کاربرد ترازنامه در بورس چیست؟

کاربرد ترازنامه در بورس

برای پیش بینی وضعیت آینده ی یک شرکت و همچنین عملکرد آن باید عوامل متعددی را مورد بررسی قرار دهیم، این بررسی برای شرکت هایی که در بازار بورس فعال هستند اهمیت بیشتری دارد. در واقع سهامداران برای انتخاب سهام و سرمایه گذاری در یک شرکت نیاز دارند که اطلاعات کافی راجع به شرکت مربوطه کسب کنند. یکی از این راه ها بررسی صورت های مالی شرکت است، صورت های مالی یک شرکت نشان می دهد که تجارت اصلی یک شرکت چیست؟ و فعالیت شرکت در چه زمینه هایی است. صورت های مالی شرکت ها به چهار دسته تقسیم می شوند: ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت جریان وجوه نقد و صورت سود و زیان جامع. یکی از اصلی ترین صورت های مالی شرکت ها، ترازنامه است که وضعیت دارایی، بدهی و سرمایه یک واحد تجاری را مشخص می کند. ما در این مطلب سعی داریم نکاتی را برای فهم بهتر ترازنامه و کاربرد آن ارائه داده و به این سوال بپردازیم که کاربرد ترازنامه در بورس چیست؟


صورت های مالی

ترازنامه چیست؟

ترازنامه یک گزارش مالی از اوضاع یک شرکت هنگام تنظیم گزارش است، که گزارش سه آیتم مالی مهم( دارایی بدهی سرمایه) شرکت را بر عهده دارد:

1.دارایی
2.بدهی
3.سرمایه
دو منبع اصلی تأمین دارایی های هر شرکت عبارتند از:

– سرمایه سهامداران شرکت
– بدهی های شرکت

پس با یک فرمول ساده می توان گفت که : (بدهی ها+سرمایه= دارائی ها)

ترازنامه به دو بخش اصلی تقسیم می شود:

سمت راست ترازنامه دارایی ها و سمت چپ، بدهی های شرکت و حقوق صاحبان سهام را نشان می دهد.

کاربرد ترازنامه در بورس:

معادله ترازنامه به صورت زیر است:

حقوق صاحبان سهام+بدهی ها= دارایی ها

این معادله نشان می‌دهد که یک شرکت برای چه مواردی پول خرج کرده  (دارایی‌ها)، وجه قرض کرده (بدهی‌ها) و چقدر از سهامداران دریافت کرده است (حقوق صاحبان سهام).

شکل ترازنامه در حسابداری: ( کاربرد و تحلیل ترازنامه در بورس) 

ترازنامه

1.دارایی ها:

دارایی ها به دو گروه اصلی دارایی های جاری و دارایی های غیر جاری تقسیم می شود.

دارایی های جاری: پول نقد، اوراق بهادار (که شامل: سهام، اوراق قرضه و هر اوراق بهادار دیگری که برای سرمایه گذاری وجود دارد و به راحتی قابل معامله است)، حساب های قابل وصول، فهرست موجودی ( که شامل: مواد اولیه، محصولات در حال تولید و محصولات تولید شده و آماده برای فروش در دوره عادی کسب و کار)، پیش پرداخت ها

دارایی های غیرجاری : شامل اموال مشهود و نا مشهود: دارایی های مشهود در واقع هر چیزی که شرکت مالک آن است و ارزش مادی دارد و می‌تواند به پول نقد تبدیل شود: تجهیزات و ماشین آلات، ساختمان ها، ساختمان کارخانه و شرکت، مبلمان و وسایل.
اموال غیر مشهود شامل حق مالکیت، حق اختراع و علائم تجاری، مجوز فعالیت و حق بهره برداری است.

مبنای اعداد در ترازنامه بر چه اساسی هستند؟

اعداد موجود در ترازنامه بر اساس ارزش دفتری هستند. مثلا اگر چند سال پیش شرکت اقدام به خرید دارایی کرده است، قیمت  آن دارایی در ترازنامه قیمت همان چند سال پیش است، و افزایش قیمت و تورم تأثیری روی ترازنامه و قیمت های آن ندارد.

