اوراق تسهیلات‌مسکن یا اوراق‌ تسه چیست؟

اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه

براساس قوانین بانک مرکزی افرادی که برای خرید مسکن به وام نیاز دارند، باید به بانک مسکن مراجعه کرده و حساب یک ساله افتتاح کنند و تا چند سال قبل قانون به این صورت بود که افراد متقاضی برای بهره مندی از وام مسکن و برای رسیدن به نوبتشان تا یک سال اجازه برداشت از حساب و ایجاد تغییر در سرمایه شان را نداشتند تا بعد یک سال به آنها وام تعلق بگیرد، حال کسانی که توانایی این مدت صبر را نداشتند به مشکلات زیادی برمی خوردند، در همین راستا طبق قانون بانک مرکزی، اوراق تسهیلات مسکن از سوی‌ مدیران بانک ایجاد شد، تا افراد بتوانند زودتر از موعد به وام مسکن دست پیدا کنند.

اوارق تسهیلات مسکن به صورت یک میانبر عمل کرده یعنی اگر برای گرفتن وام از قبل در بانک مسکن حسابی نداشته اید بانک به شما می گوید که باید امتیاز وام فرد دیگری را بگیرید، به همین دلیل فردی که امتیاز را دارا می باشد بابت پولی که در حساب خود خوابانده و دارای امتیاز شده، این امتیاز را به شما می فروشد، که از طریق اوراق انجام می شود در واقع متقاضیان وام، مبلغی را برای خرید اوراق تسه پرداخت می کنند و درخواست آنها در اولویت قرار می گیرد.
در این مطلب سعی داریم تا اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه را برای شما به طور کامل شرح دهیم.

اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه چیست؟

تسه یا اوراق امتیاز تسهیلات مسکن، اوراقی است که در واقع یک حق امتیاز برای دریافت وام مسکن است که در بازار عادی فرابورس ایران معامله می شود و انتشار دهنده ی آن بانک مسکن بوده، این اوراق به صاحبان حساب سپرده سرمایه گذاری بانک مسکن تعلق می گیرد.

بانک مسکن برای جذاب‌تر کردن سپرده‌گذاری در این بانک نسبت به بانک‌های دیگر برای مشتریان خود حسابی به نام حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز ایجاد کرده است. که سپرده گذاران علاوه بر دریافت سود سپرده کوتاه مدت عادی می توانند از اوراق تسه مسکن نیز بهره ببرند. با هر برگ اوراق می توان از بانک مسکن 500 هزار تومان وام گرفت.

اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه

معرفی نماد تسهیلات مسکن و مدت اعتبار آن

برای هر سری از اوراق با در نظر گرفتن تاریخ صدور، یک نماد تعریف می‌شود نماد معاملاتی تسه (سه حرف ابتدایی تسهیلات است) که در بازار فرابوس قابل معامله است شامل نام ماه و دو رقم آخر سال صدور است. یعنی از چپ به راست دو رقم ابتدایی این عدد مشخص کننده سال و دو رقم بعدی مشخص کننده ماه صدور آن است. به طور مثال تسه 9604 نشان دهنده ی اوراق امتیاز تسهیلات مسکن صادر شده در تیرماه سال 1396 است.

باید توجه داشته باشید اوراق امتیاز تسهیلات مسکن محدودیت اعتبار دارند که هر برگه ی اوراق مسکن تا دو سال بعد از تاریخ انتشار، اعتبار دارد، در بعضی مواقع امکان تمدید این اوراق تا ۶ ماه دیگر نیز است. همین مورد باعث می شود که اوراق مسکنی که مدت اعتبار بیشتری دارند با قیمت بالاتری نسبت به اوراق با اعتبار کوتاه فروخته شوند.

