جامع ترین راهنمای بهترین زمان خرید و فروش سهام در روز + ویدیو

بهترین زمان خرید سهم

برای مراجعه به بانک، روزها و ساعات خاصی از ایام هفته را در اختیار دارید و این طور نیست که در هر ساعت از شبانه روز و روزهای هفته که مایل باشید، بانک ها به صورت فیزیکی در محل، پاسخگوی شما باشند. البته خدمات آنلاین بانکی و باجه های خودپرداز، به صورت شبانه روزی، فعال هستند. سایت مرجع اقتصادی ایران قصد دارد در این مطلب بهترین زمان خرید و فروش سهام در بازار را به شما معرفی کنید.

در این مقاله می خوانیم :

الف) روزهای خرید و فروش سهام
ب) پیش گشایش بورس چیست ؟

ج) بهترین زمان خرید و فروش سهام در روز
د) نکات خرید و فروش سهام

ه) زمان واریز وجه به حساب کارگزاری برای خرید سهام
و) سوال و جواب

 

 

در مورد بازار بورس نیز اوضاع به شکل مشابهی در جریان است. روزهای خرید و فروش سهام و فعالیت در بازار بورس، به شکلی محدود شده هستند. همین طور برای فعالیت در این بازار، ساعات مشخصی نیز در نظر گرفته شده است.

 

الف) روزهای خرید و فروش سهام

لازم به ذکر است که معاملات اوراق بهادار یا همان خرید و فروش سهام، در روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته انجام می پذیرد. توجه داشته باشید که به جز تعطیلی بازار بورس در روزهای پنج شنبه و جمعه، اگر روزی از ایام شنبه تا چهارشنبه نیز تعطیل رسمی باشد، بازار معاملات بورس در آن روز، تعطیل خواهد بود.

روزهای خرید و فروش سهام

البته تنها روزهای هفته محدود کننده معاملات بورس نیستند و برای انجام این معاملات، محدودیت ساعتی هم وجود دارد. کلیه معاملات بازار خرید و فروش سهام در هر یک از روزهای شنبه تا چهارشنبه هفته، از ساعت 9:00 صبح تا 12:30 بعد از ظهر، انجام می شوند.

 

 

اگر شما به صورت آنلاین و از طریق وب سایت یا درگاه کارگزاری ها، در معاملات بورس حضور داشته و آن ها را دنبال می کنید، در هر ساعتی از شبانه روز و در هر روزی از ایام هفته، به پنل خود دسترسی داشته و قادر به مطالعه وضعیت سهم ها خواهید بود. اگر چه در این زمان، امکان دستکاری وجود نداشته و قادر به خرید و فروش یا ثبت سفارش نیستید، اما فرصتی عالی است تا اطلاعات خود از بازار بورس و سهم های مختلف را بالا ببرید.
شما می توانید در این ساعات یا روزهای تعطیلی بورس، در میان سهم های مختلف جستجو کرده و به شناخت اسامی سهم ها و سایر اطلاعات مربوط به آن ها بپردازید.

 

ب) پیش گشایش بورس چیست ؟

به جز بازه ساعتی 9:00 صبح الی 12:30 روزهای شنبه تا چهارشنبه، یک زمان بندی دیگر نیز در این حوزه وجود دارد که بعضا کارایی خوبی برای سهامداران خواهد داشت.

 

ورود به بورس

 

در بازار بورس و سهام، عنوان “زمان پیش گشایش بازار بورس” را داریم. این زمان در واقع بازه ای است که طی آن، سهامداران و متقاضیان خرید و فروش سهام، می توانند سفارش های خود را وارد کرده و آن ها را قیمت گذاری نمایند و نیز قیمت ها را تغییر دهند.

زمان پیش گشایش بازار بورس در روزهای شنبه تا چهارشنبه از 8:30 صبح آغاز شده و تا ساعت 9:00 صبح (یعنی زمانی که معاملات بورس آغاز می شود)، ادامه خواهد داشت.
البته لازم به یادآوری است که در این بازه نیم ساعته، معامله ای صورت نگرفته و تنها سفارش گذاری و تغییر قیمت، امکان پذیر خواهد بود.

