دریافت کد بورسی چطور انجام پذیر است؟ (راهنمای کامل)

کدبورسی

کد بورسی چیست و دریافت غیرحضوری کد بورسی چطور انجام می شود؟ در صورتی که تصمیم دارید برای سرمایه گذاری به بازار بورس وارد شده و از طریق خرید و فروش سهم های مختلف به سودآوری برسید، ابتدا باید مراحل ورود به بورس را انجام داده و مهیای حضور در بازار معاملاتی آن گردید.

دریافت کد بورسی به عنوان یکی از اصلی ترین پیش نیازهای بازار بورس مطرح بوده و برای فعالیت در این بازار، باید ابتدا نسبت به دریافت این کد که معرف و هویت بورسی شما در بازار اوراق بهادار خواهد بود، اقدام کنید.

 

کد بورسی چیست؟

کد بورسی یا کد سهامداری، کدی است که به هر یک از متقاضیان حضور در بازار بورس داده می شود. برای دریافت کد بورسی باید ابتدا یک کارگزاری بورس انتخاب کرده و نسبت به ثبت نام در آن اقدام نمایید.

کد بورسی

خاطر نشان می کنیم که هر شخصیت حقیقی یا حقوقی برای فعالیت در بازار سهام، باید این کار را از طریق یک کارگزاری رسمی بورس به انجام برساند. شما قادر به خرید و فروش سهام به صورت مستقیم نخواهید بود و کارگزاری ها به عنوان واسط میان سهامداران و بازار بورس، به نمایندگی از شما خرید و فروش سهم های مختلف را انجام خواهند داد.
پس از انتخاب یک کارگزاری و طی کردن مراحل ثبت نام در آن، یک کد بورسی به شما داده می شود که به وسیله آن مجاز به انجام معاملات در بازارهای بورسی خواهید بود.

 

ثبت نام غیرحضوری در بورس و دریافت غیرحضوری کد بورسی

بسیاری از کارگزاری های بورس، مراحل ثبت نام حضوری دارند و برای ثبت نام در آن ها و ارائه مدارک و تکمیل فرم ها، باید به صورت حضوری به محل یکی از شعب کارگزاری مراجعه نمایید. اما لازم به ذکر است که همیشه وضعیت این طور نیست و برخی از کارگزاری ها (که البته تعداد آن ها کمتر است)، امکان ثبت نام غیرحضوری را نیز دارند. به واقع اگر چنین کارگزاری را به عنوان کارگزار بورس خود انتخاب نمایید، حتی می توانید با دریافت غیرحضوری کد بورسی، از حضور پیدا کردن در شعبه کارگزاری، بی نیاز شوید.

 

ورود به بورس

با توجه به این که برای حضور در شعب کارگزاری باید در ساعات کاری اقدام نمایید، بدیهی است که امکان دریافت غیرحضوری کد بورسی را باید فرصت فوق العاده ای برای شاغلان و آن هایی که به هر دلیلی از حضور پیدا کردن به شکل فیزیکی در ساعات شلوغی روزها و ساعات کاری، پرهیز می کنند، بدانیم.
در شرایط عادی هر فرد برای دریافت کد بورسی خود، باید به شعبه کارگزاری منتخب خویش مراجعه کرده و پس از طی مراحل لازم اداری و دادن مدارک و اطلاعات لازم، کد بورسی متعلق به خود را دریافت نماید. انجام این فرآیند با توجه به مراحلی که باید در شعبه کارگزاری به انجام برسد، چیزی بین 1 تا 1 و نیم ساعت زمان خواهد برد. اما با توجه به الکترونیکی شدن بسیاری از امور در کشور، کارگزاری ها نیز به این سمت خیز برداشته و در حال حاضر تعدادی از آن ها، امکان ثبت نام اینترنتی و غیرحضوری را برای متقاضیان ورود به بازار بورس، ایجاد کرده اند.