2.بدهی ها:

هر نوع تعهدی که شرکت در قالب برگ خرید، بدهی کوتاه‌مدت یا بلندمدت ملزم است آن را پرداخت کند یک بدهی است.

بدهی ها به دو گروه اصلی بدهی های جاری و بدهی های غیر جاری تقسیم می شود.

بدهی های جاری: بدهی های کوتاه مدت هستند که که طی یک سال تسویه شوند و بدهی های غیر جاری جزو بدهی های بلند مدت هستند و تسویه آنها به بیشتر از یک سال زمان احتیاج دارد.

3. حقوق صاحبان سهام در ترازنامه:

حقوق صاحبان سرمایه همان سرمایه ابتدایی شرکت و سرمایه ی حاصل از فعالیت شرکت که به سرمایه اولیه اضافی شده، که مشخص کننده حق و حقوق صاحبان سهام و مالکان نسبت به دارایی های شرکت است. محاسبه ارزش دفتری سهم با حقوق صاحبان سهام انجام می‌شود. حقوق صاحبان سهام  یا ثروت خالص سهامداران باید هرسال نسبت به سال قبل رشد کند و در غیر این صورت باید دنبال علت باشیم.

در این قسمت از ترازنامه شاهد این بخش ها هستیم:

سرمایه: زمانی که تعداد سهام شرکت را در ارزش اسمی آن ضرب کنیم سرمایه شرکت بدست می آید.

اندوخته قانونی: زمانی که شرکت ها در یک سال مالی مشخص زیان نکرده باشند باید 5 درصد از سود خالص خود را به حساب اندوخته قانونی اختصاص دهند.

سود یا زیان انباشته در ترازنامه: زمانی که هزینه ها و سود تقسیمی را از مجموع سود انباشته اول دوره و درآمد کم میکنیم سود یا زیان انباشته بدست می آید.

کاربرد ترازنامه در بررسی یک شرکت سهامی خاص:

نمونه ای از گزارش ترازنامه

کاربرد ترازنامه در تحلیل های بنیادی:

بر اساس عملکرد سالیانه شرکت ها از طریق محاسبات ترازنامه می توان مشخص کرد که این شرکت ها چه میزان سود یا زیان ایجاد کرده‌اند. درصورتی‌که یک شرکت طی یک سال مالی خود سودآوری داشته باشد، به‌صورت سود خالص محاسبه می‌شود.
زمانی که شما نیاز به استفاده از صورت ها و گزارشات مالی دارید تا بتوانید ارزش ذاتی سهام و بازدهی شرکت را تشخیص دهید ترازنامه بخشی از اطلاعات مورد نیاز شما را برای محاسبه نسبت های مالی در اختیارتان قرار میدهد پس شرط موفقیت و پیشرفت در بازار بورس مطالعه و یادگیری صورت های مالی بوده که کمک بسیاری در زمینه سرمایه گذاری و خرید و فروش در بازار بورس و سهام و اوراق بهادار به شمار می رود.

و در آخر:

با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد: تحلیل ترازنامه در بررسی عملکرد گذشته و پیش بینی آینده یک شرکت بسیار ضروری و با اهمیت است. اینکه شرکت در گذشته به چه صورت عمل کرده و در آینده چگونه عمل خواهد کرد در قسمت های مختلف ترازنامه قابل مشاهده است، با این توصیفات به طور کلی یکی از ابزارهای بسیار کاربردی برای سرمایه‌گذاران و تحلیلگران، مخصوصاً تحلیلگران بنیادی ترازنامه است، امیدوارم در مطالب گفته شده در بالا توانسته باشیم شما را با کاربرد ترازنامه در بورس بیشتر آشنا کنیم.

 

مطالعه بیشتر :

چطوری یکساله پولم را دو برابر کنم؟

مدیریت سرمایه در بورس چیست و چه کاربردی دارد؟

سود عملیاتی و غیر عملیاتی شرکت ها در بورس چیست؟

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.