چه نکاتی برای شروع فعالیت در بورس باید بدانیم؟

آموزش بورس

برای شروع فعالیت در بورس باید به یک دانش حداقلی در خصوص این بازار، دست پیدا کنید. به واقع بازار بورس و اوراق بهادار، فوق العاده گسترده بوده و حرفه ای شدن در این بازار، نیازمند مطالعه و بررسی عمقی و جدی است. اما در صورتی که می خواهید به عنوان یک فرد مبتدی به این بازار وارد شده و از طریق آن به کسب درآمد بپردازید، اطلاعات پایه را در ادامه دنبال نمایید.

 

اطلاعات پایه برای شروع فعالیت در بورس

 

شروع فعالیت در بورس با ثبت نام در سامانه سجام

نخستین قدم برای شروع فعالیت در بورس، ثبت نام در سامانه سجام و سجامی شدن است. به این شکل شما یک کد سجام داشته و در این سامانه دارای هویت خواهید شد. سامانه سجام جهت انسجام بخشیدن به فعالیت سهامداران و شرکت های عرضه کننده و نیز کارگزاری های سهام است. به این شکل شما در بازار بورس، به عنوان یک فرد حقیقی یا شخصیت حقوقی، دارای هویت مستقلی بوده و کلیه فعالیت هایتان از طریق این کد پیگیری و ثبت می شود.

 

[wbcr_html_snippet id=”1367″]

 

 

شروع فعالیت در بورس با انتخاب کارگزاری

پس از ثبت نام در سامانه سجام، نوبت به انتخاب کارگزاری می رسد. اکیدا توصیه می شود که کارگزاری مورد نظر خود را از میان کارگزاری های دارای مجوز سازمان بورس انتخاب کنید. از آن جایی که احتمالا شما در این حوزه مبتدی بوده و دانش زیادی ندارید، بهتر است که به سراغ کارگزاری های مشاور بروید که ضمن ارائه خدمات خرید و فروش سهام، مشاوره و راهنمایی نیز به مشتریان خود ارائه می دهند.
نکته: البته لازم به ذکر است که کمیسیون برداشتی کارگزاری های مشاور، به مراتب نسبت به سایر کارگزاری های معمولی بیشتر خواهد بود و این کارگزاری ها حق کمیسیون بیشتر را بابت مشاوره و راهنمایی های خود، طلب می کنند.
پس از انتخاب کارگزاری، نوبت ثبت نام در آن و دریافت پنل خرید و فروش بورس خواهد بود.
هر متقاضی یا مشتری، پس از انتخاب کارگزاری خود باید یک کد بورسی از آن دریافت کند. این کد بورسی معرف حساب کاربری شما در بازار بورس خواهد بود.
داشتن حساب کاربری آنلاین در بازار بورس، به شما اجازه می دهد که از طریق گوشی هوشمند خود به خرید و فروش سهم های مورد نظر بپردازید.

 

آموزش بورس

 

سرمایه اولیه خود را مهیا سازید

یکی از جذاب ترین خواص سرمایه گذاری در سازمان بورس، در آن نهفته است که شما می توانید با حداقل سرمایه به این حوزه وارد شوید. کمترین عدد مجاز برای خرید سهم، 100 هزار تومان است که با در نظر گرفتن کمیسیون کارگزاری به چیزی در حدود 102 هزار تومان می رسد. اما به طور معمول شما می توانید با سرمایه 2 تا 5 میلیون تومان، به عنوان رقم اولیه به بازار سهام و بورس وارد شده و با تکیه بر دانش و هشیاری، به سود خوبی دست یابید.

 

 

