آیا می توان با خرید و فروش سهم در یک روز سود کرد؟

سودآوری در بورس

انگیزه مستقیم و قطعی از وارد شدن به بازار بورس و سهام، کسب درآمد و سودهای قابل توجه است. اما از خود می پرسیم این سودآوری به چه شکلی اتفاق می افتد و برای رسیدن به درآمد در بورس، باید چه زمان انتظاری را در نظر داشته باشیم؟ آیا امکان سودآوری بورس در یک روز وجود دارد؟ به این معنا که آیا می توان با خرید و فروش سهم در یک روز، به سود دست یافت؟

 

در این مقاله می خوانیم :

الف) سودآوری بورس در یک روز
ب) انواع وضعیت نماد

ج) قیمت سربه سر چیست ؟
د) سودآوری بورس در یک روز با عرضه اولیه ها
ه) نوسان گیری چیست ؟

 

خرید وفروش سهم

الف) سودآوری بورس در یک روز

برای آن که سودآوری بورس در یک روز را بررسی کنیم، باید ابتدا دریابیم که آیا امکان فروش سهام در همان روز خرید وجود دارد یا خیر؟ لازم به ذکر است که شما می توانید بلافاصله پس از خرید هر سهمی، آن را به فروش برسانید. البته این موضوع منوط به آن است که قیمت پیشنهادی شما برای فروش، با قیمتی که صف متقاضیان خرید، ثبت کرده اند، در تطابق باشد.
با این حساب اگر قیمت وارد شده برای فروش، در تناسب با قیمت های صف خرید بوده و خرید و فروش سهم نیز غیرمجاز و متوقف نشده باشد، امکان آن را خواهید داشت که تا چند ثانیه پس از خرید یک سهم، آن را برای فروش قرار دهید.

 

[widget id=”custom_html-4″]

 

ب) انواع وضعیت نماد

لازم به ذکر است که بعضی اوقات خرید و فروش برخی از سهم ها ممنوع و یا متوقف می گردد. این می تواند به علل مختلفی باشد. به طور مثلا در صورتی که موضوع برگزاری مجمع و تقسیم سود سهام میان سهامداران باشد،

خرید و فروش سهم متوقف خواهد شد تا پس از آن همه متقاضیان و دارندگان سهام، در شرایط متعادل و مساوی به معاملات وارد شوند. همین طور در صورت افشای اطلاعات مهم و یا نوسانات شدید قیمتی، خرید و فروش آن سهام برای مدتی متوقف شده و دوباره در شرایط برابر، چراغ نماد سبز شده و امکان از سرگیری معاملات آن وجود خواهد داشت.
اما این که آیا این شکل از فروش یک سهام خاص، به سودآوری منجر خواهد شد یا نه؛ مقوله دیگری است که باید به بررسی آن بپردازیم.

ویدئو آموزشی

 

 

توجه داشته باشید که به محض خرید یک سهم، حتی در صورت منفی نشدن روند آن، کمی از دارایی لحظه ای سهام شما کاسته خواهد شد. دلیل این موضوع در آن است که درصدی به عنوان کارمزد کارگزاری از ارزش سهام شما کاسته شده و به حساب کارگزاری وارد می شود. به همین دلیل لازم است که رشد سهام مقداری بیشتر شود، تا به قیمت سر به سر برسید.

 

 

فایل های آموزشی کم یاب و درجه عالی بورسی

در فایل های آموزشی معمولا مطالبی ذکر شده است که کمتر جایی گفته می شوند و بسیاری از بزرگان بورس با استفاده از این تکنیک های سودهای کلانی به دست آورده اند.

[widget id=”recent-posts-widget-with-thumbnails-4″]

 

 

ج) قیمت سربه سر چیست ؟

با یک مثال این وضعیت را شفاف سازی می کنیم. تصور کنید که شما X ریال برای خرید 1000 سهم از یک نماد بورسی خاص، اختصاص داده اید. اکنون و در لحظه پس از خرید، با کسر درصد کارمزد کارگزاری بورس که از طریق آن به خرید و فروش سهام می پردازید؛ ارزش ریال سهام شما X منهای درصدی خواهد بود. به این دلیل است که باید آن سهم بیش از درصد کارمزد کارگزاری رشد کند، تا فروش سهم برایتان با سودآوری همراه شود.

