حداقل سرمایه برای ورود به بازار بورس چقدر است؟ (آپدیت 99 و ویدئو)

سرمایه گذاری در بورس

برای آن دسته از افرادی که قصد سرمایه گذاری در بازار بورس و سهام را دارند، پیش از هر چیزی این سوال پیش می آید که حداقل سرمایه برای ورود به بازار بورس چقدر است؟ با چه میزان سرمایه و بودجه اولیه می توان به این بازار وارد شده و شروع به سرمایه گذاری روی سهم های مختلف نمود؟ برخلاف چیزی که از بیرون به نظر می رسد، برای ورود به بازار بورس اوراق بهادار، لزوما نیازی به سرمایه های درشت و اعداد نجومی نیست.

در این مقاله از سایت مرجع اقتصادی ایران می خوانیم :

الف) حداقل سرمایه برای ورود به بازار بورس
ب) حداقل سرمایه برای ورود به بازار بورس و تناسب سود و زیان با آن

ج) درصد سود یکسان با وجود سرمایه گذاری های متفاوت
د) توصیه سرمایه گذاری صحیح در بورس

ه) سوال و جواب

 

 

بازار بورس دارای این امتیازات است که می توان با هر عدد سرمایه ای به آن وارد شد و در هر لحظه که مایل باشید، سرمایه در گردش شما در بازار بورس، نقد شده و ظرف ساعاتی به حسابتان واریز خواهد شد!

الف) حداقل سرمایه گذاری در بورس چقدر است ؟

حداقل سرمایه برای ورود به بازار بورس معادل 5 میلیون ریال، یعنی 500 هزار تومان است. با این رقم شما می توانید سرمایه گذاری خود در بورس را آغاز کرده و به عنوان یک سهامدار در این حوزه ظاهر شوید. به واقع با مبالغ کمتر از 500 هزار تومان، امکان خرید هیچ سهمی را نخواهید داشت و کمترین میزان سرمایه مورد نیاز برای خرید سهام، 500 هزار تومان است.

حداقل سرمایه گذاری در بورس چقدر است

نکته: توجه داشته باشید که شما به عنوان یک متقاضی خرید سهام، نمی توانید 5هزار تومان سرمایه اولیه خود را در خرید چند سهم مختلف، تقسیم کنید. به این معنا که نمی توانید 20 هزار تومان آن را به خرید سهم A تخصیص داده و 80 هزار تومان دیگر را برای خرید سهم B به کار گیرید. شما می توانید این 500 هزار تومان سرمایه اولیه را به طور کلی سهام A یا به طور کلی سهام B خریداری نمایید.

ویدئو حداقل سرمایه گذاری در بورس سال 99

 

 

فرمول کلی معاملات بورس به شکلی است که برای خرید سهم از هر شرکت ارائه دهنده سهام، باید حداقل مبلغ 500 هزار تومان در نظر گرفته شود.

نکته 2: به علاوه در نظر داشته باشید که سرمایه اولیه شما باید به اندازه چند هزار تومان (به طور میانگین و معمول 2 هزار تومان) بیش از عدد 500 هزار تومان اولیه باشد. زیرا لازم است که کارمزد کارگزاری را نیز در این میان مورد لحاظ قرار دهید.

 

 

[wbcr_html_snippet id=”1367″]

 

 

ب) حداقل سرمایه برای ورود به بازار بورس و تناسب سود و زیان با آن

به یاد داشته باشید که با خرید سهام از یک شرکت، در سود و زیان آن سازمان و فعالیت های آن، سهیم خواهید شد. حال اگر این خرید سهام شما روی عدد کوچکی باشد، سهم پذیری و شراکت شما در آن شرکت، کم خواهد بود و اگر سرمایه گذاری بزرگتری انجام داده و رقم بالاتری از سهام آن شرکت را خریداری کرده باشید، به همان تناسب در سود و زیان آن شریک خواهید بود.

حداقل سرمایه ورود به بورس
از سویی دیگر با وارد کردن سرمایه اولیه محدود در بازار بورس، سود و زیان شما نیز به همان اندازه محدود خواهد بود. به این شکل نباید انتظار داشته باشید که رقم های کلان سوددهی را برداشت نمایید. البته از جهاتی دیگر ریسک اعداد بزرگ زیان دهی نیز کمرنگ خواهد شد.

