منظور از سود مجمع چیست؟ فرایند پرداخت سود سهام

سود مجمع شرکت ها

سود مجمع

هنگامی که فصل مجامع شرکت‌ها، فرا می‌رسد سهام‌دارانی که به تازگی وارد بورس شدند و تجربه ی شرکت در مجامع را ندارند با ابهامات زیادی مثل وضعیت نماد در هنگام مجمع، وضعیت قیمت سهم قبل و بعد از مجمع، سود مجمع، اتفاقاتی که در مجامع می‌افتد و… مواجه می‌شوند، همه ی صاحبان سهام می توانند در مجمع شرکت سهامی، حضور پیدا کنند. زمانی که سهامداران خواستار شرکت در جلسه مجمع باشند باید قبل از ورود با مراجعه به شرکت مجوز ورود به مجمع را دریافت کنند. در واقع فقط سهامدارانی حق شرکت در مجمع را دارند که قبلا مجوز در یافت کرده اند، شرکت های سهامی مجامع مختلفی دارند که در این مجامع از طریق رأی گیری تصمیمات مختلف صورت می گیرد.

طبق قانون تجارت شرکت های سهامی عام بعد از پایان یافتن سال مالی وظیفه دارند که مجمع عمومی سالیانه را برگزار و عملکرد اقدامات یک ساله خود را ارائه دهند و در مورد میزان تقسیم سود شرکت تصمیم گیری کنند.

نکات مهم در مورد سود مجمع شرکت ها:

  • تمامی تصمیماتی که در مجامع شرکت‌های بورسی گرفته می شود مانند افزایش سرمایه یا تقسیم سود نقدی، شامل حال تمام افرادی که در این تاریخ سهام شرکت را خریداری کرده اند خواهد شد.
  • زمانی که سود نقدی شرکت در مجامع شرکت های بورسی شامل حال شما شود و شما در یک تاریخ معین شده آن سود را دریافت نکنید شما همچنان این سود را از شرکت طلبکار هستید حتی سال های بعد نیز می توانید این سود را دریافت کنید.
  • معمولا 2 روز قبل از برگزاری مجمع شرکت، نماد معاملاتی آن در تابلوی بورس متوقف خواهد و دیگر قابل معامله نخواهد بود. اگر قصد شرکت در جلسه مجمع را ندارید باید سهام خود را قبل از آن به فروش برسانید.
  • 2 روز بعد از برگزاری مجمع شرکت، نماد معاملاتی آن شرکت بازگشایی میشود، پس اگر شما بعد از بازگشایی نماد، سهام خود را بفروشید همچنان مشمول تصمیماتی هستید که در مجمع گرفته شده است.

 شرکت‌ها باید تا ۸ ماه بعد از تاریخ برگزاری مجمع سود نقدی را بین سهام‌داران توزیع کنند، بعضی از شرکت‌ها خیلی زود سود نقدی را بین سهام‌داران تقسیم می‌کنند و برخی دیگر تا آخرین مهلتی که دارند این سود را پرداخت نمی‌کنند. پس باید قبل از برگزاری مجمع آگهی زمان‌بندی پرداخت سود را مطالعه کنید تا بهتر بتوانید تصمیم گیری کنید.

سود تقسیمی هر سهم

تقسیم سود نقدی سهام

زمانی که سهامداران برای دریافت بازده نقدی سرمایه گذاری خود، توزیع حداکثر سود را ارائه می دهند و مدیران تمایلی به تقسیم سود به دلایلی از جمله جبران کمبود نقدینگی، و جلوگیری از خروج منابع مالی ندارند، در این هنگام تمام تصمیماتی که در مجمع عمومی عادی سالیانه گرفته شده به صورت خلاصه در سایت کدال با عنوان خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه ارسال می شود، این قانون برای همه شرکت ها وجود دارد که شرکت های سود ده سالیانه یک بار باید به سهامدارنشان سود نقدی (DPS) پرداخت کنند، البته ممکن است یک شرکت در یک سال مالی نتواند هیچ سودی بدست آورد و زیان‌ده شود.

معادل انگلیسی سود تقسیمی هر سهم عبارت است از:

 Dividend Per Share – DPS

نحوه دریافت سود نقدی سهام شرکت ها

هرشخصی که در زمان برگزاری مجمع شرکت، سهامدار شرکت باشد می‌تواند این سود را دریافت کند. روش دریافت سود سهام در شرکت‌هایی پذیرفته شده در بورس متفاوت است و معمولا به دو روش انجام می‌گیرد:

روش اول: واریز به حساب بانکی سهامدار:

که در اینصورت سهامدار باید مشخصات حساب بانکی‌اش را برای شرکت بفرستد.بعضی از شرکت‌ها فقط به یک حساب بانکی خاص پرداخت انجام می‌دهند که در این صورت اگر سهامدار در آن بانک حساب نداشته باشد، می‌بایست یک حساب در آن بانک افتتاح کند و مشخصات آنرا برای شرکت بفرستد.