بورس را بشناسید

به هیچ وجه تصور نکنید که سرمایه گذاری در بورس و رسیدن به سود، چیزی متکی به شانس و اقبال است. اگر درآمدزایی خود را به شانس و اقبال در دنیای سهام ها، متکی سازید، با احتمال بالا با زیان روبرو خواهید شد. برای سرمایه گذاری صحیح در بورس و خرید سهم های درست، لازم است که از انتخاب های هیجان زده و بر مبنای احساسات، خودداری نمایید. شرکت های بزرگ را رصد کرده و رفتارهای خرید و فروش آن ها را دنبال کنید.
شما در پنل کارگزاری خود، قادر به مشاهده سهم های مختلف و قیمت های آن ها خواهید بود. همین طور در یک جدول، صف خرید و صف فروش مربوط به هر سهم را مشاهده کرده و می توانید میزان تقاضا برای خرید یا ارائه برای فروش آن را دنبال نمایید. همچنین قیمت پیشنهادی خریداران و فروشندگان سهم، نیز مشخص خواهد بود. به این صورت می توانید دید نسبی در خصوص هر سهم به دست آورده و زمینه بازار را برای آن بسنجید. به علاوه کدال نیز فاکتور بسیار مهمی در پیش بینی سودده بودن یک سهم، است که حتما لازم است پیش از خرید، به آن توجه داشته باشید.

 

برای شروع فعالیت در بورس نباید عجله نکنید

برای تبدیل شدن به یک سهامدار بزرگ و ثروتمند، عجله نکنید. شما قادر به طی کردن ره صد ساله در یک شب نخواهید بود. از خریدهای سنگین و شلوغ کردن صفحه سهام های خریداری شده خود، اجتناب کنید. لازم است که تحلیل درستی نسبت به وضعیت بازار، رشد اقتصادی و شرکت های ارائه دهنده سهام داشته باشید. رفته رفته الگوی رشد سهم ها و زمان صحیح خرید و فروش آن ها را درک خواهید کرد. اما قطعا بدون مطالعه و آموزش های لازم، این مهم برآورده نخواهد شد.

 

از تجربیات سایرین بهره مند شوید

به یاد داشته باشید که بورس به هیچ وجه میدانی تجربی نیست و شما نمی توانید با تکیه بر تجربه، در این بازار به موفقیت دست یابید. برای کسب سود قابل توجه در بازار بورس، به دانش و آگاهی کافی در حوزه آن نیاز دارید و حتی اگر سال ها در این بازار فعال باشید و به دانشی در خصوص آن دست نیابید، همچنان مهره ای زیان ده خواهید بود. از این روی شما می توانید از تجربیات افراد متخصص (نه آن هایی که تنها مدتی را در معاملات بورس حضور داشته اند)، در این زمینه استفاده کنید. احتمالا برخی از ابهامات و پرسش های شما از این طریق برطرف خواهد شد و می توانید با تکیه بر آگاهی بیشتری به دنیای خرید و فروش سهام وارد شوید.

 

[widget id=”recent-posts-widget-with-thumbnails-3″]

 

 

این چیزی نیست که تنها به مبتدی ها و آن هایی که به تازگی قصد ورود به بورس را دارند، گفته شود؛ بلکه توصیه ای برای تمام افراد است که هرگز تمام بودجه و سرمایه خود را به یکباره به بازار سهام وارد نسازند. حتما برای سرمایه گذاری در این بازار، بخشی از سرمایه خود را در نظر بگیرید و ریسک کوچک شدن عدد بودجه را روی تمامی آن چه در اختیار دارید، تحمیل نکنید.

 

به حفظ سرمایه خود، پایبند باشید

اگر چه غالبا می گوییم که یک فرد موفق و ثروتمند، باید ریسک پذیر باشد؛ اما در بازار سهام و بورس؛ باید ضمن ریسک پذیری به حفظ سرمایه اولیه خود پایبند باشید. از خرید سهم های مختلف در بدو امر پرهیز کنید. این بدترین کار برای مبتدی ها است که بدون داشتن شناخت کافی، از شرکت های مختلف سهم های متفاوتی خریداری کنند. به این صورت ریسک کوچک شدن سرمایه اولیه، به مراتب زیادتر خواهد شد. شما باید سرمایه خود را به خوبی مدیریت کرده و تلاش نمایید که از عدد اولیه آن، چندان دور نشوید.

 

طمع نکنید

مبتدیان بازار بورس، بدترین گزینه ها برای طعم کردن هستند. اگر سهمی خریداری کرده اید که طی چند روز متوالی رشد کرده و به سوددهی منجر شده است؛ به هیچ وجه طعم نکنید. در صورتی که شناخت درستی از این سهم نداشته و قادر به پیش بینی علمی وضعیت رشد یا زوال سهام آن نیستید، بهتر است که در همین مرحله سوددهی سهام را فروخته و نسبت به سوددهی بیشتر طمع ننمایید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.