صندوق سرمایه‌ گذاری چیست و چه مزایایی دارد؟

صندوق سرمایه‌گذاری

سالیان سال است که شاهد آنیم مردم به دلایل مختلفی از جمله نداشتن علم و دانش کافی در مورد فرصت های سرمایه‌گذاری و عدم شناسایی بازارهای خوب سرمایه‌ گذاری، پول خود را در بانک پس انداز می کنند و در نتیجه ی این امر علاوه بر اینکه بازدهی کمی دارد، چیزی جز کاهش و استهلاک ارزش سرمایه عایدشان نمی شود. هدف ما درا ین مقاله معرفی انواع صندوق سرمایه ‌گذاری و مزایای آنها می باشد. ناگفته نماد اخیرا شاهد محبوبیت صندوق های سرمایه‌ گذاری در بین افرادی که فرصت و وقت کافی، دانش و آگاهی لازم از بازار سرمایه گذاری در بورس را ندارند و یا قصد سرمایه‌ گذاری غیرمستقیم در بورس را دارند، هستیم.

صندوق سرمایه ‌گذاری چیست؟

صندوق سرمایه گذاری چیست

صندوق های سرمایه ‌گذاری از روش های سرمایه‌ گذاری غیرمستقیم بحساب می آید که از مجموعه ای از سهام، اوراق مشارکت و دیگر اوراق بهادار تشکیل می شود. صندوق سرمایه ‌گذاری یک نهاد مالی می باشد که با کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار کشور تاسیس شده است. صندوق های سرمایه‌ گذاری با استفاده از دانش و تخصص کافی و وجود کارشناسان و تحلیل گران حرفه ای، دارایی های تجمیع شده را در اوراق مشارکت، سهام بسیار کم ریسک و دیگر دارایی های مالی با بازدهی و سود بالا سرمایه گذاری می کنند. حداقل سرمایه ای که افراد حقیقی می توانند در صندوق، سرمایه ‌گذاری کنند یک واحد از صندوق سرمایه ‌گذاری می باشد و حداکثر میزان سرمایه برای سرمایه گذاری 5% از کل دارایی های صندوق است.

صندوق های سرمایه‌ گذاری دارای چه مزایایی هستند؟

مزایای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه‌گذاری شامل موارد زیر می باشد:

دارایی توسط یک تیم حرفه ای مدیریت می شود:

مهمترین و اولین مزیت صندوق سرمایه گذاری، مدیریت درست و حرفه ای پول سرمایه گذاران توسط کارشناسان مجرب و حرفه ای می باشد. تحلیل گران و کارشناسان صندوق ها پیوسته در تلاش اند تا بازدهی و سود بالایی با ورود و فروش به موقع سهام کسب کنند.

حداقل ترین ریسک در سرمایه‌گذاری:

صندوق های سرمایه گذاری طبق قوانین سازمان بورس موظف اند سبد متنوعی از دارایی ها تشکیل دهند که بر اساس این قوانین 70% از سرمایه ی سرمایه گذار را به سپرده های بانکی و اوراق مشارکت با درآمد ثابت و مابقی را در سهام های کم ریسک سرمایه گذاری می کنند. تشکیل سبد با تنوع بالا ریسک سرمایه گذاری را به حداقل می رساند.

وجود نظارت و شفافیت اطلاعاتی:

صندوق های سرمایه گذاری به بازه های زمانی مشخصی بوسیله سه نهاد مالی سازمان بورس، متولی و حسابرسی مورد بررسی قرار می گیرند و فعالیت های انجام شده با شفافیت لازم و بالا در دسترس سرمایه گذاران قرار می گیرد. نظارت از صندوق نیز به طور متوالی توسط متولی صورت می گیرد.

نقدشوندگی بالا:

سرمایه گذار در هر زمان که قصد فروش و نقد کردن واحدهای سرمایه گذاری خود را داشته باشد، متوجه هیچ مشکلی در فروش نخواهد شد زیرا صندوق دارای ضامن نقدشوندگی است و فروش به نحو احسن توسط ضامن نقدشوندگی انجام می شود.