 

 

ج) بهترین زمان خرید و فروش سهام در روز

همانطور که بالاتر گفته شده هر فردی می تواند بین ساعت 9 تا 12:30 اقدام به خرید و فروش سهام نماید. اما در این بین، ساعت های خاصی وجود دارد که تقاضا یا عرضه در بازار بورس بیشتر می شود و فرصت های بهتری را برای خرید و یا فروش سهم ایجاد می کند. معاملات از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 صبح برای سفارش گذاری در سیستم شروع می شود و از ساعت 8:30 تا 9 افراد می توانند وارد سامانه انلاین خودشان بشوند و سفارش خرید یا فروش دهند.
بعد از آن معاملات اصلی تالار و بازار مختلف شروع می شود و تا 12:30 ظهر ادامه دارد، اما چه زمانی می توانیم خرید و فروش انجام بدهیم که سود بیشتری نصیب ما شود؟
همانطور که گفتیم معاملات از ساعت9 تا 12:30 صورت میگیرد، اما یک ربع اول ساعات معامله و یک ربع آخر بیشترین حجم معاملات در آن صورت می گیرد، ولی بهترین زمان برای خرید سهم از ساعت 12:15 تا 12:30 میباشد زیرا بر اساس تحلیل های تکنیکال زمانی خرید انجام می شود که نرخ سهم یا سطح مقاومت را شکسته داده باشد یا از سطح مقاومت برگشته باشد.
از نظر فصلی بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم فصل پاییز برای خرید پیشنهاد می شود.

مطالعه بیشتر :

چگونه از بورس پول در بیاوریم؟

عرضه اولیه را کی بفروشیم

خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ چیست؟

 

افراد با تجربه چه زمانی را برای خرید سهام پیشنهاد میدهند؟

بر اساس سوابق و گذشته ی  افراد با تجربه اگر بخواهیم زمان مناسب برای خرید پیشنهاد دهیم می توانیم بگوییم زمانی که نرخ ها با کاهش رو به رو شدند بهتر است برای خرید سهم اقدام کنیم، در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا این شرایط در بیشتر بازار های سهام کشور بارز است.
با توجه به بیماری کرونا و اخبار و اطلاعاتی که در سطح جهان موجود است بر بورس ایران نیز تأثیر گذاشته است، سرمایه گذاران با تجربه و فعال برعکس مشتریان سهام دنبال سهام ارزان نیستند، مگر اینکه در یک دوره ی بد بینی قرار داشته باشیم  مانند شرایط حاضر و خرید سهام ارزان به معنای سرمایه گذاری خوب تلقی می شود.


بهترین زمان فروش سهام چه موقع است؟

انتخاب زمان فروش سهام کار دشواری است، زیرا نباید هیجانی و احساسی با این موضوع عمل کرد، ترس و طمع از جمله دلایل اصلی ایجاد اختلال در زمان فروش سهام هستند، بعضی از پر کاربرد ترین روش های زمان فروش سهام عبارتند از:

 

فروش بر اساس ارزش واقعی سهام:
 روش ارزش‌گذاری سهام با استفاده از نسبت‌های موجود در تحلیل های بنیادی مانند نسبت قیمت به فروش، قیمت به درآمد در میان معامله گران ارزشی رواج بیشتری دارد، و بعد از اینکه مشخص شد قیمت سهم کمتر از ارزش واقعی است فرد اقدام به خرید کردهف و زمانی که سهم به ارزش واقعی خود رسید زمان مناسبی برای فروش است.

فروش بر اساس نمودارها:
با
استفاده از استراتژی های نموداری بر اساس ابزار هایی مانند سطح مقاومت یا حمایت یا دیگر شاخص ها می توان زمان فروش سهام را در این روش تعیین کرد، این روش درصد قطعیتش نسبت به روش قبل کمتر است و می توان با ترکیب با یک روش دیگر بهترین زمان فروش سهام را مشخص کرد.

فروش بر اساس مدیریت سرمایه:

در این روش معامله گران با توجه آن میزان ریسکی می توانند تحمل کنند نقطه خروج خود را تعیین میکنند، مثلا سهامدار در نظر می گیرد که زمانی که حجم معاملات به گونه ای پیش رفت که زیان فرد 5 درصد از کل سرمایه را در بربگیرد سهام خود را به فروش می رساند. که این روش یک عمل نگه دارنده ی زیان است، این روش به این دلیل مناسب است که زمانی که قیمت سهم در حال افت است از اصل سرمایه و در زمانی که سهم در حال رشد و افزایش قیمت است از سود محافظت می کند.
علتی که باعث موفقیت سرمایه گذاران می شود انتخاب بهترین روش سرمایه گذاری نبوده و توانایی لازم برای تعیین زمان مناسب برای فروش سهام است.

 

 

ویدئو آموزش بهترین زمان خرید و فروش در روز

 

 

د) نکات خرید و فروش سهام

اگر مایل هستید که در روزهای خرید و فروش سهام، قادر به کسب سودآوری حداکثری باشید، لازم است که از قبل آمادگی هایی را در خود ایجاد نمایید. غالبا مطالعه در خصوص سهم های مختلف و کسب اطلاعات کامل درباره آن هایی که احتمال قصد خریدشان را دارید، به موفقیت شما در صبح روز بعد، کمک خواهند کرد. به طور نمونه اگر در مطالعات خود روی یک سهم، آن را برای مدتی در شیب نزولی یافتید، احتمال زیاد زمان مناسبی برای خرید این سهام است.

