وقتی من سهام خود را می فروشم، چه کسی پول آن را به من می دهد؟ (فیلم)

خرید و فروش سهام

یکی از سوالاتی که متقاضیان ورود به بازار بورس یا آن عده ای که به تازگی در این بازار حضور پیدا کرده اند، غالبا مطرح می کنند این است که ؛ وقتی من سهام خود را می فروشم، چه کسی پول آن را به من می دهد؟ به واقع این سوال به دلیل کم آگاهی نسبت به شکل خرید و فروش سهم های مختلف در بازار بورس شکل گرفته و می توان با نگاهی به فرآیند خرید و فروش و معاملات سهام در بازار سرمایه؛ زوایای آن را روشن نمود.

 

در این مطلب موارد زیر بررسی خواهند شد:

  • فرآیند خرید و فروش سهام در بورس
  • کارمزد معاملات بورس
  • کد بورسی چیست؟
  • کارگزاری بورس چیست؟

 

فرآیند خرید سهام در بازار بورس

پس از آن که یک کارگزاری را برای خود انتخاب کرده و نسبت به ثبت نام در آن اقدام نمودید، یک کد بورسی دریافت خواهید کرد. برای دریافت کد بورسی باید اطلاعات هویتی و بانکی خود را به همراه ارسال مدارک، ارائه کرده و چندین فرم را به صورت اینترنتی یا حضوری در شعبه کارگزاری تکمیل نمایید. همچنین چندین امضا و اثرانگشت از شما اخذ خواهد شد که می توانید آن ها را به شکل حضوری یا غیر حضوری (در صورتی که کارگزاری منتخب شما، خدمات صدور کد بورسی غیرحضوری را ارائه دهد)، به انجام برسانید.

 

[wbcr_html_snippet id=”1367″]

 

 

کد بورسی به منزله شناسه هویتی شما در فضای بازارهای بورس است و بدون آن هیچ یک از معامله های خرید یا فروش سهام، قابل انجام نخواهد بود. به واقع بدون داشتن کد بورسی، شما وجاهتی برای فعالیت در بازارهای بورس نخواهید داشت و هر آن قدر هم که سرمایه تان بزرگ و اطلاعات شما از این بازار مکفی باشد، باز قادر به ورود به آن نخواهید بود.
با این کد بورسی مجوز فعالیت شما در بازار بورس صادر شده و از همان لحظه مجوز خرید و فروش سهم های مختلف را خواهید داشت. بسته به این که کدام یک از روش های خرید و فروش سهام را انتخاب کرده باشید، فرآیند خرید شما شکل می گیرد. همان طور که می دانید خرید و فروش سهام می تواند از روش های سفارش تلفنی، سفارش اینترنتی و معاملات آنلاین صورت بگیرد.
در روش سفارش تلفنی، شما به عنوان سهامدار سفارش های مربوط به خرید سهام یا فروش آن را به شکل تلفنی به کارگزاری ارائه خواهید کرد.

 

کد بورسی

در سفارشات اینترنتی، همین فرم سفارش های خود را از طریق ارتباط اینترنتی به کارگزاری داده و کارگزاری به نمایندگی از شما، خرید یا فروش سهم ها مورد نظر را به انجام می رساند.
اما بهترین نوع معاملات بازار بورس، معاملات آنلاین است که برای انجام آن نیاز به کد معاملاتی آنلاین خواهید داشت. این معاملات در پایگاه اینترنتی کارگزاری بورس صورت می گیرد. برای استفاده از معاملات آنلاین بورس، باید کد معاملاتی آنلاین پیدا کرده و به وسیله آن به پایگاه اینترنتی کارگزاری بورس خود، دسترسی خواهید داشت. در این پایگاه یک حساب کاربری به شما اختصاص می یابد که به وسیله آن می توانید خرید و فروش های خود را از طریق فضای ارتباطی آنلاین انجام داده و شاهد انجام آن ها در همان فضا باشید. به این صورت در پایگاه اینترنتی کارگزاری، خرید خود از یک سهم خاص را انجام داده و در پنل کارگزاری ثبت سفارش، بلوکه شدن پول و و اتفاق افتادن فعل خرید و اضافه شدن آن تعداد سهم به سبد سهم های خود را مشاهده خواهید کرد.

