دریافت کد بورسی و مراحل آن کدامند؟ (بهترین راهنمایی + ویدیو کامل)

کد بورسی

برای شروع خرید و فروش سهام و وارد شدن به بازارهای بورس، مقدماتی نیاز است که بدون آن ها به فرض داشتن مقادیر زیادی سرمایه اولیه نیز قادر به وارد شدن در این بازار هیجان انگیز و جذاب نخواهید بود. دریافت کد بورسی اولین قدم است.

این مقاله از چند بخش تشکیل شده است:

الف) کد بورسی چیست؟
ب) آیا کد بورسی همان کد معاملاتی است ؟

ج) نمونه کد بورسی
ویژه د) مراحل دریافت کد بورسی اینترنتی و غیرحضوری به زبان ساده

ه) برای گرفتن کد بورسی چه مدارکی لازم است ؟
و) طریقه گرفتن کد بورسی اشخاص حقوقی

ز) کد آنلاین چیست ؟
ح) دریافت کد بورسی غیرحضوری

ی) شروع معاملات در بورس
ط) تفاوت های کدآنلاین، کدآفلاین و کد بورسی
ت) سوال و جواب کد بورسی

دریافت کد بورسی یک از ملزومات اولیه وارد شدن به بازار خرید و فروش سهام است. این کد تمامی معاملات شما در بازار بورس را تحت هویت خویش قرار داده و از شما به عنوان یک معامله گر سهام یا سهامدار، تعریف بورسی ارائه می کند.

برای دریافت کد بورسی رایگان و سریع کلیک کنید

 

الف) کد بورسی چیست؟

در این بخش به سوالات زیر پاسخ داده خواهد شد :

  • اولین گام ورود به بورس چیست ؟
  • گرفتن کد بورسی از چند کارگزاری
  • منظور از کد بورسی چیست ؟
  • تعریف کد بورسی
  • کد بورسی چه کاربردی دارد ؟
  • کد بورسی چند رقمی است ؟
  • هر نفر چند کد بورسی می تواند داشته باشد؟

تصمیم گرفتن برای ورود به بازارهای بورسی، گام نخستین است که در این مسیر برمی دارید. اما پس از آن باید مراحل دیگری را طی کنید که دریافت کد بورسی یکی از آن ها و البته از مهم ترین ها است.

 

برای دریافت کد بورسی رایگان و سریع کلیک کنید

 

کد بورسی یک شناسه غیرقابل تغییر شامل عدد و حروف است که به صورت منحصر به فرد به هر یک از متقاضیان ورود به بازارهای بورس اعطا شده و هر یک از سهامداران تنها می تواند یک کد بورسی داشته باشد. به وسیله این کد بورسی می توانید به خرید و فروش سهام پرداخت و حتی از آن در خرید تسهیلات مسکن و معاملات اسناد خزانه اسلامی یا همان اخزا استفاده کنید.

کد بورسی

توجه داشته باشید که مهم نیست شما از کدام کارگزاری بورس، خدمات معاملاتی خود در بازار بورس را دریافت می کنید، کد بورسی شما منحصر به فرد باقی خواهد ماند. حتی اگر کارگزاری خود را تغییر داده و از کارگزاری فعلی تان به یک کارگزاری دیگر کوچ کنید، باز همان کد بورسی سابق برای شما فعال خواهد بود.

ویدئو

 

ب) آیا کد بورسی همان کد معاملاتی است ؟

بله، کد بورسی دارای نام های دیگر است که از جمله آن ها کد معاملاتی، کد سهامداری ، کد بورسی سهام است. اما کد آنلاین با کد بورسی متفاوت است که در ادامه ذکر شده است. در واقع کد ملی به مانند شماره کد ملی شما است. هر فرد در بورس با یک شناسه شناخته می شود که همان کد بورسی است.

 

ج) نمونه کد بورسی

در این بخش به سوالات زیر پاسخ داده خواهد شد :

  • قالب کد بورسی
  • کد بورسی چه شکلی است ؟

همان طور که گفتیم کد بورسی یک شناسه منحصر به فرد است که از حروف و اعداد تشکیل شده و در تمام دوران حضور شما به عنوان یک شخصیت حقیقی یا حقوقی در بازار سهام، معرف هویت بورسی تان خواهد بود. این کد برای هر نام خانوادگی با شروع سه حرف اول آن نام آغاز شده و با اعداد ادامه می یابد. به طور نمونه اگر آقای “زندی” خواستار دریافت کد بورسی باشد؛ کد بورسی وی چنین فرمتی خواهد داشت: “زند12345”.