روال کار تقریبا به همان صورتی است که باید با مراجعه به شعبه کارگزاری طی می کردید، با این تفاوت که به جای فرم های کاغذی، این بار اطلاعات خود را در فرم های آنلاین ثبت کرده و با چند کلیک به مرکز کارگزاری، ارسال می نمایید.
خوشبختانه در این شکل از ثبت نام در محدودیت ساعتی قرار نداشته و دیگر نیاز نیست که ساعت ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد بورسی را به ساعت های کاری و حتی روزهای کاری موکول کنید. شما می توانید به راحتی در هر ساعت و هر روزی از شبانه روز که به سیستم و اینترنت دسترسی داشته باشید، مراحل ثبت نام خود را از طریق وب سایت کارگزاری به انجام برسانید.
در فرم های اینترنتی نیز اطلاعاتی چون اطلاعات شخصی شما از جمله نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، سریال شناسنامه، استان محل تولد، شهر محل تولد، شماره حساب بانکی، شماره شبا و … خواسته می شود. به علاوه لازم است که در این فرم ها اطلاعات آدرس محل سکونت و شماره تماس خود را نیز وارد سازید. به علاوه تصویر شناسنامه، کارت ملی و مدرک تحصیلی شما نیز لازم خواهد بود. می توانید با اسکن کردن این مدارک و ارسال آن ها از طریق درگاه ارسال مدارک، تصویر شناسنامه، پشت و روی کارت ملی و آخرین مدرک تحصیلی خود را به پایگاه کارگزاری بورس منتخب خود، ارسال نمایید.
پس از طی این مراحل، باز با دو شکل ادامه کار تا رسیدن به مرحله پایان ثبت نام و دریافت غیرحضوری کد بورسی، روبرو خواهید بود. به واقع این دو مرحله را باید به ترتیب نیمه حضوری و غیرحضوری بدانیم.

 

دریافت نیمه حضوری

در این فرمت از دریافت کد بورسی، پس از تکمیل اطلاعات در بخش ثبت نام اینترنتی وب سایت کارگزاری منتخب که در بالا به آن ها اشاره کردیم، لازم است که به شعبه کارگزاری مراجعه نمایید. پس از مراجعه به شعبه، باقی مراحل کار که البته حجم کمتری دارند، انجام شده و امضاها و اثرانگشت های لازم از شما اخذ خواهد گردید.

 

دریافت غیرحضوری

اما اگر شما از آن دسته افراد بسیار شلوغ هستید که به سختی وقت باز در ایام هفته برای خود پیدا می کنید، احتمالا مایل خواهید بود که ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد بورسی خود را به صورت کاملا غیرحضوری به انجام رسانیده و به طور کلی از حضور پیدا کردن در شعبه کارگزاری معاف باشید. در این صورت برخی از کارگزاری ها، چنین امکانی را در شمار خدمات مشتریان خود، برایتان فراهم کرده اند و می توانید از آن بهره مند شوید.

در این شرایط و البته در صورتی که کارگزاری منتخب شما دارای چنین امکانی باشد، می توانید در وب سایت کارگزاری روی گزینه تکمیل ثبت نام از طریق مراجعه نماینده کلیک کرده و منتظر مراجعه نماینده کارگزاری در آدرس خود باشید.
به این صورت پس از گذشت چند روز، نماینده کارگزاری در محل آدرس پستی شما مراجعه کرده و مراحل ثبت نام را در محل به انجام می رساند. به این صورت شما امضاهای لازم و اثر انگشت خود را در همان محل آدرس شخصی تان، به نماینده کارگزاری ارائه کرده و ثبت نام شما به پایان می رسد.

به این صورت هیچ نیازی به مراجعه شما به شعبه کارگزاری نبوده و می توانید تکمیل مدارک را در محل منزل یا محل کار خود، به انجام و پایان برسانید و کد بورسی تان را دریافت کنید.

 

فرمت کد سهامداری یا بورسی

اگر پیش از این کد بورسی خود را دریافت نکرده باشید، جالب است بدانید که این کد از چند حرف و چند عدد تشکیل شده است. این کد از سه حرف اول اسم فامیل شما و 5 عدد تشکیل می شود. به این صورت که اگر نام خانوادگی شما “رضاییان” باشد، کد بورسی تان “رضا98765” خواهد بود. (البته این عدد به صورت تصادفی تولید شده است و مشخص نیست که چه اعدادی به عنوان اعداد مکمل کد بورسی شما، قرار داده خواهند شد.

 

کد بورسی

 

نکته 1: اعم از این که کد بورسی خود را به صورت حضوری یا غیرحضوری دریافت کنید، به شما تنها یک کد بورس تعلق خواهد گرفت.

نکته 2: با دریافت کد بورسی خود، می توانید در انواع بازار بورس، از جمله بازار بورس اصلی، بازار فرابورس، بازار اوراق مشارکت، بازار اوراق اجاره، بازار اوراق تسهیلات مسکن و غیره فعالیت داشته باشید. به طور کلی با دریافت این کد، شما یک کلید طلایی برای ورود به کلیه بازارهای بورس را به دست آورده و مجوز خرید و فروش سهام و اوراق بهادار در این بازارها را کسب می کنید.

در نظر داشته باشید که تنها مرجع ارائه دهنده کد بورسی (چه به شکل حضوری و چه غیرحضوری)، کارگزاری های رسمی بورس با مجوز قانونی از سازمان بورس و اوراق بهادار، هستند و دریافت این کد از هر طریق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.