کارگزاری بورس چیست و کارگزاران چه کمکی به شما می کند؟ (آموزش ویدئویی)

کارگزاری بورس

برای ورود به بازار بورس و سرمایه گذاری در آن، به یک کارگزاری بورس نیاز خواهید داشت. اگر چه می توان برخی از سهام ها را به صورت مستقل از شرکت های سهامدار خریداری کرد، اما باید گفت که غالب سهام های ارائه شده در بازار بورس، از طریق کارگزاران خرید و فروش می شود.

در این مطلب قصد داریم مطالب زیر را بررسی کنیم:

الف) کارگزاری بورس چیست ؟
ب) خدمات کارگزاری چیست ؟

ج) ثبت نام در کارگزاری ها
د) رتبه بندی کارگزاری های بورس 99

ه) کدام کارگزاری بورس بهتر است؟
و) کارمزد کارگزاری ها در بورس چقدر است ؟

ز) چطور بهترین کارگزاری بورس را انتخاب کنیم؟ (به همراه ویدئو)
ط) سوال و جواب

انتخاب کارگزاری بورس

الف) کارگزاری بورس چیست ؟

کارگزاران بورس شرکت هایی هستند که به صورت رسمی کار خرید و فروش سهام های مختلف را انجام می دهند. این شرکت ها به عنوان واسطه هایی برای سهامداران عمل کرده و خرید و فروش را به شکل نیابتی به انجام می رسانند.

کارگزاری بورس چیست

هیچ یک از افراد قادر به خرید و فروش سهام، بدون واسطه کردن کارگزاری ها نیست و معاملات بورس تنها از طریق این درگاه ها به انجام می رسد. این بنگاه ها، دوره های خاصی را گذرانده و سطح علمی و آگاهی قابل قبولی در زمینه سرمایه گذاری و بازار معاملات بورس را دارا هستند.

همچنان که شما برای افتتاح حساب بانکی مستقیما نمی توانید به بانک مرکزی مراجعه کنید و حتما باید از طریق یکی از بانک های موجود (ملی، سپه، پاسارگاد و …) اقدام کنید. در بورس اوراق بهادار نیز این چنین است و شما برای فعالیت در بورس باید از طریق یکی از کارگزاری ها مراجعه کنید و مستقیما نمی توانید به سازمان بورس مراجعه کنید.

خلاصه:

کارگزاری ها واسط بین سازمان بورس اوراق بهادار و سرمایه گذار هستند. برای فعالیت در بورس حتما باید از طریق یکی از کارگزاری های اقدام کرد.

 

[wbcr_html_snippet id=”1367″]

 

 

ب) خدمات کارگزاری چیست ؟

برخی از کارگزاری ها به مقدار سرمایه ای که در حساب نگاه داشته و هنوز با آن سهمی خریداری نکرده اید، سود پرداخت خواهند کرد. به این شکل شما نگرانی بابت سرمایه راکد خود نزد این کارگزاری نخواهید داشت.

خدمات کارگزاری بورس

به طور مثال اگر 20 میلیون تومان به حساب کارگزار واریز کرده و تنها 8 میلیون تومان آن را سهام خریداری کرده باشید؛ کارگزاری مربوطه بابت 12 میلیون تومان باقی مانده در حساب، درصدی مشخص را بابت سود لحاظ خواهد کرد. البته همان طور که گفتیم تنها برخی از کارگزاری ها چنین امکانی را به مشتریان خود ارائه می کنند و این مورد عمومیت ندارد.

خلاصه:

خدمات کارگزاری ها عبارتند از: ثبت نام و صدور کد بورسی، آموزش بورس، فراهم کردن نرم افزار خرید و فروش، تخفیف کارمزد، اعتبار معاملاتی، پشتبانی و پاسخگویی

 

ج) ثبت نام در کارگزاری ها

ثبت نام در کارگزاری در واقع همان دریافت کد بورسی است. شما می توانید بصورت غیر حضوری و مطابق با استفاده از راهنمایی و لینک زیر در کارگزاری و بورس ثبت نام کنید:

دریافت کد بورسی رایگان و ثبت نام در کارگزاری

 

 

 

د) رتبه بندی کارگزاری های بورس 99

به یاد داشته باشید که برای انتخاب یک کارگزاری، فارغ از این که کارگزاری مشاور باشد و یا کارگزاری تخفیفی، باید اعتبار آن کارگزاری بورس را بسنجید. لازم است که حتما کارگزاری مورد نظر شما دارای مجوز سازمان بورس اوراق بهادار باشد. در این صورت از ریسک ورشکستگی کارگزاری و هدر رفت سرمایه خود، در امان خواهید ماند.

تفاوت کارگزاری های بورس

این درست شبیه به قصه بانک های رسمی و موسسات مالی و اعتباری است که ضمانت درستی نزد بانک مرکزی کشور نداشته و با ورشکستگی آن ها، سپرده گذاران نیز متضرر شده اند. به این صورت اگر کارگزاری خود را از میان کارگزاری های رسمی و دارای مجوز سازمان بورس انتخاب کنید، در حاشیه امن قرار خواهید گرفت.