بهترین زمان خرید سهم

غالبا پس از مدتی قرار گرفته یک سهم در مسیر نزولی، آن سهم به دوران رونق خود بازگشته و مجددا مسیر قیمتی صعودی را به دست می آورد. این چیزی است که شاید در لحظه قادر به رصد کردن و مطالعه آن نباشید. به این دلیل لازم است که حتما از روز یا چندین روز قبل، به مطالعه سهم های مورد نظر خود بپردازید.
در این صنعت زنده و پویا، شرکت های مختلفی به ارائه سهام می پردازند. ممکن است شما به خرید سهمی از یک شرکت پتروشیمی روی آورده و یا خریدار سهم شرکتی دارویی باشید. در این صورت، لازم است که نسبت به وضعیت این شرکت ها، اطلاعات خوبی کسب نمایید.

جستجو کنید که آیا سهامداران حقوقی، به خرید عمده از این سهام مورد نظر دست زده اند یا خیر! سهام مورد نظر در مدت اخیر در شیب صعودی قرار داشته است یا دوران نزول و افت قیمتی خود را می گذراند؟ این ها و بسیاری نکات دیگر، مواردی هستند که به بهره برداری حداکثری از روزهای خرید و فروش سهام توسط سهامدار، کمک می کنند.

 

نکات مهم در زمان خرید سهام:

 سرمایه گذاران به کمک گزارش های تحلیلی از هدف قیمت یا تارگت دنبال زمان مناسب برای خرید سهام هستند، زمانی که نرخ سهام شرکتی بدون دلیل اقتصادی و مالی افزایش قابل توجهی در حد مجاز حجم مبنا داشته باشد، خرید این اوراق همراه با ریسک بوده زیرا ممکن است جو و شایعاتی که حاکم می شود علت افزایش قیمت کاذب سهام باشد.
بهترین راه برای اینکه بفهمیم چه زمانی سهم مربوط به یک شرکت زیر قیمت خریدش است این است که بتوانیم آینده ی آن شرکت را پیش بینی کرده و بتوانیم گردش مالی شرکت را در آینده پیش بینی کنیم در آن زمان اگر قیمت سهام زیر ارزش واقعی بود خرید کنید.

باید بدانیم که چقدر زمان لازم است که سهم مورد نظر به هدف قیمتی که برای آن تعیین شده دست پیدا کند، ولی به طور کلی سهام هایی که زیر قیمت ارزش واقعی خود هستند 3 تا 5 سال زمان خوبی برای نگه داشتن آنهاست.

ه) زمان واریز وجه به حساب کارگزاری برای خرید سهام

توجه داشته باشید که بهتر است همیشه پیش از شروع زمان خرید و فروش سهام، میزان وجه مورد نظر خود را واریز نمایید تا برای خریدن سهم های مورد نظر خود، به مشکلی برخورد نکنید. به هر دلیلی ممکن است تراکنش های بانکی با خللی مواجه شده و برای خرید سهم مورد نظر در زمان مشخص، مستاصل گردید.

 

به علاوه توصیه می شود که همیشه میزان سرمایه ای بیش از عدد مورد نیاز جهت خرید سهم، را در حساب کارگزاری واریز کنید. این موضوع را در نظر داشته باشید که هر آن، امکان دارد که بنابر آنالیز یا توصیه ای، نیاز به خرید سهم خاصی (بدون پیش بینی قبلی) داشته باشید. در این شرایط وجود سرمایه مورد نیاز در حساب بورسی شما، امکان خرید فوری را فراهم می سازد.

 

 

و) سوال و جواب

 

آیا امکان خرید و فروش سهام در یک روز وجود دارد ؟

 شما امکان این را دارید که در سیستم معاملات بازار بورس، سهمی را در ساعت 9:00 صبح خریداری کرده و آن را دقایقی بعد در همان بازه زمانی به فروش برسانید و محدودیت زمانی در این بازه برای خرید و فروش وجود ندارد. (البته در صورتی که نماد مجاز باشد بوده و به دلایلی چون برگزاری مجمع و … قرمز و متوقف نشده باشد.)

همان طور که مشاهده می کنید، بازار بورس و اوراق بهادار نیز مانند هر زمینه سرمایه گذاری و مالی دیگری، دارای زمان بندی مشخصی برای فعالیت است. به همین دلیل برای حضور پررنگ و موفق در حوزه خرید و فروش سهام، باید در فاصله ساعتی 9:00 صبح تا 12:30 بعد از ظهر روزهای شنبه تا چهارشنبه، در این بازار فعال باشید.

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.