با انواع صندوق های سرمایه‌گذاری آشنا شوید

می توان گفت یکی دیگر از مزیت های صندوق های سرمایه گذاری، متنوع بودن و داشتن انواع مختلف آن است، صندوق های سرمایه گذاری مختلفی بر اساس سلیقه های متفاوت سرمایه گذاری و همچنین میزان ریسک پذیری افراد وجود دارد، ناگفته نماند سود صندوق های سرمایه گذاری 3 تا 4 درصد از سودهای بانکی بیشتر است. انواع صندوق های سرمایه گذاری به شرح زیر می باشد:

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

70 تا 90 درصد دارایی ها در این نوع صندوق در اوراق مشارکت، سپرده های بانکی، گواهی سپرده بانکی و دیگر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می شود، مابقی دارایی نیز تحت اختیار مدیر صندوق در بورس در سهام های کم ریسک سرمایه گذاری می شود. این صندوق مناسب افراد با میزان ریسک پذیری پایین می باشد. در چنین صندوق های دارایی یک حداقل سود تضمین شده به صورت ماهانه یا سه ماهه به سرمایه گذار تعلق می گیرد. از نقدشوندگی بالایی نیز برخودار بوده که توسط ضامن نقدشوندگی صورت می گیرد.

صندوق هایی که در سهام سرمایه گذاری می کنند

70% از دارایی های این صندوق در سهام سرمایه گذاری شده و مابقی به اختیار مدیر صندوق در سهام، اوراق مشارکت، سپرده های بانکی و دیگر اوراق بهادار با درامد ثابت سرمایه گذاری می گردد. در این نوع از صندوق چون بخش قابل توجی از دارایی در سهام سرمایه گذاری می شود، از میزان ریسک بالایی نسبت به صندوق با درآمد ثابت برخوردار بوده و به همین علت حداقل سود تضمین شده ندارد و مناسب افرادی است که قصد سرمایه گذاری در بورس را داشته ولی وقت و دانش لازم را ندارند. این صندوق همانگونه که از ریسک بالایی برخوردار است، متناسب با این میزان ریسک بازدهی و سود بیشتری نیز به همراه دارد.

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط

60% از کل دارایی های صندوق در سهام و 40% مابقی در اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می شود. این نوع صندوق به افراد با میزان ریسک متوسط توصیه می شود. چون بخشی از دارایی در سهام سرمایه گذاری می شود، دیگر دارای حداقل سود تضمین شده نمی باشد و هم چنین بازدهی بیشتری نسبت به صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت دارد.

صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)

این نوع صندوق در اوراق بهادار یا دارایی های فیزیکی سرمایه گذاری می کنند. مهم ترین ویژگی این صندوق ها داشتن قابلیت معالمه و داد و ستد واحد های سرمایه گذاری صندوق در بازار سرمایه می باشد. به تعبیر دقیق تر واحدهای این نوع صندوق همانند سهام عادی، در بازار فرابورس مورد معامله قرار می گیرد. چون واحدهای این نوع صندوق در بازار بورس معامله می شود، حجم عرضه و تقاضا و شرایط بازار بورس بر قیمت واحدها تاثیرگذار بوده.

صندوق های سرمایه گذاری ذکر شده در این مقاله، اصلی ترین صندوق های سرمایه گذاری می باشند که بیشترین حجم از سرمایه گذاری ها را به خود اختصاص می دهند. از دیگر صندوق های سرمایه گذاری می توان به صندوق های زمین و ساختمان، صندوق های بازارگردانی، صندوق های نیکوکاری و … اشاره کرد.

آیا صندوق های سرمایه‌گذاری مطمئن هستند؟

یکی از سوالاتی که در مورد صندوق های سرمایه‌گذاری پرسیده می شود این است که آیت مطمئن هستند و می توان با خیال راحت و بدون دغدغه دارایی خود را به این صندوق ها سپرد؟ در پاسخ می توان گفت در حال حاضر حدود 200 صندوق سرمایه گذاری با ارزش هزار و ششصد هزار میلیارد ریال در کشور وجود دارد که این تعداد صندوق با این ارزش نشان دهنده اعتماد مردم به صندوق های سرمایه گذاری است، هم چنین صندوق های سرمایه گذاری به دلایل زیر که قبلا هم ذکر شده است قابل اطمینان می باشند و دارایی سرمایه گذاران از امنیت بالایی برخوردار است، هم چنین نقدشوندگی در آن توسط بیمه‌ها و بانک‌ها تضمین می شود:

  • صندوق های سرمایه ‌گذاری دارای مجوز از طرف سازمان بورس هستند و تحت نظارت این سازمان فعالیت دارند.
  • از نقد شوندگی بالایی برخوردار است
  • دارای بازدهی بالا و ریسک پایین می باشد
  • سرمایه توسط افراد حرفه ای و کاربلد مدیریت می شود.
بیشتر بخوانید:
سرمایه گذاری در بورس بهتر است یا بانک؟
چگونه در بورس ثبت نام کنیم؟
حداقل سرمایه برای ورود به بازار بورس

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.