برترین کارگزاری ها در سال 99 عبارتند از:

  • کارگزاری آگاه
  • کارگزاری مفید
  • کارگزاری حافظ
  • کارگزاری مبین سرمایه

 

ه) کدام کارگزاری بورس بهتر است؟

در این بخش از سایت ویکی اقتصاد قصد داریم تفاوت کارگزاری های بورسی را بررسی کنیم.

تفاوت کارگزاری ها

در بازار بورس ایران 3 کارگزاری برتر وجود دارد که در سال 98 و 99 کارگزاری آگاه توانسته است بهترین کارگزاری باشد. در عکس بالا این کارگزاری ها با هم مقایسه شده اند.

 

 

و) کارمزد کارگزاری ها در بورس چقدر است ؟

همان طور که انتظار می رود کارگزاری ها، بابت خدماتی که به سهامداران ارائه می دهند، درصدی را به عنوان کمیسیون کارگزاری، دریافت خواهند کرد. با در نظر گرفتن اندازه خدمات، کارگزاری های مشاور، درصد بیشتری دریافت کرده و این کمیسیون نزد کارگزاری های تخفیفی، به دلیل سطح خدمات پایین تر، کمتر خواهد بود.

کارمزد معاملات بورس

این هزینه ضمن خرید و فروش سهام به صورت درصدی مشخص از حساب شما کسر خواهد شد. در حقیقت کمیسیون کارگزار از تفاضل میان بالاترین قیمتی که خریدار پرداخت می کند و کمترین قیمتی که فروشنده سهام، می فروشد، برداشت خواهد شد.
با این حساب هر اندازه که این تفاضل یا شکاف قیمتی پیشنهادی خرید و فروش، بالاتر باشد؛ عدد بزرگتری به کمیسیون کارگزاری تعلق خواهد گرفت. به همان سان، هر اندازه که شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش کمتر باشد، کمیسیون کمتری به کارگزاری تعلق پیدا می کند و در واقع سهامدار، سود بیشتری به دست آورده است.

 

[widget id=”recent-posts-widget-with-thumbnails-3″]

 

 

ز) چطور بهترین کارگزاری بورس را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب صحیح کارگزاری بورس، لازم است که ابتدا تحقیق کلی در خصوص کارگزاری های دارای مجوز از سازمان بورس انجام داده و سپس سوابق آن کارگزاری ها را بررسی نمایید. خدمات ارائه شده از سوی هر کارگزاری و میزان کمیسیون دریافتی و غیره می توانند از فاکتورهای تاثیرگذار در انتخابی مناسب باشند.

به یاد داشته باشیم که این کارگزاری ها پس از عبور از فیلترهای گوناگون و شرکت در آزمون های تخصصی، به دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده اند.

ویدئو انتخاب کارگزاری:

 

هر متقاضی پس از انتخاب کارگزاری مورد نظر خود و به عضویت درآمدن در آن، می توانید معاملات در بازار سهام را از طریق آن کارگزاری آغاز نماید. به این شکل کارگزاری مربوطه، به عنوان نماینده شما در بازار اوراق بهادار، فعال بوده و خرید و فروش های مورد درخواست شما را به انجام می رساند.

 

ط) سوال و جواب

آیا کارگزاری بورس پنجشنبه ها باز است ؟

خیر، کارگزاری های بورس و همچنین معاملات در روز های پنج شنبه و جمعه تعطیل است. همچنین در همه تعطیلات رسمی نیز کارگزاری ها تعطیل هستند.

 

 

ایا امکان تغییر کارگزاری بورس وجود دارد ؟

بله، شما می توانید براحتی کارگزاری های خود را تعییر دهید. برای تغییر کارگزار خود به بهتری کارگزاری روی این لینک کلیک کرده و اول با کارگزاری آگاه کد بگیرید.

چطور نزدیکترین کارگزاری بورس را به خود پیدا کنیم؟

بیشتر کارگزاری ها در شهرهای مختلف ایران شعبه دارند. اما برای شروع فعالیت در بورس لازم نیست که حتما کارگزاری ها در شهر شما شعبه داشته باشند. پس از ثبت نام از طریق این لینک، می توانید به دفاتر پیشخوان (مشاهده لیست دفاتر) که در همه شهرها وجود دارند مراجعه و احراز هویت شوید. بعد از احراز هویت وارد سامانه معاملاتی شده و معاملات خود را آغاز کنید.

چند تا کارگزاری بورس داریم ؟

در حال حاضر بیش از 108 کارگزاری در کشور فعالیت دارند. معروف ترین کارگزاری های کشور عبارتند از :

  • کارگزاری آگاه
  • کارگزاری مفید
  • کارگزاری فارابی
  • کارگزاری حافظ
  • کارگزاری مبین سرمایه
  • کارگزاری اقتصادبیدار

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.