سرمایه گذاری در بورس (چرا باید در بورس سرمایه گذاریم کنیم؟) (آموزش ویدئویی)

سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس یکی از روش های سرمایه گذاری است که برای بودجه ها و سرمایه ها در اندازه های مختلف، مناسب بوده و می تواند در هر ابعادی به سودآوری منجر شود.
بازار بورس و سهام، یکی از بهترین و آماده ترین بازارهای سرمایه گذاری به حساب می آید که پتانسیل های بسیاری برای درآمدزایی داشته و می تواند در زمانی کوتاه به درآمدزایی های قابل توجهی منجر شود. البته تمام این مزایای سرمایه گذاری در بورس، نیازمند پیش زمینه هایی است که هر یک به نوعی در میزان سودآوری یا بالعکس زیان دهی سرمایه شما در بازار خرید و فروش سهام، تاثیر خواهند گذاشت.

 

 

[wbcr_html_snippet id=”1367″]

 

 

مزایای سرمایه گذاری در بورس

اما از خود می پرسیم که چرا باید در بازار بورس سرمایه گذاری کنیم؟ سرمایه گذاری در بورس دارای مزایایی است که در زیر به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

1- سرمایه گذاری در بازار سکه و طلا، نیاز به خرید واقعی سکه یا طلا، حمل و سرمایه گذاری در بورس، نیاز به رد و بدل ماده فیزیکی ندارد. به طور مثال با نقل و نگهداری آن ها دارید. اما در خرید و فروش سهام، چیزی به صورت فیزیکی رد و بدل نمی شود.

2- سرمایه گذاری در بازار سهام، با مبالغ کم نیز امکان پذیر است. به این شکل که شما حتی می توانید با 100 هزار تومان به دنیای خرید و فروش سهام وارد شده و شروع به سرمایه گذاری نمایید.

 

3- با توجه به امکان معاملات آنلاینی که کارگزاری های بورس ارائه می دهند، امکان خرید و فروش سهام از هر جایی و تنها با دسترسی به اینترنت امکان پذیر خواهد بود و سهامداران نیازی ندارند که به صورت حضوری مراجعه داشته باشند. (البته سابق بر این اوضاع متفاوت بود و نیاز به حضور شخص یا نماینده قانونی وی، برای خرید و فروش سهام وجود داشت.)

 

4- امکان برداشت فوری از مبلغ سرمایه گذاری کرده در بازار سهام از دیگر مزایای سرمایه گذاری در این بازار است. هر آن که مایل باشید می توانید برداشت از سرمایه جاری خود در حساب کارگزاری را انجام داده و مبلغ درخواستی ظرف مدت بسیار کوتاهی، به حساب شما واریز خواهد شد.

به علاوه در اکثر مواقع فروش سهم هایی که در اختیار دارید نیز به سرعت و با سهولت صورت خواهد گرفت و مشکلی از جهت نقد کردن سهم های خود نخواهید داشت. (البته این به باز بودن خرید و فروش سهام مورد نظر و قیمت گذاری مناسب شما، بستگی خواهد داشت.)

 

5- سرمایه گذاری در بورس بارها سازنده تر از خرید سکه، دلار و … است. زمانی که در بورس سرمایه گذاری می کنید، علاوه بر دستیابی به سود و کسب درآمد، به چرخیدن صنایع مختلف در کشور کمک کرده و به نوعی سرمایه گذاری شما پاک و سازنده است. این در حالی است که خرید دلار، سکه، احتکار کردن خودرو و …، نه تنها سرمایه گذاری تاریکی به حساب می آید، بلکه باعث صدمه زدن به اقتصاد کشور و ضربه به اقشار ضعیف جامعه نیز می گردد.
با این حساب به نظر می رسد که سرمایه گذاری در بورس و وارد شدن به بازار سهام، با داشتن دانش کافی و کسب اطلاعات لازم، یکی از بهترین انواع سرمایه گذاری است که می تواند به درآمد زایی مثبتی منجر شده و در مدت زمانی کوتاه و یا طولانی تر، سرمایه فرد را رشد قابل توجهی بخشد.

