:

  • تحلیل های بنیادی
  •  با استفاده از نرخ ها و صورت های مالی
  •  نرخ های رشد
    هدف قیمت را پیش بینی میکنند.

در تعیین اهداف قیمت چه عواملی تاثیر گذار هستند:

مدت زمانی که سرمایه گذاران می توانند اوراق بهادار را نگهداری کنند و همجنین میزان تحمل ریسک اوراق در تعیین اهداف قیمت موثر میباشند.
ممکن است دو سرمایه گذار مختلف هر دو برای یک سهم آینده متفاوتی را در نظر بگیرند مثلا یک تحلیل گر برای آینده یک دارایی قیمت 700 و فرد دیگر قیمت همان دارایی را در آینده 1500 برآورد کند.
اینجا هر دو تحلیل گر ممکن است پیش بینی درستی از قیمت و آینده ی آن سهم داسته باشد ولی افق های سرمایه گذاری در این پیش بینی متفاوت هستند فرد اول ممکن است بازده زمانی برای رسیدن به قیمت مشخص را یک سال بداند و نفر بعدی این هدف قیمت را برای 2 سال آینده پیش بینی کرده باشد.
نکته بعدی که حائز اهمیت است اینکه قیمت هدف دارایی یا سهم ممکن است از زمانی به زمان دیگر تغییر کند و ثابت نباشد، و همچنین ممکن است قیمت تعیین شده برای یک دارایی بیشتر از حد باشد و قیمت هدف از قیمت واقعیش کمتر شود و همچنین بلعکس.

یک مثال برای هدف قیمت:

اگر سهام شرکتی با قیمت 800 تومان باشد و عملکرد شرکت به طور خوبی گزارش شود تحلیلگران، قیمت هدف برای سهم را از 900 به 1100 ارتقا میدهند همین باعث میشود که سرمایه گذاران بیشتری از سهام این شرکت استقبال کرده و منجر به این شده که قیمت سهام به دلیل تقاضای بیشتر بالا برود و عکس این قضییه هم وجود دارد.

و در پایان:

پیش بینی هدف های بالاتر برای قیمت یک دارایی یا سهم باعث افزایش قیمت آن میشود؛ اما با توجه به بالا و پایین رفتن مداوم قیمت ها نمیتوان ارزیابی درستی از افزایش یا کاهش قیمت در جهت رسیدن به هدف قیمت تعیین کرد، همچنین با پایین آوردن قیمت هدف برای یک سهم نیز موجب ایجاد اثر منفی روی قیمت سهام خواهد شد، به طور کلی می توان گفت همه ی این تاثیرات بستگی به فرد تحلیل گر و کسی که این اهداف قیمت را ارائه کرده است دارد.

بیشتر بخوانید :

کسب درآمد از بورس

بهترین زمان خرید و فروش سهام

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.