 

 

 

به هر صورت مبلغ سرمایه مورد نظر شما برای چرخش در بازار بورس، به حساب کارگزاری که در آن ثبت نام کرده اید، واریز خواهد شد. این واریز را خود شما انجام داده و مبلغ آن می تواند از 100 هزار تومان تا بی نهایت باشد. این 100 هزار تومان حداقل مبلغی است که برای سرمایه گذاری در بازار بورس، به آن نیاز خواهید داشت و ورود به این بازار با مبلغ کمتر از 100 هزار تومان امکان پذیر نخواهد بود. به ویژه هر قدم معاملاتی در بازار سرمایه، با خرید حداقل 100 هزار تومان همراه است. به این معنا که شما نمی توانید 100 هزار تومان سرمایه اولیه خود را صرف خرید بیش از یک سهم نمایید و این مبلغ صرف خرید از یک نماد منحصر به فرد خواهد شد.
به هر ترتیب، پس از واریز وجه سرمایه خود به حساب کارگزاری، می توانید سفارشات خرید سهم های مختلف را به کارگزاری (از طرق مختلف) دهید. کارگزاری رسمی بورس به نیابت از شما به عنوان سهامدار بازار بورس، خریدهای مورد نظر را به انجام می رساند.
به هر میزان که سفارش خرید داده باشید، از مبلغ بودجه و سرمایه شما که نزد کارگزاری به امانت سپرده شده است، کسر خواهد شد و باقی مبلغ همچنان در حساب کارگزاری باقی می ماند.

 

 

[widget id=”recent-posts-widget-with-thumbnails-3″]

 

 

فرآیند فروش سهام در بازار بورس

اما تصور کنید که میزانی سهام از نمادهای مختلف بورسی در اختیار داشته و مایل به فروش برخی از آن ها یا تمام آن ها هستید. در این شرایط نیز لازم است که سفارش فروش سهم های مورد نظر خود را به کارگزاری بدهید. لازم به ذکر است که وقتی شما به طور نمونه 1000 عدد از سهام A دارید، می توانید هر 1000 عدد سهم را برای فروش گذاشته و یا به طور مثال تنها 400 عدد از این سهام را به فروش برسانید. در واقع شما تنها سفارش فروش را گذاشته و این کارگزاری است که فروش تعداد سهم مورد نظر از نماد بورسی را به انجام می رساند. مبلغ عایدی از فروش سهام به فروش رسیده نیز توسط کارگزاری به حساب شما واریز می شود.
اگر به یاد داشته باشید در مطالب قبلی قید کردیم که حین ثبت نام در کارگزاری رسمی بورس که به عنوان کارگزاری خود انتخاب کرده اید، باید یک حساب بانکی به اضافه شماره شبای آن را در کارگزاری ثبت کرده باشید. هنگام فروش یک سهم، مبلغ عایدی از آن به همین شماره حساب واریز خواهد شد. اما بدیهی است که برای واریز وجه به حساب کارگزاری جهت خریدهای آتی، می توانید از هر کارت مبدأ استفاده کرده و نیازی نیست که به همان حساب ثبت شده در کارگزاری بورس، پایبند باشید.
نکته: لازم به یادآوری است که مبلغ حاصل از فروش سهم های مورد نظر شما، پس از کسر کارمزد کارگزاری به حسابتان واریز خواهد شد. به این شکل قرار نیست که شما مبلغی را به عنوان کارمزد به کارگزاری بورس بپردازید؛ بلکه بابت هر نوع معامله اعم از خرید یا فروش و فارغ از میزان سودآوری یا زیان دهی آن؛ کارگزاری مبلغ کارمزد خود را برداشت خواهد کرد.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.