 

برای دریافت کد بورسی رایگان و سریع کلیک کنید

توضیح تکمیلی: لازم به ذکر است که طی مدت اخیر، این الگو کمی جا به جا شده و برخی از کدها بدون توجه به نام فامیل افراد و با استفاده از حروف تصادفی، ایجاد شده اند و این موضوع هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

 

د) دریافت کد بورسی اینترنتی و غیرحضوری به زبان ساده

در این بخش به سوالات زیر پاسخ داده خواهد شد :

  • مراحل دریافت کد بورسی
  • چگونه اینترنتی کد بورسی بگیریم ؟
  • چگونه می توانیم کد بورسی بگیریم ؟
  • چگونه باید کد بورسی بگیریم ؟
  • ثبت نام آنلاین دریافت کد بورسی
  • سایت گرفتن کد بورسی ؟
  • از کجا کد بورسی بگیرم ؟
  • چگونه در سجام ثبت نام کنیم.

 

برای دریافت کد بورسی رایگان و سریع کلیک کنید

 

در این بخش قصد داریم طریقه گرفتن کد بورسی را شرح دهیم. با توجه به اینترنتی شدن کارگزاری ها، مراحل دریافت این کد بسیار ساده شده و غالبا کمتر از یک روز زمان می برد. البته این زمان به کارگزاری و تکمیل مدارک شخص شما بستگی خواهد داشت.

چگونه کد بورسی انلاین بگیریم

دریافت کد بورسی رایگان و سریع

1- وارد لینک بالا شوید. مطابق عکس زیر کلیک کنید :

گرفتن کد بورسی

2- بر روی ثبت نام جدید کلیک کنید

گرفتن کد بورسی غیر حضوری

3) مراحل را سریع تا انتها تکمیل کنید. (بطور اتوماتیک در سجام هم ثبت نام خواهید شد و هزینه آن توسط کارگزاری پرداخت خواهد شد)

4) پس از تکمیل فرم ها بر اساس محل زندگی شما لیست شعب کارگزاری آگاه و یا دفاترپیشخوان قابل مشاهده خواهد بود. به یکی از شعب مراجعه کرده و با در دست داشتن اصل شناسنامه و اصل کارت ملی هم برای کارگزاری آگاه و هم برای سجام احراز شوید. (یعنی با دوربین ازتون عکس میگیرن و چند تا فرم رو باید امضا کنید)

5) بعد 24 تا 48 ساعت کد بورسی و کد آنلاین شما برای شما پیامک و ایمیل خواهد شد.

6) وارد سامانه معاملاتی شوید (اینجا کلیک کنید) و یوزر و پسورد که براتون پیامک شده را وارد کنید. از منو واریز وجه رو انتخاب کنید (باید به حساب کارگزاری بصورت آنلاین پول بریزید تا بتونید سهام بخرید). و در نهایت هر سهمی رو که دوس داشتین انتخاب و بخرید.

ویدئو آموزشی دریافت کد بورسی آنلاین

 

لازم به ذکر است که پایگاه صدور کد معاملاتی، کارگزاری های بورس هستند و شما به عنوان متقاضی ورود به بازار سرمایه، باید کد خود را از طریق کارگزاری دریافت کنید. برای این منظور دو مسیر پیش روی خود خواهید داشت:

خلاصه:

با ورود به لینکی که بالاتر ارائه شده است شما در کمتر از چند دقیقه می توانید کد بورسی و ثبت نام در سجام (بصورت کاملا رایگان) انجام دهید. بعد از ثبت نام با اصل کارت ملی و اصل شناسنامه بکی از شعب دفاتر پیشخوان و یا شعب کارگزاری آگاه مراجعه کنید(آدرس شعب و پیشخوان ها پس از تکمیل مراحل در لینک بالا نمایش داده خواهند شد.)

مطالب مرتبط :

عرضه اولیه را کی بفروشیم

خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ چیست؟

درآمد ماهیانه از بورس چقدر است؟

 

ه) برای گرفتن کد بورسی چه مدارکی لازم است ؟

شما به مدارکی زیر نیاز خواهید داشت:

  • نسخه اصلی و کپی صفحه اول شناسنامه و نیز صفحه توضیحات آن
  • نسخه اصلی و یک نسخه کپی از هر دو طرف کارت ملی
  • فرم مشخصات تکمیل شده ( فرم رو موقع حضور کارگزاری به شما تحویل خواهد داد)
  • تدکر : شماره حساب بانکی و شماره شبا و اطلاعات شعبه بانک (نام و کد شعبه) رو هم در اختیار داشته باشید.

