آیا واقعا سرمایه گذاری در بورس ، سودآور است؟ (ویدئوی آموزشی)

سود سرمایه گذاری در بورس

اگر تصمیم دارید که از طریق نوعی از سرمایه گذاری غیر تولیدی، به درآمد مناسبی دست یافته و سرمایه اولیه خود را بزرگ و بزرگ تر کنید، احتمالا به سرمایه گذاری در بورس فکر کرده اید.

در این مطلب این موارد بررسی می شود:

الف) آیا سرمایه گذاری در بورس سود دارد ؟
ب) سود و زیان در بورس درصدی محاسبه می شود

ج) آیا سود بورس مرکب است ؟
د) سوال و جواب

 

آیا واقعا سرمایه گذاری در بورس، سودآور است یا خیر؟ با خرید و فروش سهام، تا چه اندازه می توان به سودآوری دست یافت و این حاشیه سود تا چه اندازه ایمن است؟ سرمایه گذاری در بورس بهتر است یا در بانک؟

 

الف) آیا سرمایه گذاری در بورس سود دارد ؟

همان طور که احتمالا می دانید برای سرمایه گذاری در بورس، محدودیتی به لحاظ سرمایه اولیه وجود ندارد. شما حتی می توانید با 500 هزار تومان سرمایه اولیه وارد بورس شده و به عنوان یک سهامدار هویت پیدا کنید. این را به واقع باید یکی از نقاط قوت سرمایه گذاری در بورس بدانیم. اما فارغ از این که چه میزان سرمایه و بودجه اولیه، وارد بازار بورس می کنید، باید دید که چه سهم درآمدی از آن برایتان حاصل خواهد شد؟

آیا سرمایه گذاری در بورس سود دارد

با توجه به عکس بالا، همانطور که میبینید بازار بورس بیشترین بازدهی را در ده سال گذشته داشته است. یعنی اگر شما در سال 88 یک میلیون تومان در بورس سرمایه گذاری می کردید، در پایان سال 98 تبدیل به 27 میلیون تومان شده بود. این بازدهی نسبت به همه بازارهای دیگر بسیار بیشتر است.

مقایسه سود بازار بورس

همچنین مقایسه میزان کسب سود در بازار های موازی (طلا، ارز، مسکن و …) در سال 98 را می توانید در عکس بالا مشاهده کنید. پس می توان نتیجه گرفت که سرمایه گذاری در بورس واقعا سودآور است.

 

ب) سود و زیان در بورس درصدی محاسبه می شود

پیش از هر چیزی باید به این نکته توجه داشته باشید که بازار سهام ما، بر خلاف بازار سهام جهانی، بر پایه سود و زیان درصدی پیش می رود. به این معنا که ما در سود و زیان بازار سهام، به صورت مفرد با اعداد و ارقام ریالی روبرو نیستیم، بلکه همیشه یک درصدی از سود یا زیان را روی ارزش سهم ها شاهد خواهیم بود.

در عکس زیر سود حاصل از سرمایه گذاری در بورس در سال 98 را مشاهده می کنید.

سود حاصل از سرمایه گذاری در بورس

از آن مهم تر نیز میزان نوسان درصدهای سود و زیان در بازار سهام است. اگر تصمیم گرفته اید تا با ورود به بازار بورس، به کسب درآمد از طریق آن بپردازید؛ باید این موضوع را مد نظر داشته باشید که هر سهام در هر روز، دارای دامنه نوسانی 10 درصدی است و نمی تواند نوسانی بیش از این را تجربه کند.

به این شکل که امکان آن وجود ندارد که مبلغ سرمایه گذاری شما در روز شنبه، در فردای آن، یعنی یکشنبه نصف شود! همین طور نمی توانید این خواب خوش را در سر بپرورانید که با خرید امروز، فردا سرمایه ای دو برابر در بازار بورس خواهید داشت. این اتفاق چه به لحاظ زیان دهی و چه از نظر سودآوری، هرگز در یک روز با چنین درصدهایی همراه نخواهد بود.

 

[wbcr_html_snippet id=”1367″]

 

بنابر این هر سهم در هر روز می تواند 5 نمره به سمت مثبت یا 5 نمره به سمت منفی حرکت کرده و در واقع یک دامنه نوسان 10 درصدی داشته باشد. به همین تناسب میزان سهام خریداری شده توسط سهامداران نیز در یک دامنه 10 درصدی حرکت می کند. پس شما به عنوان سهامداری که امروز X ریال از سهم A خریداری کرده اید، تا فردا قادر به سودگیری بیش از 5 درصد نبوده و ریسک زیان بیش از 5 درصد را نیز تجربه نخواهید کرد.

بطور مثال اگر سهمی قیمتش 1000 تومان باشد مطابق شکل زیر در هر روز قیمتش فقط 5 درصد می تواند بالا یا پایین شود. یعنی در بدترین حالت در یک روز می تواند از هزار تومان به 950 یا در بهترین حالت به قیمت 1050 تومان برسد. همین امر باعث میشود ریسک بازار بورس کنترل شده باشد.

