مدت زمان ارسال کد بورسی بعد از احراز هویت

دریافت کد بورسی

مدت زمان ارسال کد بورسی از جمله سوالات رایج بین متقاضیان است. قبل از آن باید بدانید اولین گام برای ورود به بازار سرمایه‌گذاری بورس و برای اینکه بتوانید به خرید و فروش سهام بپردازید، دریافت کد بورسی می باشد که در کارگزاری ها برای افراد متقاضی صادر می شود. نام دیگر کد بورسی، کد سهامداری است. شاید همگان تصور کنند چون معاملات در بازار بورس اوراق بهادار به صورت آنلاین انجام می شود و کارگزاری دیگر دخالتی مستقیم ندارد، به کد بورسی نیازی نیست ولی نباید فراموش کرد که کارگزاری واسطه ی بین سرمایه‌گذار و بازار می باشد و داشتن کد بورسی به معنای داشتن یک حساب نزد کارگزار می باشد.

مدت زمان ارسال کد بورسی برای متقاضیان

یکی از سوالات متدوال و رایج بین متقاضیان این است که بعد از کامل شدن فرآیند ثبت نام در سامانه سجام و کارگزاری و هم چنین احراز هویت، چه مدت طول می کشد تا کد بورسی صادر شود؟ متقاضیان باید بدانند زمانی که برای احراز هویت به شعب کارگزاری مراجعه می کنند، اگر خلوت باشد کد همان روز صادر می شود، بعد از ارسال کد معاملاتی می توان وارد سامانه معاملاتی شد اما امکان خرید و فروش سهام وجود ندارد، زمانی دسترسی فعال می شود که کد کاربری و رمز عبور ارسال شده و از حالت آزمایشی خارج می شود و افراد قادر به پرداخت شتابی و انجام معاملات خواهند شد.

صدور کد بورسی از طرف کارگزار

مسئول صدور کد بورسی یا همان کد سهامداری، کارگزاری های بورس اوراق بهادار تهران می باشند. در حال حاضر حدود 100 کارگزاری در سطح کشور فعالیت دارند. کارگزاری علاوه بر صدور کد بورسی، وظیفه ارائه بهترین خدمات به سهامداران را نیز را دارد، اما در بین این 100 کارگزاری فقط تعداد معدودی از آنها خدمات مثبت و قابل توجه دارند.

کد بورسی چه ساختاری دارد؟

کد بورسی هشت کارکتری است که از 3 حرف و 5 عدد تشکیل می شود. سهامداران چه حقوقی و چه حقیقی در سایت اطلاعاتی بورس بوسیله این کد شناسایی می شودند. ناگفته نماد که این کد برای هر شخص منحصر بفرد است و افراد می توانند فقط یک کد بورسی داشته باشند.

نمونه کد بورسی

قبلا سه حرف اول کد بورسی، حروف ابتدایی فامیلی افراد بود به عنوان مثال نمونه کد بورسی برای شخصی با فامیلی رضایی کدی مثل ” رضا87549 ” صادر می شد اما الان ضرورتی ندارد که سه حروف کد از فامیلی افراد گرفته شود.

دریافت کارمزد از طرف کارگزاری برای صدور کد بورسی

کارگزاری ها بابت صدور کد بورسی از متقاضیان کارمزد دریافت می کنند، در واقع منبع درآمد کارگزاری ها از کارمزدهایی است که در صدور کد معاملاتی و همچنین خرید و فروش سهامی که در بازار صورت می گیرد، می باشد. میزان کارمزد برای خرید 0.49% می باشد، از طرفی برای فروش سهام حدود 0.53% مبلغ معامله است، ناگفته نماند 0.5% هم مالیات به فروش سهام تعلق می گیرد.

مقالات مرتبط :
حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس چیست؟
بعد از دریافت کد بورسی چه کنیم؟
کارمزد خرید و فروش سهام در بورس 99

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.