منظور از معاملات کد به کد در بورس چیست؟

معاملات کد به کد در بورس

هر سهم در بازار سرمایه‌گذاری بورس ایران، علاوه بر سهامدار خرد دارای سهامداران حقوقی و هم چنین حقیقی با پول و سرمایه ی زیاد می باشد. سهامداران حقوقی علاوه بر کد حقوقی، چند کد معاملاتی حقیقی هم دارند که از این کدها برای خرید و فروش سهام استفاده کرده که در واقع با انجام معاملات کد به کد سیگنال هایی برای خرید و فروش یا به تعبیر دیگر تشکیل صف خرید و فروش را صادر کرده که هدف از اینکار در بعضی مواقع حمایت از سهم و جلوگیری از کاهش زیاد قیمت و در مقابل عرضه سهام برای جلوگیری از بالا رفتن بی جهت قیمت می باشد. زمانی سیگنال خرید است که سهامدار حقوقی با کد حقوقی خود بفروشد و با کد حقیقی خود بخرد، که اینکار نشان دهنده داشتن برنامه های خاصی برای سهم است. سیگنال های خرید و فروش صادر شده از طرف حقوقی را می توان از طریق تابلوخوانی تشخیص داد.

انواع معاملات کد به کد سهام در بورس به چه شکل است؟

کد به کد سهام به شکل‌های مختلفی قابل انجام است و شامل موارد کد به کد از حقیقی به حقیقی، از حقیقی به حقوقی، از حقوقی به حقوقی و از حقوقی به حقیقی می شود. از مهم ترین کد به کد ها می توان به کد به کد حقوقی به حقیقی اشاره کرد که معمولا نکته مثبت و می تواند سیگنال خرید باشد.

  1. سیگنال خرید سهم: فروش از کد حقوقی و خرید با کد حقیقی در سطوح حمایت
  2. سیگنال فروش: فروش با کد حقیقی و خرید با کد حقوقی در سطوح مقاومتی
  3. خرید و فروش توسط حقوقی
  4. خرید و فروش توسط حقیقی

در خرید و فروش توسط حقوقی و خرید و فروش توسط حقیقی، سطوح حمایت و مقاومت سهم و هم چنین تناسب بین خریداران و فروشندگان اهمیت دارد.

شناسایی معاملات کد به کد سهام در بورس

هنگامی که حجم معاملات به طور غیر نرمالی افزایش می یابد، باید سهم حتما مورد بررسی قرار گیرد تا روشن شود آیا معاملات کد به کد صورت گرفته است یا نه، برای بررسی سهم می توانید به صفحه مربوط به نماد مورد نظر در سایت tsetmc.com مراجعه کنید. ناگفته نماد که اگر حجم های یکسان در زمان یکسان صورت گیرد، کد به کد سهم مورد تایید قرار می گیرد.

به عوان مثال یک نماد در سایت tsetmc.com را در نظر بگیرید:

سایت tsetmc

طبق تصویر زیر می بینیم که فرآیند کد به کد در زمان و حجم یکسان توسط سهامدار حقوقی انجام شده است.

فرآیند کد به کد در سهممعاملات کد به کد در بورس با چه هدفی انجام می شود؟

همانگونه که ذکر شد معاملات کد به کد فقط مختص سهامداران حقوقی نمی باشد و توسط حقیقی ها هم صورت می گیرد، حال به دلایل مختلف آن می پردازیم:

  1. گاها شاهد آن هستیم که کد به کد با انگیزه فریب خریداران و فروشندگان انجام می شود.
  2. علت دومی که می توان ذکر کرد، جابه جایی سهم برای قرار دادن سهم در یک کف حمایتی مهم که روند مثبت را به همراه دارد، یا قرار دادن سهم در سطح مقاومتی سنگین که حرکت منفی را در پی دارد، و به تعبیر دقیق تر می توان گفت برای تغییر روند(صعودی یا نزولی) یا قوی تر کردن روند کد به کد معاملاتی انجام می شود.

 معاملات کد به کد و بلوکی چه تفاوتی دارند؟

فرق معاملات کد به کد و بلوکی

  •  کد به کد دارای کارمزد است در صورتی که معاملات بلوکی کارمزدی ندارد.
  •  کد به کد برای پیاده سازی اهدافی خاص انجام می شود ولی معاملات بلوکی تنها برای شاخص سازی است.
  • معاملات بلوکی در یک ثانیه فقط یک معامله انجام می شود ولی در معاملات کد به کد در یک ثانیه چندین معامله انجام می شود.

سخن پایانی

اگر معاملات کد به کد به موقع تشخیص داده شود، علاوه برا اینکه از گمراهی و ضرر و زیان جلوگیری می شود، می توان سیگنال های خرید و فروش صادر شده را نیز شناسایی کرد و ورود و خروج به موقعی نسیبت به سهم داشت. که این امز نیازمند داشتن دانش تابلوخوانی می باشد.

مقالات زیر را مطالعه نمایید:
درامد ماهیانه از بورس چقدر است؟
کد بورسی چند رقمی است؟
حجم مبنا در بورس چیست؟

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.