 

ج) درصد سود یکسان با وجود سرمایه گذاری های متفاوت

جالب است که به یک نکته توجه داشته باشید. فارغ از این که چه میزانی عدد اولیه در بورس سرمایه گذاری می کنید، درصد سودآوری برای افرادی که سهم مشترکی را خریداری کرده اند، یکسان خواهد بود. برای درک بهتر موضوع به این مثال توجه کنید:
به طور نمونه شما به اندازه 500 هزار تومان از سهم A خریداری کرده اید و دیگری به اندازه 5 میلیون تومان از همین سهم خریداری کرده است. حال پس از سپری شدن چند روز، شما به اندازه 100 هزار تومان سود به دست آورده اید و دیگری نصیب سود یک میلیون تومانی داشته است.

اگر چه ارقام سود با یکدیگر متفاوت است، اما در واقع هر دوی شما به اندازه 20 درصد سود کرده اید. این موضوع به آن دلیل است که میزان سرمایه اولیه شما متفاوت بوده است و به همان نسبت سودآوری نیز در عین قرار داشتن در درصدی مشابه، با عددی متفاوت همراه است.

حداقل سرمایه

بنابراین به یاد داشته باشید که سود و زیان در بازار بورس و سهام، در واقع یک درصد از مبلغ کلی سرمایه گذاری روی هر سهمی است و نباید آن را با ارقام تومانی و ریالی، بسنجید.

 

د) توصیه سرمایه گذاری صحیح در بورس

بهترین شکل سرمایه گذاری در بورس برای افرادی که به تازگی قصد ورود به این حوزه را دارند، از مبالغ کمتر است. به خاطر داشته باشید که نخستین قدم سرمایه گذاری در بورس، آشنایی با مفاهیم آن و شکل رصد کردن بازار و یادگیری روش های اصولی خرید و فروش سهام است. در غیر این صورت سرمایه کوچک یا بزرگ خود را در ریسک قرار خواهید داد.

 

 

[widget id=”recent-posts-widget-with-thumbnails-3″]

 

با این همه از سرمایه ای محدود شروع کرده و رفته رفته با یادگیری اصول خرید و فروش سهام و احاطه بر بازار سرمایه، به بودجه خود در این حوزه پر و بال بدهید. این سرمایه اولیه کم، برای هر شخصی با منابع متفاوت، در اعداد مختلفی خلاصه می شود. به طور مثال ممکن است برای شخصی سرمایه محدود 500 هزار تومان بوده و برای دیگری 5 میلیون تومان باشد. به هر جهت مهم است که این عدد بخش بزرگی از سرمایه شما را به خود اختصاص نداده و روی قسمت اعظمی از دارایی های خود، در زمانی که دانش کافی نسبت به بورس و معاملات سهام ندارید، ریسک نکنید.

با توجه به پتانسیل های بازار سهام برای ورود و پذیرش سرمایه های کوچک و پول های خرد، می توان آن را یکی از بهترین بسترها برای درشت کردن و رشد دادن پول هایی دانست که هیچ فعالیت دیگری نمی توان با آن شکل داد. اما در صورتی که ورود به این حوزه، بدون علم و آگاهی و از سر هیجانات و احساسات باشد، با احتمال زیاد همان سرمایه محدود و اندک و یا بزرگ و قوی را کوچک و کوچک تر خواهید ساخت.
به همین دلیل توصیه می شود که ابتدا آموزش های لازم جهت ورود به بازار بورس و خرید و فروش سهام، به ویژه تحلیل های تکنیکال، مدیریت سرمایه و … را دریافت کرده و سپس به این حیطه وارد شوید.

 

 

 

ه) سوال و جواب

آیا در حداقل میزان سرمایه گذاری در بورس استثنا وجود دارد ؟

بله در عرضه اولیه ها امکان دارد کمتر از 500 هزار تومان سفارش ثبت شود که مشکلی بوجود نمی آورد.

 

سرمایه گذاری در بورس سقف دارد؟

خیر، حداقل سرمایه گذاری در بورس بر اساس قوانین جدید 500 هزار تومان است، اما سقفی برای این مقدار وجود ندارد.

 

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.