قیمت اوراق وام مسکن چقدر است؟

قیمت اوراق برحسب عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. یعنی زمانی که عرضه اوراق از تقاضا بیشتر باشد، قیمت هم کمتر می‌شود و اگر تقاضا برای خرید اوراق بالا رود قیمت آن‌هم بالاتر می‌رود. در حال حاضر هر برگه ی اوراق معادل 500 هزار تومان است؛ به طور مثال برای دریافت وام 50 میلیونی، باید 100 برگه اوراق مسکن به بانک تحویل دهید؛ تا به شما وام تعلق بگیرد. هر برگه ی اوراق مسکن تا دو سال بعد از تاریخ انتشار، اعتبار دارد و همین باعث می شود که اوراق مسکنی که مدت اعتبار بیشتری دارند با قیمت بالاتری نسبت به اوراق با اعتبار کوتاه باشند.

مطالعه بیشتر :

چه موقع سهام بخریم؟

چطوری یک ساله پولم را دو برابر کنم؟

کارمزد خرید و فروش سهام در بورس 99

چگونه از آخرین قیمت اوراق تسهیلات مسکن یا تسه مطلع شویم؟

برای اطلاع از آخرین قیمت این اوراق به سایت شرکت فرابورس ایران مراجعه کنید.

هر فرد میتواند با یک کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی حداکثر تا سقف 160 برگه اقدام به ثبت سفارش خرید کند.

اوراق تسهیلات برای خرید مسکن

نحوه خرید اوراق تسه چگونه است؟ (چگونگی خرید اوراق مسکن)

نحوه خرید اوراق به طور کلی به دو صورت است: اول اینکه خودتان حساب سپرده ممتاز در بانک مسکن داشته باشید و بابت سپرده خودتان اوراق بگیرید. اما اگر برای خرید ملک و گرفتن وام عجله دارید باید آن را از افراد دیگری که اوراق دارند بخرید.این  اوراق در بازار فرابورس معامله می‌شوند.
نحوه خرید اوراق در بازار فرابورس توسط خودتان: افراد با داشتن کد بورسی می توانند اوراق تسه را از طریق سامانه های کارگزاری با واریز مبلغ مورد نظر به حساب کارگزاری، خریداری نمایند. (راهنمای گرفتن کد بورسی) برگه گواهی اوراق خریداری شده پس از سه روز کاری آماده تحویل به مشتری بوده و مشتری می‌تواند آن را به بانک مسکن ارائه نماید. مدت زمان بازپرداخت تسهیلات از محل این اوراق براساس میزان تسهیلات دریافتی و مبلغ دریافتی متفاوت است و بانک مسکن تعیین کننده میباشد.
پس:

راه های خرید اوراق مسکن:

  1. خرید اوراق تسهیلات مسکن در بورس با نماد تسه
  2. سپرده گذاری در بانک

کارمزد خرید اوراق تسهیلات مسکن:

کارمزد خرید: 0.49 درصد
کارمزد فرووش: 0.24 درصد

هدف سرمایه گذاران برای استفاده از اوراق تسهیلات مسکن (تسه):

  • تبدیل کردن اوراق به وام
  • کسب سود بیشتر درمعاملات اوراق
  • تغییرات قیمتی اوراق

مزایای اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه:

  • برگه های امتیاز تسهیلات مسکن دارای ارزش و قابلیت معامله گری و واگذاری به هر شخصی را دارد.
  •  این برگه ها قابلیت نقد شوندگی و دارای شفافیت بالا هستند.
  • افراد با خرید برگه های امتیاز تسهیلات سپرده گذاران علاوه بر دریافت سود سپرده کوتاه مدت، از اوراق تسهیلات مسکن نیز برخوردار می شوند.
  • مراحل دریافت وام طی چند روز انجام می شود. (صرفه جویی در زمان)

و در آخر:

پیش از اقدام به خرید اوراق، از شرایط اعطای تسهیلات بانک مسکن مطلع شوید زیرا که به هر یک از دارندگان این اوراق فقط بک تسهبلات داده می شود، بهترین این اوراق، ارزان ترین آنها هستند، زمانی که شما این اوراق را تهیه می کنید تا زمان پایان اعتبار این اوراق می توانید برای دریافت وام بانک مسکن خود اقدام کنید، و این را در نظر بگیرید که هنگام خرید این اوراق تاریخ انقضای اعتبار اوراق به تاریخ سر رسید آن نزدیک نباشد. مثلا نباید اوراقی را خریداری کرد که سر رسید آنها 20 یا 25 روز بیشتر نیست.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.