کارمزد معاملات بورس سهام چیست؟ (راهنمای کامل + ویدئو)

کارمزد معاملات بورس

کارمزد معاملات بورس سهام چیست؟ برای توضیح این مورد باید ابتدا به این موضوع توجه داشته باشید که برای وارد شدن به بازارهای بورس و شروع خرید و فروش سهام، راه مستقیمی وجود ندارد و شما باید از طریق یک کارگزاری رسمی بورس، نسبت به این کار اقدام نمایید. در حقیقت به زبان ساده می توان گفت که کارگزاری های بورس، پل های ارتباطی میان سازمان بورس و اوراق بهادار و مشتریان و سهامداران حقیقی و حقوقی بازار سهام هستند.
بنابراین انتظار می رود که در ازای دریافت این خدمات از سمت کارگزاری های رسمی سازمان بورس، مبلغی را به ازای هر معامله سهم در بازارهای بورس، به کارگزاری پرداخت نمایید.

 

[wbcr_html_snippet id=”1367″]

 

 

کارمزد معاملات بورس سهام

همان طور که گفتیم کارگزاری های بازارهای بورس به عنوان پل های رابط میان سهامداران و سازمان بورس و شرکت های ارائه دهنده سهام هستند. به این صورت شما برای خرید سهامی خاص، باید سفارش خود را به کارگزاری داده و این کارگزاری بورس است که به نیابت از شما، خرید را به انجام می رساند.

در زمان فروش یک سهام نیز دقیقا اتفاق مشابهی رخ می دهد. شما به عنوان یک سهامدار، فروش سهم مورد نظر خود را به کارگزاری سپرده و کارگزاری به نمایندگی از شما، این فروش را انجام می دهد. با این حساب یک کانال ارتباطی بین مشتری ها و سهامداران و شرکت های ارائه دهنده سهم ها یا به طور کلی سازمان بورس وجود دارد. از خود می پرسیم شرکت های کارگزار بورس، در ازای چه منافع و انتفاعی این نمایندگی در خرید و فروش سهم ها را به انجام می رسانند؟ این منفعت برای کارگزاری های بازار بورس با کارمزد معاملات بورس سهام تعریف شده و معنا می گیرد.
لازم به ذکر است که این کارمزد برای هر دو سمت خرید و فروش تعریف شده است. به این صورت که شما هم در زمان خرید سهام مورد نظر خود و هم در زمان فروش آن، باید مبلغی را به عنوان کارمزد به کارگزاری پرداخت کنید.
البته این “پرداخت کنید” به معنای آن نیست که شما باید شخصا مبلغی را به حساب کارگزاری واریز نمایید، بلکه مبالغ لازم به صورت اتوماتیک برداشت خواهند شد.

 

کارمزد معاملات بورس

 

کارمزد معاملات بورس سهام برای خرید

کارمزد معاملات بورس برای خرید یک سهام خاص، پس از خرید آن سهم از سوی کارگزاری از مبلغ پرداختی برداشته خواهد شد. به همین دلیل است که بلافاصله پس از خرید یک سهم، حتی اگر قیمت آن هنوز جا به جا نشده باشد، سود خود را منفی خواهید یافت. در واقع این به دلیل کسر کارمزد کارگزاری است و برای سر به سر شدن سود و زیان آن سهم، باید حتما قیمت سهم کمی به سمت مثبت حرکت کند تا میزان کارمزد برداشت شده توسط کارگزاری دیده نگردد. مبلغ کارمزد به کارگزاری، شرکت بورس، شرکت فناوری بورس، شرکت سپرده گذاری و سازمان بورس، اختصاص خواهد یافت.
مبلغ کل کارمزد معاملات بورس در خرید سهام، چیزی در حدود 0.464 درصد قیمت خرید است. (البته این عدد کارمزد در بازار فرابورس کمتر و معادل 0.454 درصد خرید لحاظ خواهد شد.)