برای دریافت کد بورسی رایگان و سریع کلیک کنید

 

و) دریافت کد بورسی اشخاص حقوقی

اما در صورتی که شخصیت حقوقی مایل به دریافت کد بورسی باشد، باید مدارک زیر را به کارگزاری تحویل دهد:

  • نسخه اصلی و یک نسخه کپی از شناسنامه (صفحه اول و توضیحات) کلیه اعضای هیئت مدیره
  • نسخه اصلی و یک نسخه کپی از هر دو طرف کارت ملی کلیه اعضای هیئت مدیره
  • نسخه کپی روزنامه رسمی آگهی تاسیس شرکت یا سازمان
  • نسخه کپی تصویر روزنامه رسمی
  • نسخه کپی اساسنامه شرکت
  • آگهی کلیه تغییرات
  • فرم تعهدنامه تکمیل شده
  • فرم مشخصات مشتریان حقوقی تکمیل شده

 

ز) کد آنلاین چیست ؟

کد بورسی آنلاین یا همان کد معاملات آنلاین، به واقع همان کد بورسی است که برای خرید و فروش سهام به صورت آنلاین ارائه می گردد. در غیر این صورت انجام معاملات شما در بازار بورس به یکی از دو صورت حضوری و مراجعه به کارگزاری یا سفارش تلفنی صورت خواهد پذیرفت.

دریافت کد بورسی آنلاین

با انجام مراحل دریافت کد بورسی (بالاتر توضیح داده شده است) شما بصورت اتوماتیک کد آنلاین نیز دریافت خواهید کرد و نیازی نیست کار دیگری انجام دهید!

 

ح) دریافت کد بورسی غیرحضوری

با در نظر گرفتن این که شما می توانید همه مراحل ثبت نام در کارگزاری بورس و درخواست کد بورسی خود را به صورت اینترنتی و غیرحضوری از طریق وب سایت کارگزاری به انجام برسانید، انجام کامل دریافت کد بورسی به صورت غیرحضوری، چندان پیچیده و ناممکن به نظر نمی رسد. اما باید گفت که برای این منظور تمامی کارگزاری های بورس، خدمات ارائه نکرده و شما از طریق برخی از آن ها قادر به دریافت کاملا غیرحضوری کد بورسی خود و تکمیل فرآیند ثبت نام در کارگزاری خواهید بود.

دریافت کد بورسی غیرحضوری و اینترنتی

به همین دلیل در صورت تمایل به انجام دادن این فرآیند به صورت کاملا غیرحضوری و عدم مراجعه به محل نمایندگی کارگزاری، باید ابتدا کارگزاری را انتخاب کنید که خدمات غیرحضوری کامل را ارائه می کند.

 

پس از پر کردن فرم های درخواستی و ارسال و بارگزاری تصویر مدارک، لازم است که روی گزینه ارسال نماینده به محل سکونت کلیک نمایید. به این صورت ظرف مدت چند روز، نماینده ای از سوی کارگزاری به آدرس شما مراجعه کرده و امضاهای لازم و اثر انگشت را از شما اخذ خواهد کرد. به این صورت مراحل ثبت نام به پایان رسیده و کد بورسی خود را دریافت خواهید کرد.

نکته مهم : درصورتیکه که از طریق کارگزاری آگاه برای دریافت کدبورسی اقدام کنید، ثبت نام شما در سجام (هزینه 10 هزارتومانی) توسط کارگزاری آگاه پرداخت خواهد شد.

 

ی) شروع معاملات در بورس

در این بخش به این سوالات پاسخ می دهیم :

  • کد بورسی را کجا باید وارد کنیم ؟
  • نحوه کار با کد بورسی آنلاین
  • کد بورسی را کجا استفاده کنیم ؟

به هر طریقی که کد خود را دریافت کرده باشید، پس از در اختیار داشتن آن،  مجوز فعالیت شما صادر شده است. پس از دریافت کد آنلاین(یوزر و پسوردی که بصورت پیامک و ایمیل برای شما ارسال می شود) وارد سامانه معاملاتی آساتریدآگاه شوید (اینجا کلیک کنید) و (با نام کاربری و پسورد ارسال شده وارد سامانه شوید)سپس معاملات خود را آغاز کنید.

خلاصه

اول کد بورسی بگیرید و سپس معاملات خود را در سامانه های معاملاتی آغاز کنید.