از این روی، غالبا لحظاتی پس از خرید یک سهام، فروش آن، با سود چندانی روبرو نخواهد بود. البته در شرایطی که سهم را در قیمت کف خریداری کرده و رشد آن به سرعت به سقف در روز برسد، احتمالا فروش آن سهام با قیمت حداکثری، به سودآوری منجر خواهد شد. به ویژه اگر تعداد سهم خریداری شده، قابل توجه باشد؛ عدد سود بزرگتری کسب خواهید کرد.

قیمت سر به سر = قیمت خرید + کارمزد کارگزاری

 

د) سودآوری بورس در یک روز با عرضه اولیه ها

همان طور که احتمالا می دانید، از ایمن ترین شکل سودآوری در بورس، خرید سهام عرضه اولیه ها است. به ویژه این نوع از خرید سهام، برای مبتدی های بازار بورس و آن هایی که شناخت کافی نسبت به بازار معاملات بورسی ندارند، از امن ترین شکل سرمایه گذاری در بازار سهام به حساب می آید.

روند کلی عرضه اولیه ها این است که ظرف همان روز عرضه و چند روز پس از آن، سیر صعودی بی وقفه ای را طی می کنند. علت هم کاملا مشخص است؛ این سهم ها با کمینه قیمت خود وارد بازار سهام شده و جایگاهی برای عقبگرد ندارند. از این روی با خرید یک سهام عرضه اولیه، در بدو عرضه آن، می توانید از سودآوری بورس در یک روز به شکلی تضمینی بهره مند شوید.

 

 

مطالب مشابه

[widget id=”recent-posts-widget-with-thumbnails-3″]

 

البته بعضی اوقات برگزاری مجمع نیز باعث می شود تا سود افزون تری به سهام تعلق پیدا کرده و بین سهامداران آن تقسیم شود. (غالبا با اعلام شرکت سهامدار، این سود مجمع به صورت حضوری از طریق بانک واسطه به سهامداران پرداخت خواهد شد.)

 

ه) نوسان گیری چیست ؟

اگر پیش از این در خصوص نوسان گیری شنیده باشید، احتمالا باید این موضوع را بدانید که نوسان گیری مخصوص افراد بسیار باتجربه و خبره در بازار بورس است. نوسان گیری در واقع به منظور دریافت سود در کوتاه مدت است. در صورتی که سهام خریداری شده، در کوتاه مدت نوسان مثبتی داشته باشد؛ نوسان گیری موفق خواهد بود و سهامدار می تواند به سودی در زمان کوتاه دست یابد.

نوسان گیری در بورس

 

اما به یاد داشته باشید که این یک ریسک بزرگ است و کمترین اشتباهی منجر به از دست دادن بخشی از سرمایه وارد کرده در نوسان گیری خواهد شد. امکان دارد که چندین بار با تکرار این فرمول به مبلغی سود در کوتاه مدت دست یابید، اما هر لحظه ریسک آن وجود دارد که با یک خرید اشتباه به نیت نوسان گیری سودآور، سودهای کسب شده قبلی را نیز از دست بدهید.

 

[widget id=”custom_html-5″]

 

به ویژه این فرمول، به هیچ وجه برای تازه کاران و حتی آن هایی که در میانه های راه آموزش بورس قرار دارند، مناسب نیست. تنها افرادی که تسلط کامل و کافی بر تابلو خوانی بورس دارند و تجربه زیادی در خصوص معاملات بورس کسب کرده اند، احتمال موفقیت در نوسان گیری را خواهند داشت. (البته حتی این افراد نیز در دایره پرریسکی قرار می گیرند.)

اگر چه امکان سودآوری بورس در یک روز وجود دارد و نمی توانیم آن را انکار کنیم، اما بهترین شکل سودآوری در بازار سهام آن است که خریدی منطقی و مبنی بر اطلاعات صحیح داشته و برای به دست آوردن سود نیز مانند یک شکارچی صبور، آرام بمانید.

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.