 

 

از این درصد در بازار فرابورس مقدار 0.38 به کارمزد کارگزاران، 0.032 به کارمزد شرکت فرابورس، 0.02 به حق نظارت سازمان، 0.012 به کارمزد شرکت سپرده گذاری، 0.01 به فناوری اختصاص خواهد یافت که در مجموع عدد 0.454 درصد را شکل می دهد. (این سهم های کارمزد در بازار بورس برای درصد اختصاص یافته به حق نظارت سازمان بیشتر و معادل 0.03 درصد است.)
به این صورت به طور مثال اگر قرار باشد 1000 عدد از سهام A به مبلغ هر سهم 800 ریال خریداری کنید، در ابتدا به 800 هزار ریال احتیاج خواهید داشت. اما در واقع به دلیل کارمزد کارگزاری، مبلغ مورد نظر شما برای خرید این سهم، طبق فرمول زیر محاسبه می شود:
0.464 درصد قیمت خرید کل یعنی 0.464*800،000 ریال، معادل 3712 ریال خواهد بود. به واقع 3712 ریال، مبلغ کارمزد کارگزاری برای خرید 1000 عدد از سهام A است. به همین دلیل پس از خرید 1000 عدد از سهام A، به اندازه 3712 ریال از ارزش سهام شما کاسته خواهد شد و این مبلغ را در زیان خود مشاهده خواهید کرد.
تذکر: درست به همین دلیل است که برای خرید تعدادی از یک سهام خاص، قادر به تخمین آن برای تمام موجودی ریالی خود در حساب کارگزاری نخواهید بود. به طور نمونه اگر شما به اندازه 2 میلیون تومان موجودی داشته باشید، قادر به خرید 2 هزار سهم به ازای هر یک 1000 تومان نخواهید بود. بلکه باید تعداد کمتری سهم خریداری کنید تا درصد کارمزد کارگزاری از مبلغ شما کسر شده و باقی مانده آن به خرید سهم مورد نظر، اختصاص یابد.

 

کارمزد معاملات بورس سهام برای فروش

حین فروش یک سهام خاص نیز، کارگزاری بورس میزان کارمزد خود را از مبلغی که باید بابت فروش سهام به حساب بورسی شما وارد شود، برداشت خواهد کرد. این کارمزد در میان شش هدف تقسیم خواهد شد و کارگزاری تنها یک بخش از آن را به عنوان درآمد خود از معامله صورت گرفته، برداشت خواهد کرد. پنج سهم دیگر نیز نصیب شرکت بورس، سازمان بورس، شرکت فناوری بورس، شرکت سپرده گذاری و اداره مالیات تقسیم خواهد شد.
در خصوص فروش یک سهم نیز اوضاع مانند خرید است. در صورتی که پس از رشد سهام خریداری شده، مایل به فروش آن هستید؛ همان مبلغ X ریال سود به حساب شما واریز نخواهد شد و حتما درصد کارمزد کارگزاری از آن کسر شده و مبلغ کمتری را در حساب خود خواهید داشت.
مقدار کارمزد کارگزاری برای فروش هر سهام، چیزی نزدیک به 0.975 درصد مبلغ فروش است. این مبلغ کارمزد پس از فروش از نقدینگی به دست آمده شما، کسر خواهد شد. به مثال زیر توجه نمایید.
در زمان فروش 1000 عدد از سهام A که مبلغ هر سهم 800 ریال باشد، مبلغ 800 هزار ریال ارزش سهام در اختیار دارید که با انجام گرفتن عمل فروش به حساب شما در کارگزاری بورس واریز می شود. اما از آن جایی که باید کارگزاری سهم یا کارمزد خود را برداشت کند، مبلغ 0.975 درصد از ارزش کلی فروش، کسر خواهد شد.
در این صورت 800،000*0.00975 معادل 7800 ریال از مبلغ نقدینگی به دست آمده از فروش شما، کسر خواهد شد و مبلغ 792200 ریال را از این فروش به دست خواهید آورد.

