سال مالی در بورس به چه معناست؟ منظور از گزارشات میان دوره ای چیست؟

سال مالی در بورس

به یک دوره مالی که مدت آن یک سال باشد سال مالی  (به انگلیسی Fiscal year)  گفته میشود، به عبارت دیگر از یک سال که ابتدای آن شروع فعالیت مالی و انتهای آن پایان فعالیت مالی است، سال مالی گفته می شود و در حسابداری کاربرد زیادی دارد، ما در این مقاله سعی داریم به بررسی سال مالی در بورس و نکات مهم راجب آن، و گزارشات میان دوره بپردازیم، با ما همراه باشیم.

سال مالی در بورس به چه معناست؟

سال مالی دوره است که برای محاسبه وضع مالی سالیانه در تجارت، سازمان ها و شرکت های مختلف به کار می رود. طبق قواعد و قوانین موجود، برای محاسبه سود و زیان یک شرکت یک دوره ی زمانی مشخص، تعیین می شود و پس از پایان آن دوره، حسابداران و شرکت ها موظف به ارائه صورت های مالی و تحویل اظهار نامه عملکرد هستند.

روز شروع و پایان سال مالی در بورس چیست؟

سال مالی در شرکت های بورسی متفاوت است، برخی از شرکت‌ها سال شمسی  که از اول فروردین تا 29 اسفند می باشد را به عنوان سال مالی در نظر می‌گیرند اما شرکت‌های دیگری ممکن است که سال مالی را از ابتدای مهر تا پایان شهریور، یا ابتدای دی‌ماه تا انتهای آذر تعیین کرده‌اند.
در واقع قانونی برای شروع و پایان یک سال مالی وجود ندارد، و قابل تغییر است و شرکت ها با برگزاری مجمع فوق العاده می توانند سال یا دوره مالی را تغییر دهند، تفاوت اصلی که در دوره مالی وجود دارد حجم عملیات مالی شرکت ها و سازمان های مختلف است، که به دلیل حجم بالای فعالیت ممکن است این دوره سه ماه یا شش ماه در نظر گرفته شود.

بعد ازین که سال مالی به پایان رسید سازمان ها، صورت حساب ها را بررسی کرده و بعد از رسیدگی به اختلاف حساب ها، سند اختتامیه از سوی حسابداران ثبت می شود که به آن بستن سال مالی گفته می شود، همچنین ممکن است حسابداران به ارائه گزارش مالی میان دوره در طول سال نیز بپردازند.

یک نمونه گزارش فعالیت ماهانه:

نمونه گزارش فعالیت ماهانه

منظور از گزارش میان دوره چیست؟

گزارش میان دوره شامل اطلاعات تولید و فروش و مسائل مالی شرکت است که در فصول مختلف ارائه می شود و شرکت ها موظف اند در بازه زمانی مشخص گزارش سود و زیان و پیش بینی جدید برای سال مالی را ارائه دهند. مانند گزارش 3،6،9 ماهه

در شرکت های بورسی، گزارش های میان دوره را در سایت کدال( codal.ir) می توان مشاهده کرد.

این نکته حائز اهمیت است که طبق قانون حداکثر تا هشت ماه بعد از دوره ی مالی مشخص شرکت ها می بایست با تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه و تصویب صورت های مالی، اقدام به پرداخت سود نقدی سهامداران کنند.

برای مطالعه بیشتر:

مهم ترین سایت های بورسی/ کدال و tsetmc 

تفاوت سهامدار حقوقی و حقیقی چیست؟

قوانین جدید حجم مبنا چیست؟

نکات حائز اهمیت درباره ی سال مالی:

  •  می توان صورت های مالی را در بازه های زمانی کمتری حتی یک ماهه با توجه به کاربرد گزارشات ارائه شده از سوی شرکت ها ارائه داد.
  • معمول ترین و رایج ترین دوره مالی یک ساله است.
  • تمام شرکت های سهامی عام باید گزارشات میان دوره 3 ماهه ارائه دهند.
  • زمانی دوره مالی پایان میابد که فعالیت واحد تجاری یا شرکت در پایین سطح خود قرار دارد.
  • تا زمانی که شرکت یا واحد تجاری تصفیه نکرده، گزارشات تهیه شده از آن سمت جنبه برآوردی دارد.
  • تحلیلگران بورس برای خرید و فروش، بعد از بررسی عملکرد 3 ماهه شرکت ها و مقایسه آن با پیش بینی سودی که شرکت ارائه کرده اقدام به تصمیم گیری و خرید و فروش می کنند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.