بهترین سرمایه گذاری بلند مدت در ایران چیست؟

بهترین سرمایه گذاری بلند مدت در ایران

در این فراز و نشیب های اقتصاد ایران ، دغدغه مردم حفظ ارزش پول و سرمایه خود است.از روش های مختلف میتوان سرمایه خود را حفظ کرد و هر کس یک روش را میتواند انتخاب کند.
ما در این مقاله سعی داریم بهترین سرمایه گذاری بلند مدت در ایران را برای شما شرح دهیم : بهترین سود، بیشترین نقدشوندگی اما کمترین ریسک

 روش های سرمایه گذاری بلند مدت در ایران

فرصت های زیادی در اقتصاد داخلی ایران وجود دارند که از طریق آنها میتوانید سرمایه گذاری بلند مدت داشته باشید اما اگر به دنبال بهترین هستید باید بازارهای مختلف و ویژگی های آنها را در حداقل 20 سال اخیر ملاحظه کنید تا با بررسی رفتار بدانید کدام راه برای شما منطقی تر است؟

البته قبل از انجام هرکاری بهتر است فاکتور های زیر را برای انتخاب روش سرمایه گذاری خود در نظر داشته باشید :

  • میزان سرمایه
  • بررسی کمترین حجم سرمایه گذاری در بازار هدف
  • بازدهی
  • افق سرمایه گذاری
  • نقدشوندگی
  • ریسک گریزی

بهره بانکی

سپرده گذاری در بانک ها را میتوان بدون ریسک ترین روش در نظر گرفت. ولی سوالی که پیش می آید این است که در این حداقل 5 سالی که سپرده گذاری کرده اید ممکن نیست به پول خود نیازی پیدا کنید؟
ریسک بخش جدانشدنی از بازدهی است. در این روش شما از ریسک کردن پرهیز کرده اید متعاقب آن با بازدهی بالایی روبرو نخواهید شد و محدودیت های زیادی خواهید داشت. از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • در سپرده گذاری بلند مدت فرد نمیتواند مبلغ خود را از بانکی به بانک دیگر انتقال دهد.
  • بستن حساب قبل از رسیدن موعد باعث به وجود آمدن نرخ شکست خواهد شد.
  • برداشت سود سپرده گذاری بلند مدت محدود بوده و فرد نمی تواند در هر زمان دلخواه برداشتی داشته باشد.

لازم است بدانید که در این شرایط تورم و شرایط نا اطمینانی که ممکن است نوسان ایران باعث بلوکه شدن بانک ها شود انتخاب سپرده گذاری در بلند مدت چندان عاقلانه نخواهد بود.

سپرده گذاری بلند مدت در بانک

خرید طلا

بررسی رفتار این بازار در سالهای اخیر نشان از این دارد که طلا تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی بسیاری است که باعت می شود پیش بینی آن تا حدودی ناممکن شود. مشاهده حباب هایی که بالا رفتن و پایین آمدن ناگهانی قیمت طلا و سکه را به دنبال داشته اند ممکن است کسانی را که می خواهند از این راه سرمایه گذاری کنند را کمی بترساند اما مزیت هایی که این روش دارد جذاب و پرسود است.

بالا بودن قدرت نقد شوندگی در خرید سکه و طلا و بدون محدودیت بودن سرمایه اولیه برای ورود به بازار و رشد آن در ده سال اخیر باعث می شود تا افرادی که ریسک پذیر هستند برای حفظ سرمایه و بدست آوردن سود به خرید و فروش طلا رو بیاورند.

بازار ارز

بازار ارز رفتار مشابهی با بازار طلا داشته است.با پایین آمدن ارزش پول ایران یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری تبدیل پول به ارز کشور دیگر است. اما پیش بینی روند آن سخت و ریسک آن قابل کنترل نیست زیرا شرایط سیاسی و اقتصادی تاثیر مستقیم و ناگهانی بر بازار ارز دارد پس اگر این روش انتخابی شماست باید هر امکانی را در نظر داشته باشید.

بازار ارز برای سرمایه گذاری بلند مدت در ایران

بازار بورس

بازار بورس به شرط دانش و آگاهی و ریسک پذیری، بازاری پر سود برایتان خواهد بود. روند بازار بورس برای همگان بسیار جذاب است زیرا نه سرمایه زیادی برای شروع میخواهد نه دغدغه نقد شوندگی سرمایه را خواهید داشت و نه نیازی به پیدا کردن خریدار.

از سال 78 تا سال 98 شاخص کل بورس از 70/8 % به 57265 % رسیده است. حتی اگر با اعداد و ارقام سر و کار نداشته باشید هم واضح خواهد که این رشد نجومی است. با کمی محاسبه در می یابید که از آن سال تا بحال بورس بیش از 700% بازدهی داشته است. پس اگر افق سرمایه گذاری خود را بلند مدت کنید میتوانید به ثروتی هنگفت دست پیدا کنید. اما چشم اندازی کوتاه مدت تر داستان متفاوتی خواهد داشت.

سرمایه گذاری در بورس یکی از متداول ترین و محبوب ترین روش ها برای سرمایه گذاری بلند مدت در ایران و سایر نقاط جهان است.ازجمله ابزار های قابل استفاده و ارائه شده در این بازار میتوان به قرارداد های آتی در بازار آتی کالا ، اهرم مالی ، صندوق سرمایه گذاری ، اوراق تسهیلات مسکن و اوراق بهادار و … اشاره کرد.

سرمایه گذاری در بورس

اگر بتوانید انتخاب درستی داشته باشید و سهام مناسب را در زمان مناسب خریداری کنید به سود بالایی دست پیدا میکنید.برای اینکار بهتر است پرتفوی یا سبد سهام متنوعی داشته باشید و ملاک خود را برای سرمایه گذاری اندازه شرکت ها نگذارید زیرا در خیلی از مواقع سهام شرکت های کوچک در بلند مدت بسیار ارزشمند میشوند.

ویژگی های سرمایه گذاری در بورس

  • شروع با مبلغ دلخواه
  • معاملات آنلاین
  • شفافیت در اطلاعات
  • نقدشوندگی سریع
  • کمک به اقتصاد کشور
  • تامین مالی
  • سود نقدی
  • و ….

ریسکی بودن این بازار و پیش نیاز آموزش بورس ممکن است برای کسانی که نمیدانند سرمایه خود را چگونه افزایش دهند کمی تردید ایجاد کند اما با عملکرد درست ضمن تحلیل و شناخت میتوان ریسک سرمایه گذاری را تعدیل کرد و حتی آن را کاهش داد.

توسط کیانا ابراهیمی

مفهوم فلسفی و دقیق خونه مهم نیست، این مهمه که میدونم شغل من خونه منه، بلدم توش راه برم؛ تک تک آجرهاشو میشناسم و بهش تعصب دارم؛ جاییه که وقتی بهش سر میزنم قوی میشم چون ریشه هامو داره:)

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.