حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس چیست؟

حراج پیوسته و ناپیوسته

در بازار بورس کلمه “حراج” دیگر به معنای تخفیفات ویژه نیست و هیچ کاهش قیمتی شامل سهام ها نمیشود. سوالی که پیش می آید این است که حراج پیوسته و ناپیوسته چیست ؟ این اصطلاحات رایج چه معنی دارند؟
جزئیات زیاد بورس ممکن است تازه واردان را گیج کرده و ذهنشان را درگیر کند پس ما در این مطلب میخواهیم سوالات پرکاربرد شما را پاسخ داده و بگوییم حراج ها در بازار بورس چیزی جز مراحلی از داد و ستد نیستند.

حراج پیوسته و ناپیوسته چیست؟

خرید و فروش در بازارهای بورسی ایران پنج مرحله دارد. انجام حداقل سه مرحله از این پنج مرحله نیز الزامی است. با توضیح هر کدام از مراحل به شما کمک میکنیم تا درک بهتری از موضوع داشته باشید.

1. پیش گشایش 

از ساعت 8:30 تا 9 امکان ورود، تغییر یا حذف سفارش وجود دارد و تایم قبل از شروع داد و ستدهاست. در این زمان معامله ای انجام نمی شود.

2. گشایش

در مرحله گشایش سفارش های موجود شما در سامانه با توجه به دامنه نوسان روز انجام می شود.

3. حراج پیوسته

این مرحله همان زمان داد و ستد رایج است اما میخواهیم کمی بیشتر وارد جزئیات شویم : خرید و فروش در مرحله حراج پیوسته به این صورت است که به محض تطبیق قیمت خریدار با قیمت فروشنده معامله انجام میشود.

مثال : فرض کنید که در محدوده زمانی بازار بورس شما سفارش خود را ثبت کردید. به محض اینکه با قیمت مد نظر شما فروشنده ای پیدا شود بی درنگ معامله صورت میگیرد.

مراحل معامله : حراج پیوسته

4. حراج ناپیوسته

این مرحله بلافاصله پس از اتمام حراج پیوسته و یک ربع قبل از مرحله آخر انجام میشود. حراج ناپیوسته همان حراج تک نرخی است. این حراج بعد از ثبت تمام سفارشات بوده و با گذراندن نوسانات قیمت مطابق با قوانین آغاز می شود. قیمت ها در حراج ناپیوسته مطابق با قیمت نظری گشایش که توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران تعیین می شود است.

در حراج تک نرخی که در بازه ای حدودا 30 دقیقه ای است معامله ای صورت نمی گیرد و بعد از آن اگر قیمت فروشنده و خریدار یکی بود معامله انجام می شود و این باعث کشف قیمت خواهد شد. نتیجه کلی این است که در حراج ناپیوسته امکان ورود و تغییر و حذف سفارش موجود خواهد بود اما انجام معامله نه!

5. معاملات پایانی

مرحله آخر همان 15 دقیقه پایانی جلسات معاملاتی است که در آن امکان خرید با آخرین قیمت بازار امکان پذیر است.

نکته :

Δ هرجلسه معاملاتی مراحل اول تا سوم را طی کرده اما مراحل چهارم و پنج طبق صلاحدید مسئولین بازار انجام می شوند.
Δ حراج ناپیوسته در بازگشایی نمادهای معاملاتی بسته و همچنین رفع گره معاملاتی استفاده می شود.

دلایل کشف قیمت با حراج ناپیوسته

  • افشای اطلاعات 
    اگر اطلاعات نهاد در گروه الف قرار گیرد بازگشایی با حراج بدون محدودیت نوسان و اگر در گروه ب قرار گیرد با محدودیت نوسان خواهد بود.
  • قانون نوسان 50 %
    اگر طبق این قانون نماد معاملاتی متوقف شود با محدودیت دامنه نوسان و حراج ناپیوسته حداکثر تا 2 روز کاری بازگشایی خواهد شد.
  • برگزاری مجمع عمومی
    برگزاری مجامع عمومی سالیانه یا به طور فوق العاده ممکن است در جهت تصویب صورت های مالی یا افزایش سرمایه باشد که در این صورت حراج بدون محدودیت نوسان خواهد بود؛ اما اگر هدفی جز اینها برای برگزاری مجمع بود حراج با محدودیت نوسان همراه خواهد بود.
  • مظنون بودن به دستکاری
    اگر نهاد به استفاده از اطلاعات پنهان مظنون شود سازمان میتواند با اطلاع به عموم آن را متوقف کند و پس از آن با حراج ناپیوسته بازگشایی شود.
  • گره معاملاتی

استفاده از حراج پیوسته و ناپیوسته با شمار سهامداران و قدرت نقدشوندگی ارتباط دارد. دانستن این قبیل مفاهیم برای هر سرمایه گذاری لازم است پس اگر تازه وارد در بازار بورس هستید بهتر است مطالعات خود را افزایش داده و آگاهی خود را بالا ببرید.

مطالعه بیشتر :

خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ چیست؟

سهامدار حقوقی و حقیقی چیست و کدام یک اثربخشی بیشتری در معاملات بورس دارند؟

توسط کیانا ابراهیمی

مفهوم فلسفی و دقیق خونه مهم نیست، این مهمه که میدونم شغل من خونه منه، بلدم توش راه برم؛ تک تک آجرهاشو میشناسم و بهش تعصب دارم؛ جاییه که وقتی بهش سر میزنم قوی میشم چون ریشه هامو داره:)

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.