قانون توقف نماد در بورس چیست؟

این مطلب رو با دوستان خود به اشتراک بگذارید

در بورس اوراق بهادار  و فرابورس، نماد ها همیشه در حالت مجاز قرار نمی گیرند و احتمال اینکه وضعیت آنها به دلایل مختلفی تغییر کند و دیگر قابل معامله نباشند وجود دارد که در چنین صورتی دیگر سهامداران نمی توانند به معاملات سهام مورد نظر بپردازند. گاها اتفاقات ویژه ای بر ارزش سهام یک شرکت تاثیرگذار بوده و برای مدتی نماد مورد نظر متوقف می شود و مجددا بعد از مدتی تمام اطلاعات در اختیار سهامداران قرار میگیرد و انجام معاملات از سر گرفته می شود. قانون توقف نماد در بورس تنها مختص به بورس اوراق بهادار تهران نمی باشد و در بورس کشورهای دیگر نیز اتفاق می افتد. در اقتصادی که به صورت لحظه ای تصمیمات بسیاری گرفته می شود و عوامل تاثیرگذار بسیاری وجود دارد، طبیعی است که توقف نماد های معاملاتی اتفاق افتد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با قانون توقف نماد در بورس بیشتر آشنا شوید.

قانون توقف نماد در بورس چیست؟

توقف نمادهای معاملاتی از جمله مشکلاتی است که فعالان بازار سرمایه گذاری بورس با آن رو به رو هستند. متوقف شدن نمادهای معاملاتی مربوط به شرکت های بورسی همیشه تحت شرایط خاص و به دلایلی انجام می شود، که قصد داریم در این مقاله به این دلایل بپردازیم. به صورت کلی می توان گفت تمام نماد ها در بازار بورس و فرابورس یکی از چهار وضعیت زیر را دارا باشند:

1. مجاز

معاملات در سهم ها قابل انجام می باشد، به عبارت دیگر امکان خرید و فروش وجود دارد.

2. مجاز-محفوظ:

نمادی که برای مدتی بسته بوده است قبل از بازگشایی در حالت مجاز محفوظ قرار می گیرد. در چنین حالتی امکان سفارش گیری وجود دارد ولی هیچ معامله ای انجام نمی شود، بعد از اینکه در حالت مجاز قرار گرفت سفارشات ثبت شده قابل معامله می باشد.

3. مجاز- متوقف:

در چنین وضعیتی نماد غیرقابل معامله می باشد. زمانی که نمادی فقط یکی از دلایل بسته شدن را داشته باشد در این حالت قرار می گیرد.

4. ممنوع:

در این حالت سهم قابل معامله نیست( نماد در همان روز معاملاتی بازگشایی می شود).

5. ممنوع- متوقف:

سهم قابل معامله نخواهد بود( بازگشایی نماد در همان روز معاملاتی انجام نخواهد شد).

دلایل توقف نمادهای معاملاتی در بورس اوراق بهادار تهران:

توقف و بازگشایی نماد

قوانین توقف نماد ها در بورس:

قوانین توسط سازمان بورس و اوراق بهادار در دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار به صورت ماده و بندهای زیر منتشر شده است.

ماده 15:
نماد مورد نظر در صورت وجود دلایل زیر توسط بورس متوقف می شود:
1. قبل ار برگزاری مجامع عمومی صاحبان سهام طبق اطلاعیه دعوت به مجمع که توسط سازمان منتشر می شود، بورس می تواند یک روز کاری قبل از برگزاری نماد معاملاتی سهام را متوقف کند.

2. قبل از برگزاری جلسه هیات مدیره ناشر پذیرفته شده برای تصمیم گیری در رابطه با تغییر سرمایه طبق اطلاعیه که توسط سازمان منتشر می شود، یک روز کاری قبل از برگزاری جلسه نماد متوقف می شود.