 

 

 

پیش نیازهای سرمایه گذاری در بورس

برای سرمایه گذاری در بورس، نیاز به پیش نیازهای دارید که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

 

ثبت نام در سامانه سجام

پیش از هر چیزی برای پیوستن به جامعه خرید و فروش سهام و فعالیت در بازار سرمایه گذاری بورس، باید در سامانه سجام ثبت نام کنید. با ثبت نام در این سامانه، شما یک کد هویتی به دست می آورید که تمامی معاملاتتان در بازار سهام، با آن تعریف می شود. (توجه داشته باشید که به دست آوردن شخصیت سهامی، چیزی مجزا از کد بورسی است و باید در مرحله بعدی، نسبت به دریافت کد بورسی نیز اقدام کنید.)

 

دریافت کد بورسی با ثبت نام در کارگزاری بورس

قدم بعدی این است که یکی از کارگزاری های بورس را انتخاب کرده و نسبت به ثبت نام در آن اقدام کنید. برای انتخاب کارگزاری های بورس، به این نکته توجه داشته باشید که آیا کارگزاری مورد نظر شما خدمات مشاوره ای نیز ارائه می دهد یا خیر؟ احتمالا در صورتی که در بازار سهام تازه وارد بوده و اطلاعات چندان زیادی نداشته باشید، استفاده از کارگزاری های مشاور برایتان مفیدتر باشد.

کدبورسی

البته باید در نظر داشته باشید که این کارگزاری ها، مبلغ کارمزد بیشتری دریافت می کنند. این اضافه مبلغ کارمزد به دلیل ارائه خدمات مشاوره ای به سهامداران است.

 

دریافت آموزش های بورسی

اما پس از ثبت نام در سامانه سجام و نیز انتخاب کارگزاری بورس و دریافت کد بورسی، لازم است که نسبت به مهم ترین قدم در مسیر سرمایه گذاری در بورس، یعنی دریافت آموزش های لازم اقدام نمایید. به خاطر داشته باشید که وارد شدن به بازار سهام، فارغ از اندازه سرمایه و میزان تحصیلات شما، بدون داشتن اطلاعات کامل نسبت به بازار بورس، ریسکی بزرگ خواهد بود.
اگر تصور می کنید که سرمایه گذاری در بورس، به مراتب بهتر از سپرده گذاری در بانک ها بوده و می تواند سودآوری بیشتری برایتان داشته باشد، این موضوع بدون داشتن دانش کافی نسبت به بازار بورس، میسر نخواهد بود. به واقع اگر اطلاعات کامل و یا حداقل کافی نسبت به دنیای سهام ها و خرید و فروش آن ها نداشته باشید، نه تنها این بازار برای شما سودآورتر از سپرده گذاری در بانک نخواهد بود، بلکه اتفاقا در ریسک از دست دادن بخش زیادی از سرمایه کوچک یا بزرگ خود قرار خواهید گرفت.

 

[widget id=”recent-posts-widget-with-thumbnails-3″]

 

به همین دلیل توصیه می شود که حتما آموزش های اولیه بورس را دریافت کرده و مرتب اطلاعات خود را در خصوص سرمایه گذاری در این بازار، به روز نگاه دارید. لازم است که اخبار دنیای صنعت را رصد کرده و از وضعیت صنایع مختلف آگاهی یابید. به این صورت می توانید پیش بینی مناسبی نسبت به وضعیت بازار داشته و نگرشی بهتر در خصوص جهت گیری سرمایه گذاری خود پیدا کنید.

از این روی اگر سرمایه اندک یا بزرگی در اختیار دارید، بخشی از آن را با آگاهی و شناخت کافی به بورس وارد کرده و خرید و فروش در دنیای سهام و صنایع ایران را تجربه سازید. به یاد داشته باشید که هرگز توصیه نمی شود حتی ماهرترین ها، تمام سرمایه خود را وارد بازار سهام نموده و روی آن ریسک سودآوری یا زیان دهی نمایند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.