روش دوم: سهامدار با در دست داشتن کارت ملی و کپی آن به اضافه کد معاملاتی به یک بانک خاص مراجعه می کند:

در این صورت شرکت موردنظر با یک بانک قرارداد می‌کند تا سود سهامدارانش توسط آن بانک پرداخت شود، در این روش سهامدار باید با در دست داشتن کارت ملی و کد معاملاتی به یکی از شعب بانک مورد نظر که شرکت به سهامدار معرفی کرده مراجعه می کند تا سود خود را ازین طریق دریافت کند.

تقسیم سود نقدی سهامداران برای سهامداران جذابیت بیشتری دارد زیرا این سود به صورت وجه نقد بین سهامداران پرداخت می شود و بر خلاف افزایش قیمت سهام برای سهامداران ملموس تر است.

طبق دستورالعمل اجرایی توقف نماد شرکت‌های بورسی، نماد بورسی حداکثر 2 روز کاری قبل از تشکیل جلسه مجمع متوقف می‌شود. در زمان توقف نماد، سهامداران تا بازگشایی دوباره نماد قادر به خرید و فروش سهم آن شرکت نخواهند بود. سیاست تقسیم سود یک شرکت باید همواره دو هدف را تأمین کند:

اول: تهیه نقدینگی لازم برای تداوم رشد شرکت 

دوم: افزایش ثروت سهامداران

زمان پرداخت سود نقدی سهام

شرکت حداکثر تا 8 ماه بعد از برگزاری مجمع فرصت دارند که سود را بین سهامداران خود تقسیم کنند، همچنین برای کسب اطلاعات از مبلغ و دریافت سود نقدی سهام می توان به سایت کدال مراجعه کرده و اطلاعیه شرکت را در آنجا مشاهده کرد در قسمت( زمان بندی پرداخت سود نقدی شرکت ها).

یک نمونه آگهی زمان پرداخت سود نقدی:

نمونه اطلاعیه پرداخت سود سهام

خیلی از افراد به نگهداری سهم تا زمان برگزاری مجمع علاقه خاصی ندارند، افرادی که علاقه ندارند سرمایه‌شان چند روز به دلیل بسته بودن نماد برای مجمع بلوکه بماند و یا به دلیل نوسان گیری، قبل از برگزاری مجمع سهم‌شان را می فروشند.

مطالعه بیشتر :

خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ چیست؟

عرضه اولیه را کی بفروشیم

تفاوت سهامدار حقوقی و حقیقی چیست؟

از دیگر دلایل فروش سهم قبل از مجمع:

  • بعضی سهامداران از افت بیشتر قیمت بعد از تشکیل مجمع هراس دارند
  • تأخیر در پرداخت از جمله مشکلات دریافت سود نقدی بوده که افراد را وادار به فروش سهم میکند
  • کم بودن تعداد سهام
  • سهامدار نسبت به درصد سود تقسیمی در مجمع انتظار مثبتی ندارد
  • فروش سهم برای جلوگیری از بلوکه شدن سرمایه افراد

حال دلایلی وجود دارد که سود نقدی برای افراد جذاب است از جمله این دلایل:

  • برخی سرمایه گذاران و سهامداران محافظه کارانه تر عمل کرده و قدرت ریسک بالا را ندارند.
  • سود نقدی برای سرمایه گذارانی که به تازگی وارد بورس شده اند و به دنبال چشیدن طعم اولین سود هستند.

سود نقدی به چه کسانی تعلق می گیرد؟ (وضعیت سود، زمان خرید سهام قبل از مجمع)

سوالی که در این جا پیش می آید این است که افرادی که سهام یک شرکت را چند روز قبل از برگزاری مجمع خریده باشند آیا سود نقدی به آنها تعلق می گیرد؟ و یا اینکه چند روز قبل از برگزاری مجمع باید سهام خریده باشیم تا سود نقدی به ما تعلق بگیرد؟ سود سهام به چه کسانی تعلق می گیرد؟
در پاسخ باید گفت که هیچ تفاوتی ندارد که در زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه چه یکسال باشد که سهم را خریداری کردیم یا یک هفته، تنها شرطی که وجود دارد این است که در زمان برگزاری مجمع، صاحب آن سهام باشیم به طور کلی سهامدارانی که در زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مربوط به تقسیم سود، صاحب سهم بوده اند مشمول دریافت سود نقدی می شوند.

سرمایه گذاری بهتر با خرید سهام شرکت هایی که سود نقدی بالاتری دارند:

سهام شرکت هایی که سود نقدی بالا تقسیم میکنند در مقایسه با شرکت هایی که سود نقدی کمتری پرداخت می کنند نوسانات کمتری دارد.
سود نقدی سهام یک جریان ثابت و و مداوم پول نقد برای سهامداران است از این رو از این پول می توان برای افزایش سرمایه گذاری استفاده کرد. پرداخت سود نقدی سهام از سوی شرکت ها نشان دهنده پایداری و استواری شرکت ها است، در واقع شرکت هایی که سود آوری خوبی دارند اکثرشان سود نقدی بین افراد تقسیم می کنند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.