 

 

ط) تفاوت های کدآنلاین، کدآفلاین و کد بورسی

در این بخش به سوالات زیر پاسخ داده خواهد شد :

  • فرق کد بورسی آنلاین و آفلاین

با کد آنلاین فرد می تواند در لحظه معامله انجام دهد. یعنی سفارش خرید یا فروش را وارد نموده و به محض تطابق قیمتی بین خریدار و فروشنده معامله انجام میشود.
ولی در آفلاین فرد سفارش را وارد سیستم نموده و سپس معامله گر کارگزاری، سفارش را وارد سیستم اصلی خرید و فروش مینماید. طبیعی است که در سیستم آفلاین، کار با تاخیر بیشتری انجام میشود و ممکن است زمان جهت انجام بهترین معامله از دست برود. البته از نظر اینکه فرد از هیجانات و نوسانات در لحظه دور می ماند می تواند برای افراد احساسی جهت تصمیم گیری در محیطی آرامتر مناسب تر باشد.

 

برای دریافت کد بورسی رایگان و سریع کلیک کنید

در سیستم آنلاین فرد می تواند فقط در محدوده قیمتی مجاز روز سفارش ثبت نماید ولی در سیستم آفلاین فرد در هر قیمتی که مدنظر دارد می تواند ثبت سفارش کند. اکثر افراد بین کد کارگزاری ها و کد بورسی دچار اشتباه می شوند.
کد بورسی برای هر فرد فقط یکی می باشد که توسط کارگزاری مربوطه با هماهنگی با سازمان بورس به فرد تعلق می گیرد.
ولی کد آنلاین یا آفلاین توسط خود کارگزاری به مراجعه کننده داده می شود. یعنی هر نفر با توجه به ثبت نام در کارگزاری های مختلف می تواند کدهای آنلاین و آفلاین مختلف داشته باشد ولی تنها فقط یک کد بورسی خواهد داشت.
در حقیقت کد آنلاین یا آفلاین همان نام کاربری (یوزر) و رمز عبور (پسورد) ی هست که به متقاضی داده میشود تا از طریق سایت کارگزاری مراجعه شده بتواند جهت ثبت سفارش مورد نظر وارد پنل کاربری خود شود.

خلاصه

کد بورسی یکبار صادر می شود و به کارگزاری مرتبط نیست. یعنی شما می توانید باچند کارگزاری همزمان فعالیت داشته باشید. اما یک کدبورسی دارید و در همه کارگزاری ها با همان یک کد شناخته می شوید. اما هر کارگزاری نام کاربری و پسورد اختصاصی خود را به شما ارائه می دهد (همان کد آنلاین). پس یک فرد می تواند چند کد آنلاین داشته اما یک کد بورسی خواهد داشت.

 

 

ت) سوال و جواب کد بورسی

 

آیا برای دریافت کد سهامداری باید هزینه ای پرداخت شود؟

هیچ هزینه ای بابت صدور این کد دریافت نمی گردد و کارگزاری ها صدور کد بورسی را در شمار خدمات کلی خود آورده اند. البته کارگزاری ها بابت در خرید و فروش سهام، درصد کارمزد خود را از معاملات برداشت خواهند کرد.

 

کد بورسی خود را فراموش کرده ام ؟

در صورتی که به هر دلیل کد بورسی خود را فراموش کردید، کافی است که از کارگزاری پیشین یا جدید خود بخواهید که با استفاده از شماره ملی شما، این کد را بازیابی کند. اما به هر ترتیب توصیه می شود که در حفظ و نگهداری کد بورسی خود کوشا باشید.

 

 

چه نوع شماره حسابی برای دریافت کد بورسی باید ارائه شود؟

هیچ تفاوتی در این زمینه وجود ندارد و شما می توانید شماره حساب قرض الحسنه یا جاری خود را ارائه دهید.

برای دریافت کد بورسی رایگان و سریع کلیک کنید

 

آیا با دانستن کد سهامداری یک شخص، می توان از فعالیت او در کارگزاری ها مطلع شد؟

خیر، کارگزاری ها اطلاعات مشتریان خود را افشا نکرده و در ضمن هیچ یک از کارگزاری ها اطلاعی از فعالیت مشتریان دیگر کارگزاری ها ندارند و این موضوع ارتباطی به دانستن کد سهامداری پیدا نخواهد کرد.

