بازار آتی کالا چیست؟

همانطور که در گذشته اشاره کردیم ، بازار بورس به قسمت های مختلفی تقسیم شده و این تقسیم بندی بر اساس نیاز جامعه است.
با تقسیم بندی بازارها، تمامی قشرها میتوانند با توجه به نیاز خود سرمایه گذاری در بورس را شروع کرده و سود کنند.
اما در این مقاله میخواهیم به بازار آتی کالا بپردازیم و جزئیات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

بازار آتی کالا

برای انجام قرارداد های آتی شما نیاز به یک مرکز مالی معتبر دارید تا با خط قرمز های مشخص توافق نامه هایی قانونی در آن صورت گیرد.
بازار آتی کالا با این منظور و همچنین نظارت بر توافق قیمت برای خرید یا فروش یک کالا در آینده ایجاد شده است.

توافق نامه ها عموما باید به صورتی باشند که کالای درج شده در آنها در زمان و مکان مشخص شده و قیمت توافق شده با استاندارد کیفی و کمی تحویل داده شود.
استفاده از این ابزار در بازار بورس کالا برای پایین آوردن ریسک سرمایه گذاری است و میتواند به عنوان روشی برای بدست آوردن نقدینگی محسوب شود.

استفاده از معاملات آتی در کنار معامله گران و بازاریان چرخه بورس را برای سرمایه های سرگردان آماده میسازد.

معاملات در بازار آتی کالا

قرارداد در بازار آتی

قراردادی که در آن فروشنده و خریدار برای مقدار معینی از کالا، قیمتی تعیین کرده تا با کیفیت و اندازه درج شده در قرارداد و در زمان و مکان مشخص شده معامله شود، قرارداد آتی نام میگیرد.

قرارداد آتی هنگامی بین فروشنده و خریدار بسته میشود که خریدار نخواهد پس از اقدام به خرید کالا آن را تحویل بگیرد و پرداختی انجام دهد.
بنابراین توافق نامه ای بین طرفین صورت میگیرد تا در همین زمان مقدار و قیمت کالا تعیین شود و پس از گذشت مدت زمان مشخص شده، خریدار با پرداخت مبلغ کالای خود را تحویل بگیرد.
به این صورت لازم است که قراردادی تعهدی برای ضمانت نیز وجود داشته باشد ؛ پس طرفین قرارداد موظف اند مبلغی را نزد بورس کالا قرار دهند.

نکته : قرارداد آتی ، توافق نامه ای دو طرفه است و شما میتوانید بدون تحویل گرفتن کالا آن را با مشخصات تعیین شده به فروش برسانید و با توجه به قیمت خرید خودتان و قیمت فروشی که تعیین کردید بدون داشتن مشکلاتی چون انبارداری و  … سود کنید.

بازار آتی کالا کمک فراوانی به اقتصاد کشور میکند.این نوع معامله برای قشر تولید کنندگان فرصتی طلاییست.
به طور مثال کارخانه داران میتوانند برنامه ریزی برای بودجه بندی خود داشته و کشاورزان میتوانند از نوسان قیمت در امان باشند.

بستن قرارداد آتی در بورس کالا

ویژگی های بازار آتی کالا

  • کارمزدهای پایین
  • خرید و فروش به طور نامحدود در جلسات معاملاتی
  • معافیت مالیاتی
  • امکان برداشت موجودی حساب در یک روز
  • واریز و برداشت سود و زیان به طور روزانه
  • و …

تقسیم بندی فعالان بازار 

بازار آتی کالا منافع هر دو طرف را تامین میکند و حتی برای سرمایه گذارانی علاقه مند به ریسک های بالا محیطی مطمئن را فراهم آورده است.
با وجود اهرم در معاملات و دو طرفه بودن معامله ، بازار آتی کالا برای تمامی سرمایه گذاران محبوب است.
فعالان این بازار به سه دسته مهم تقسیم بندی میشوند :

  1. فروشندگان کالا : افرادی که میخواهند کالای خود را در ماه های آینده با قیمت تعیین شده امروز پیش فروش کنند.
  2. خریداران کالا : کسانی هستند که در آینده معین به کالایی اعم از غلات و حبوبات و یا فلزات و مواد اولیه نیاز دارند و میخواهند با قیمت معین آن را پیش خرید کنند.
  3. نوسان گیران : این دسته قصد خرید و فروش نداشته و با پیش بینی درست روند قیمت سودآوری میکنند.

حال باید به منافع و در عین حال ریسک های بازار آتی کالا بپردازیم و بدانیم چرا وجود اهرم در معاملات برای فعالین این بازار جذاب است.

بهتر است مطالب زیر را مطالعه نمایید:
1. فرق بورس و فرابورس به زبان ساده
2. بهترین آموزش بورس

اهرم معاملاتی

کلمه اهرم زمانی استفاده میشود که میخواهیم نشان دهیم با ایجاد نیرویی کوچک میتوان نیرویی بزرگ را به وجود آورد.
اهرم معاملاتی نیز همین خاصیت را دارا میباشد.افرادی که از هوش بالای مالی برخوردار هستند میتوانند با تغییر در زمان مواد اولیه یا سرمایه ، نتیجه نهایی را تغییر میدهند.

بازار آتی همواره در پی ایجاد فرصت هایی این چنینی در اختیار سرمایه گذاران است.به طور مثال بورس کالا برای معامله گران سکه اهرمی ایجاد کرده که با استفاده از آن میتوانند با خرید یک سکه بر روی 10 سکه سرمایه گذاری کنند و در سود و زیانی 10 برابری شرکت داشته باشند.

با توجه به این مطلب باید بدانید که استفاده نادرست از اهرم های معاملاتی میتواند شکست های بزرگی را برایتان به ارمغان بیاورد و شما زیان زیادی را متحمل شوید. پس اگر ریسک پذیری بالایی دارید ذکاوت خود را بالا برده و هوشمندانه تصمیم بگیرید.

اهرم معاملاتی در بازار آتی کالا

تمام سعی ما بر این است تا با زبانی ساده شما را با مفاهیم بازار بورس آشنا کرده و جزئیات قسمت های مختلف آنرا شفاف سازی کنیم.
در این مطلب نیز با تعریف بازار آتی و قرارداد آتی و مزایای آنها با شما همراه بوده و دانستیم که با استفاده از اهرم معاملاتی در شرایط درست و وجود دو طرفه بودن بازار میتوانیم سود قابل توجهی بدست آوریم.

توسط کیانا ابراهیمی

مفهوم فلسفی و دقیق خونه مهم نیست، این مهمه که میدونم شغل من خونه منه، بلدم توش راه برم؛ تک تک آجرهاشو میشناسم و بهش تعصب دارم؛ جاییه که وقتی بهش سر میزنم قوی میشم چون ریشه هامو داره:)

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.