مدیریت سرمایه در بورس چیست و چه کاربردی دارد؟

مدیریت سرمایه در بورس

سرمایه و ریسک در بازار سرمایه گذاری بورس از جمله مواردی هستند که مدیریت آنها به شدت لازم است. در واقع یک سرمایه گذار در بورس باید نسبت سود به ریسک خود را محاسبه کرده و در نتیجه ی آن در مورد سرمایه گذاری در سهم های مختلف تصمیم گیری کند. قوانینی که برای مدیریت سرمایه در بورس و هم چنین مدیریت ریسک وجود دارد، بسیار پراهمیت می باشد و نادیده گرفتن آنها مساوی با متحمل شدن ضرر است و نمی توانید بدون این قوانین در بورس درآمدی داشته باشید.

مدیریت سرمایه در بورس چیست و چه کاربردی دارد؟

بهترین مدیریت سرمایه در بورس

یکی از متداول ترین سوالاتی که هر معامله گر از خود می پرسد این است که چگونه سرمایه خود را مدیریت کنم؟ مدیریت سرمایه در واقع کاری کاملا شخصی می باشد زیرا در هر فرد با توجه به شخصیت، روحیات و اهداف متفاوت می باشد. مدیریت سرمایه عملی است که به بقا و ماندگاری سرمایه شما کمک می کند. چگونگی مدیریت سرمایه در بورس از جمله موضوعاتی است که هر سرمایه گذار در مرحله ورود خود به بورس باید آن را آموزش ببیند و در معاملات خود بکار گیرد. تمام سرمایه گذاران برای اینکه عملکرد موفقیت آمیزی در رابطه با مدیریت سرمایه در بورس داشته باشند باید نکات مهم زیر را در نظر داشته باشند

1. داشتن علم و دانش لازم
2. مدیریت سرمایه
3. کسب اطلاعات در مورد رفتار و روانشناسی بازار

لازم است سرمایه گذار قبل از اینکه به فکر کسب سود از بازار باشد، بر روی حفظ سرمایه خود از طریق مدیریت آن متمرکز شود، زیرا نتیجه مهم و مثبت آن جلوگیری از درگیر شدن هیجانات بازار می باشد و انجام معاملات منظم را در پی دارد.

Drawdown و مدیریت سرمایه در بورس

در نظر بگیرید شما در سهمی از سبد خود متحمل 30 درصد ضرر شده ایید، باید بدانید طبق قانون Drawdown شما باید 43 درصد سود کنید تا ضررتان جبران شود، حال اگر 50 درصد ضرر کنید، میزان سود شما باید به 100 درصد برسد. این موضوع نشان دهنده این است که حفظ و مدیریت سرمایه باید در اولویت کار شما قرار گیرد و با بررسی و تحقیقات لازم وارد معاملات شوید. افرادی که در بازار بورس به صورت نوسان گیری در کوتاه مدت کسب سود می کنند باید به حفظ سرمایه خود بیشتر توجه داشته باشند تا خیلی راحت سرمایه شان از دست نرود زیرا همانگونه که گفته شد بازیابی اصل سرمایه بعد از ضرر کار بسیار مشکلی است.

چگونه مقدار سود و زیان (Risk/Reward) را در مدیریت سرمایه محاسبه کنیم؟

سرمایه گذار قبل ورود و انجام معامله ای باید ریسک و میزان بازدهی خود را محاسبه کند، و همچنین بررسی کند اگر زمانی قیمت سهم کاهش یافت حاضر است چقدر ضرر کند و سرمایه خود را از دست بدهد. به تعریف دیگر سهامدار به ازای هر واحد سود حاضر است چقدر زیان کند. به طور کلی باید بدانید میزان Risk به Reward در هر معامله باید 0.5 باشد.

زیان لحاظ شده در معاملات چقدر باشد؟

یکی از سوالات رایج در خصوص مدیریت سرمایه در بورس این است که با چه مقدار ضرر از سهم خارج شویم. اولین نکته که باید در نظر گرفته شود محاسبه سود و زیان (R/R) می باشد. نکته دومی که وجود دارد این است بیشتر سرمایه گذاران حد ضرر در معاملات خود در نظر نمی گیرند که باعث هرچه بزرگتر شدن زیانشان می شود، که در چنین صورتی دیگر تمایلی برای فروش سهم را ندارند. معامله گرانی هستند که هیچ نظارت و مدیریتی بر سهام خود ندارند و اجازه پیشروی به زیان می دهند، که از دست رفتن سرمایه شان را به دنبال دارد. برای مدیریت سرمایه باید معاملات خود را به نحوی تنظیم کنید که بیشتر از 3% کل سرمایه وارد زیان نشود.

مدیریت رسیک

منظور از مدیریت ریسک این است که چه مقدار از کل سرمایه خود را به یک سهم اختصاص دهیم که اگر زمانی در یک مقطع زمانی و به صورت متوالی در سهم های خود دچار ضرر شدیم در واقع ضربه جبران ناپذیری به کل سرمایه وارد نشود. اصلی و اساسی ترین نکته در مدیریت سرمایه این است در هر معامله چند درصد از کل سرمایه خود را مجاز هستیم از دست بدهیم. حال اگر یک سرمایه گذار مبتدی هستید و به تازگی وارد بازار بورس شده ایید توصیه می شود از 0.4 یا 0.5 درصد از کل سرمایه خود را واردبازار بورس کنید، سپس بعد از اینکه به طور کامل با بازار آشنا شدید و مهارت لازم برای کسب سود را بدست آوردید می توانید 0.5 تا 2 درصد از کل سرمایه خود را وارد بازار کنید.

سخن پایانی:
بزرگان و معامله گران حرفه ای می دانند که بازار هیچگاه بدون ضرر نخواهد بود، اما دلیلی که باعث می شود عملکردی همراه با سود و بازدهی بالا داشته باشند، مدیریت صحیح و درست سرمایه و ریسک می باشد.

مقالات زیر را مطالعه کنید:

حداقل سرمایه برای ورود به بورس چقدر است؟

مدیریت پرتفوی یا سبد سهام چیست و چه کاربردی دارد؟

چگونه از بورس پول دربیاوریم؟ بهترین روش های کسب درآمد از بورس

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.