دامنه نوسان

این اگر چه امکان سودآوری های شگفت انگیز یکباره را از سهامداران دریغ می کند، اما در عوض ورشکسته شدن یک روزه و از دست دادن ناگهانی و به یکباره دارایی را نیز منتفی می سازد. به این صورت، شما در میدان امن تری در بازار سهام ایران قرار گرفته و می توانید با محاسبات و اطمینان خاطر بیشتری در این حوزه فعالیت نمایید.
درست به این شکل است که می توانید ضمن خرید هر سهم، حد سود و حد ضرر خود را از پیش نموده و برای هر یک از آن ها، عکس العمل ها و تصمیمات از پیش تعریف شده، داشته باشید.

 

 

ج) آیا سود بورس مرکب است ؟

اما به عنوان شخصی که قصد سرمایه گذاری در بازار بورس را دارد، در خصوص میزان درآمد ماهیانه خود، سوال هایی دارید. باید گفت که اگر خواهان دریافت درآمد ماهیانه از سود خرید و فروش سهام هستید، کلا مسیر اشتباهی را در پیش گرفته اید. ماهیت بازار بورس و سهام، به شکلی است که نمی توان انتظار درآمدزایی منظم و ماهیانه از آن داشت.

اگر خواهان چنین سود کم اما پایدار هستید، سپرده گذاری در بانک ها و موسسات مالی، بهترین گزینه برای شما خواهند بود.
در حالی که سرمایه گذاری در بورس، شکل دیگری از درآمدزایی را خواهد داشت. همه چیز بستگی به آن دارد که شما چه سهمی خریداری کرده و چه زمانی برای فروش آن اقدام کنید. بدیهی است که با خرید سهام، درآمد ماهیانه ای به شما تعلق نخواهد گرفت و میزان سود و در واقع درآمد شما از این معامله، زمان فروش سهم، به دست خواهد آمد.
به این شکل که شما به اندازه X ریال سهام خریداری می کنید. در صورتی که این سهم سبز بوده و هر روز روند صعودی را تجربه نماید، در روز اول به اندازه 5 درصد رشد سرمایه روی X ریال ابتدایی خود دارید. به این شکل مبلغ اولیه شما در روز دوم X+0.05X می شود. به همین ترتیب اگر آن سهم مشخص در روز سوم نیز رشد کامل داشته باشد، مبلغ سرمایه شما روی آن، معادل (X+0.05X)+ 0.05(X+0.05X) خواهد بود.
به زبانی ساده تر اگر 100 هزار تومان برای خرید سهمی به کار بگیرید، باید در روز دوم 105 هزار تومان دارایی داشته باشیم. (با فرض رشد حداکثری سهم)
به همین روز در روز سوم نیز سرمایه روی این سهام معادل 110.250 تومان خواهد بود. (یعنی 105 تومان اولیه به علاوه 5 درصد از 105 تومان)
و این قاعده به همین شکل ادامه پیدا می کند…

سود در بورس

توجه داشته باشید که در صورت زیان ده شدن سهام، این روند کاملا برعکس اتفاق خواهد افتاد. همان طور که مشاهده کردید، در صورت اتفاق افتادن یک خرید درست و به موقع و داشتن دید مناسب نسبت به بازار سهام، می توان به سود مناسب و بارها بزرگتری از حد تصور دست یافت. در واقع سود و زیاد در بورس مرکب است.

اما همه این ها منوط به آن است که سهام درستی را برای خرید انتخاب کرده باشید. به همین دلیل باید گفت که درآمدزایی بازار بورس، بستگی به میزان اطلاعات و آگاهی شما در این حوزه دارد. هر آن قدر که اطلاعات بیشتر و اشراف افزون تری بر بازار بورس و سهام شرکت های ارائه دهنده داشته باشید، به همان اندازه درآمدزایی شما از این مجرا بیشتر و با ضریب اطمینان بالاتری خواهد بود. در غیر این صورت، حضور در بازار بورس، نوعی تمرین زیان دهی و بازی با اعداد و ارقام می گردد.

 

 

د) سوال و جواب

آیا در یک روز نیر می توان در بورس سود کرد؟

بله، مثلا سهمی قیمتش 1000 تومان باشد در یک روز می تواند قیمتش در بازه 950 تا 1050 تومان نوسان داشته باشد. بعضی از اوقات در یک روز قیمت سهم از منفی ترین حالت به مثبت ترین حالت ممکن جهش پیدا می کند و در نتیجه می توان در یک روز هم در بورس سود کرد.

 

[widget id=”recent-posts-widget-with-thumbnails-3″]

 

آیا از بازار بورس می توان انتظار درآمد ماهانه داشت؟

جواب این سوال هم بله هست هم خیر. در بعضی اوقات کلیات بازار بورس مثبت است در نتیجه در هر ماه می توان کسب سود کرد. اما در بعضی از مواقع برای اینکه قیمت سهمی رشد کند نیاز به صبر چند ماهه است. ولی در کل بهتر است با دید ماهانه وارد بازار بورس نشوید.

اگر شما هم سوالی دارید در بخش نظرات مطرح کنید حتما پاسخگو خواهیم بود

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.