ماده 16:
نماد معاملاتی به صورت زیر پس از ارسال اطلاعات با اهمیت به صورت خودکار متوقف و بازگشایی می شود:

  • اطلاعات با اهیمت اگر در گروه ” الف ” قرار بگیرد، نماد به صورت خودکار متوقف می شود و در اولین جلسه معاملاتی ، بازگشایی انجام می شود.
  • اگر اطلاعات با اهمیت در گروه ” ب “قرار گیرد :
    1. اگر اطلاعات با اهمیت تا 90 دقیقه قبل از پایان جلسه ارسال شود، نماد به صورت خودکار تا 60 دقیقه متوقف و بعد از آن بازگشایی می شود.
    2. در صورت افشای اطلاعات با اهیمت در 90 دقیقه پایانی جلسه، نماد به صورت خودکار متوقف و در جلسه بعدی بازگشایی می شود.
    3. اگر اطلاعات با اهمیت در ساعتی که خارج از زمان بازار است منتشر شود، نماد مورد نظر در 90 دقیقه اول جلسه معاملاتی بازگشایی می شود.

ماده 17 مکرر:
اگر قیمت پایانی طی 5 روز کاری متوالی، در دامنه عادی نوسان قیمت، بیشتر از 20% افزایش یا کاهش داشته باشد. سازمان بورس وظیفه دارد نماد مورد نظر را در مدت 60 دقیقه در وضعیت سفارش گیری نگه دارد و بعد از آن انجام معاملات دوباره شروع شود.

ماده 17 مکرر 1:
اگر قیمت پایانی طی 15 روز معاملاتی پشت سر هم، در دامنه نوسان عادی، بیشتر از 50 درصد افزایش یا کاهش قیمت  پیدا کند بورس وظیفه دارد نماد مورد نظر را برای دو روز کاری متوقف کند و از ناشر، برگزاری اطلاع رسانی را درخواست می کند.

ماده 18:
اگر معاملات به استفاده از اطلاعات نهانی یا دستکاری قیمت مظنون شود، بورس می تواند نماد معاملاتی را متوقف کند. بازگشایی نماد بعد از بررس های لازم و حداکثر تا پایان روز معاملاتی بعد و به تشخیص بورس یا سازمان خواهد بود.

ماده 19:
بورس وظیفه دارد دلیل توقف نماد را تا پایان روز کاری توقف نماد اطلاع رسانی کند، و همچنین 15 دقیقه قبل از بازگشایی نماد مراتب را اطلاع رسانی کند.

نحوه اطلاع رسانی توقف نماد:

اگر توقف نماد با اطلاع قبلی باشد، ناظر بازار در همان روز معاملاتی در سایت tsetmc.com پیغام توقف نماد را در پایان روز معاملاتی منتشر می کند.
حال اگر توقف نماد بدون اطلاع قبلی باشد دلایلی از قبیل تعدیل سود شرکت، استفاده از اطلاعات نهانی و یا دستکاری قیمت وجود دارد.

قوانینی که برای بازگشایی نمادهای معاملاتی وجود دارد:

بسته شدن سهام

بازگشایی نمادها طبق شرایط زیر انجام می شود:

    1. بازگشایی نماد حداکثر 2 روز کاری بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی که تصمیمات آن تصویب صورت های مالی یا تقسیم سود باشد، به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان.
    2. بازگشایی نماد حداکثر 2 روز کاری بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی با موضوعاتی بجز بند 1 باشد، به صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان.
    3. بازگشایی حداکثر 2 روز کاری بعد از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده که نتیجه تصمیمات موجب تغییر سرمایه ناشر پذیرفته شده نشود، با محدودیت دامنه نوسان.
    4. بازگشایی حداکثر 2 روز کاری پس از برگزاری مجمع عمومی یا جلسه هیات مدیره در رابطه با تغییر سرمایه و یا منتشر کردن هرگونه اوراق بهادار دیگر با هدف تامین مالی.

ماده 22:
بازگشایی نماد به روش حراج ناپیوسته با اعمال یک مرحله پیش گشایش(30 دقیقه) شروع می شود و با حراج نا پیوسته پایان می یابد.

اطلاع رسانی بازگشایی نماد ها طبق شرایط و مقررات خاص، بعد از برطرف شدن دلایل توقف نماد، توسط ناظر بازار در سایت tsetmc.com ارسال می شود.

بیشتر بخوانید:
بهترین زمان خرید و فروش سهام در روز
آیا می توان با خرید و فروش سهم در یک روز سود کرد؟

نظرات