 

مالیات فروش سهام

در زمان فروش سهام، مبلغی به عنوان مالیات نیز در نظر گرفته می شود. البته این مالیات در قالب همان کارمزد فروش سهام لحاظ شده و از محل آن به اداره مالیات پرداخت خواهد شد. این مالیات در سال 1397، معادل 0.5 درصد بود و پس از آن برای جذاب تر شدن معاملات در بازار بورس، به 0.01 درصد تقلیل یافت. البته مجددا در ابتدای سال 1398، این مالیات بر فروش سهام به 0.5 درصد بازگشت و تغییرات بعدی آن منوط به تصمیمات جدید دولت گشت.
نکته: توجه داشته باشید که کارمزد معاملات بورس سهام فارغ از شکل معامله، سودآور یا زیان ده بودن آن دریافت می شود. مهم نیست که 100 سهم خریداری می کنید یا خرید شما در 2000 سهم انجام می شود، کارگزاری به عدد سهام خریداری شده ضرب در میزان کارمزد خود، کارمزد لازم را برداشت خواهد کرد.

در صورتی که خرید این سهام خاص برای شما سودآوری قابل توجهی داشته باشد، کارگزاری کارمزد بیشتری دریافت نخواهد کرد و اگر این خرید سراسر ضرر هم باشد، کارمزد کارگزاری بورس به قوت خود باقی می ماند. با این حساب می توان گفت که کارمزد تعیین شده کارگزاری به طور کلی فارغ از سود و زیان سهامدار بوده و تنها در عدد سهام خریداری شده یا به فروش رسیده، ضرب خواهد شد.

کارمزد کارگزاری های بورس و اوراق بهادار، ناچیز و کم به نظر می رسد، اما با توجه به حجم معاملات در روز، این کارمزد رقم بزرگی را برای دفترهای کارگزاری و نیز سایرین ارگان هایی که سهمی در دریافت آن دارند، تشکیل خواهد داد. اما این مبلغ کارمزد برای سهامداران ناچیز به حساب آمده و در معاملات خود آن را احساس نخواهید کرد.

 

[widget id=”recent-posts-widget-with-thumbnails-3″]

 

 

کارمزد معاملات در بورس اوراق بهادار

کارمزد معاملات در بورس اوراق بهادار درصدی از هر معامله خرید یا فروش است که بین نهادهای کارگزاری، شرکت بورس، سازمان ناظر، شرکت سپرده گذاری، فناوری و اداره مالیات تقسیم می شود.

 

کارمزد معاملات بورس

 

کارمزد معاملات در فرابورس ایران

کارمزد معاملات در فرابورس ایران نیز در یک سهم بندی به کارمزد کارگزاران، کارمزد شرکت فرابورس، حق نظارت سازمان، کارمزد شرکت سپرده گذاری، فناوری و مالیات تعلق پیدا می کند.
همین طور کارمزد معاملات اوراق تسهیلات مسکن، کارمزد معاملات اوراق با سود ثابت و … را نیز داریم. این کارمزدها در مبلغ خرید و فروش سهم های مختلف، برای سهامدار رقم قابل توجهی نبوده و در عدد معامله وی، آن قدرها محسوس و تاثیرگذار نخواهد بود.

کارمزد بورس

 

با در نظر گرفتن توضیحات فوق، می توان اطمینان داشت که خرید و فروش های بازارهای بورس در یک حاشیه امن مالی صورت می گیرد و سهامداران می توانند اطمینان داشته باشند که مبلغ خروجی و ورودی به کیف پول بورسی آن ها، به درستی خارج شده و به درستی وارد خواهد شد.

برای آن که سودآوری درست و قابل توجهی در این بازارها داشته باشید، لازم است که با مطالعه دقیق بازار و آنالیزهای صحیح، خرید و فروش سهم های مناسب را به انجام برسانید. به یاد داشته باشید که خرید و فروش های هیجانی و بر مبنای اطلاعات غیررسمی، احتمال آسیب پذیری سرمایه شما را بالا خواهند برد و می توانند به زیان دهی پیش بینی نشده ای، منجر شوند.

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.