 

کد بورسی در دو کارگزاری امکان پذیر است؟

خیر، کد بورسی یکبار صادر می شود و شما با هر کارگزاری که مشغول به فعالیت هستید بصورت ثابت است. اما هر کارگزاری به شما یک کد آنلاین ارائه می دهد. پس با یک کد بورسی می توان در چند کارگزاری فعالیت کرد اما باید از هر کارگزاری نام کاربری و پسورد اختصاصی آن کارگزاری را دریافت کرد (کدآنلاین کارگزاری)

دریافت کد بورسی

 

کد بورسی همان کد سجام هست؟

خیر، سجام یکی از مراحل دریافت کد بورسی است. شما برای دریافت کد بورسی حتما باید سجام داشته باشید. اگر از طریق این لینک اقدام به دریافت کد بورسی نمایید، بصورت اتوماتیک در سجام هم ثبت نام خواهید شد.

 

از کجا بفهمیم کد بورسی داریم ؟

به دو روش امکان پذیر است:

1) از طریق این لینک در کارگزاری آگاه ثبت نام کنید. در صورتیکه کد بورسی داشته باشید به شما اعلام خواهد شد.

2) به شرکت سپرده گذاری ( تهران – بلوار کشاورز خ شهید نادری تقاطع خ ایتالیا پ ۱۳ – کدپستی: ۱۴۱۶۶۴۳۱۶۸ تالار ارتباط با مشتریان وخدمات الکترونیک: تهران – خیابان سعدی جنوبی – بعد از تقاطع جمهوری ساختمان تقی نیا ) و یا دفاتر پیشخوان ( لیست دفاتر در سراسر کشور) مراجعه کنید.

 

برای دریافت کد بورسی رایگان و سریع کلیک کنید

 

چقدر طول میکشد کد بورسی بیاد ؟

یکی از سوالاتی که معمولا پرسیده می شود این است که کد بورسی چند روزه می یاد؟

پس از ثبت نام برای دریافت کد (بصورت اینترنتی همین الان ثبت نام کنید) و بستیگ به زمانی که شما برای احراز هویت اقدام میکنید (باید به شعب کارگزاری آگاه و یا دفاتر پیشخوان مراجعه کنید) می تواند بین 24 تا 48 ساعت باشد.

 

برای دریافت کد بورسی رایگان و سریع کلیک کنید

 

دریافت کد بورسی از پیشخوان دولت به چه صورت است ؟

همانطور که می دانید برای تکیمل فرآیند دریافت کد بورسی، پس از ثبت نام اینترنتی باید احراز هویت شوید. یکی از مکان هایی که می توانید احراز  هویت شوید، پیشخوان های دولت در سراسر کشور است. پس اول از طریق این لینک ثبت نام کنید و سریعا پس از ثبت نام به یکی از دفاتر پیشخوان برای احراز هویت مراجعه کنید.

 

 

7 دیدگاه

  1. سلام .کد بورسی من اومده ولی متا سفانه سه حرف اولش با سه حرف اول فامیلیم همخوانی نداره.خواستم بدونم همچین چیزی داریم یا اشتباهی رخ داده

    1. سلام و عرض ادب
      خیر مشکلی ندارد. در ساختار جدید کد بورسی امکان دارد حروف اول کد بورسی متفاوت با فامیل شما باشد.

      1. با سلام من ثبت نام در سجام و مفید انجام دادم و دفتر پیشخوانم رفتم تکمیل ثبت نام کردم الان 6روزه که کد بورسی برام ارسال نشده

        1. سلام و عرض ادب

          در روزهای قبل از عرضه اولیه تعداد درخواست برای کد بورسی افزایش پیدا میکنه. میتونید با تماس با کارگزاری مفید ازشون پیگیری کنید.

  2. سلام من پدرم سهامدار شرکت داروسازی بودند و بعد از اینکه فوت شدند برگه سهام به اسم من زده شد … حالا هفته گذشته من در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت هم در دفتر پیشخوان کردم و کد معاملاتی یا بورسی گرفتم… سوالم اینه که آیا در سهام های پدر که کد بورسی است متعلق به پدرم بوده یا اینکه الان من دو تا کد بورسی دارم ؟؟چون گویا هر فرد فقط یک کد بورسی میتونه داشته باشه

  3. سلام من قبلا آتی ثبت نام کردم الان میخوام کد بورسی بگیرم ولی میگه باید از آگاه اکسپرس وارد بشی من کد کاربری ورمز وارد میکنم میگه شما قبلا ثبت نام کردین و اون کد کاربری و رمز قبلی رو وارد کنید که متاسفانه ندارم الان چکار کنم بتونم وارد شم

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.