مجمع عمومی شرکت چیست؟ انواع مجامع عمومی و وظایف آنها

مجمع عمومی شرکت ها

همه ی شرکت های تجاری برای قدم نهادن و ماندن در مسیر پیشرفت و موفقیت، نیاز به برنامه ریزی، مدیریت و تجربه ی افراد کاردان دارند، در واقع باید یک نهاد یا مجمعی وجود داشته باشد تا شرکت های تجاری بتوانند تحت نظارت آن و قوانین حاکم بر آن به فعالیت بپردازند، هیئت مدیره، بازرسان و مجمع عمومی شرکت از جمله ارکان مدیریت هستند، در این مطلب سعی داریم به این موضوع پرداخته که مجمع عمومی شرکت چیست، انواع مجامع عمومی و وظایف هر یک کدام است؟ با ما همراه باشید.

مجمع عمومی شرکت چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف مختصر و ساده از مجمع داشته باشیم می توانیم بگوییم که به گرد همایی سهامداران و مدیران با هدف تصمیم گیری در مورد مسائل مهم و همچنین تعیین وضعیت شرکت مجمع عمومی گفته می شود. شرکت کردن در این مجامع برای شرکت و سهامداران منافعی به همراه دارد.
مجمع عمومی شرکت سهامی، از اجتماع صاحبان سهام تشکیل می شود که در اساس نامه ی شرکت، مقررات مربوط به تعداد افراد لازم برای تشکیل مجمع عمومی و آراء لازم برای گرفتن تصمیمات تعیین می شود.

مجامع شرکت ها به چند نوع تقسیم می شود؟ (انواع مجامع عمومی)

مجمع عمومی مؤسس:

یکی از انواع مجامع عمومی مجمع مؤسس می باشد، زمانی که می خواهیم شرکت سهامی را تأسیس و به ثبت برسانیم هیئتی به نام هیئت مؤسس تشکیل می شود. بر اساس قانون تجارت مجمع مؤسس باید قبل از ثبت شرکت تأسیس شود. این مجمع صلاحیت انتخاب اولین مدیران، بازرسان و تصویب طرح اساس‌نامه و انتخاب روزنامه رسمی را دارد.

وظایف مجمع عمومی مؤسس:

  1.  اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت توسط این مجمع تصویب می شود.
  2.  روزنامه کثیرالانتشاری که دعوت و اطلاعیه‌ها تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی از طریق آن برای سهامداران منتشر خواهد شد توسط این مجمع تعیین می شود.
  3.  طرح اساسنامه شرکت و اصلاح آن به عهده ی این مجمع میباشد.
  4. رسیدگی به گزارش مؤسسین و تصویب آن و احراز پذیره‌ نویسی کلیه سهام شرکت و تأدیه مبالغ لازم از جمله وظایف این مجامع هستند.

مجمع عمومی عادی سالیانه :

مجمع عمومی عادی از لحاظ کاربرد در مقایسه با مجامع دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است، و معمولا سالی یک بار یا در زمان مقرر شده توسط اساسنامه شرکت برای رسیدگی به صورت های مالی شرکت، رسیدگی به گزارش بازرسان و مدیران شرکت، تقسیم سود بین صاحبان سهام تشکیل می شود. چنانچه هیئت مدیره در موعد تعیین شده، مجمع عمومی را برای تشکیل جلسه سالیانه دعوت نکند بازرسان شرکت با ذکر دلیل وظیفه دارند به این کار اقدام نمایند، و مجمع را تشکیل دهند.

مجمع عمومی عادی سالیانه

زمان مجمع عمومی برای تقسیم سود:

از آنجا که دوره مالی بیشتر شرکت های بورسی پایان اسفند است و به این دلیل که مهلت قانونی تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه طبق قانون تجارت ایران حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی شرکت می‌باشد. بیشتر مجامع شرکت ها در خرداد و تیر ماه برگزار می شود.

مطالعه بیشتر :

بهترین سرمایه گذاری بلند مدت در ایران

چگونه در بورس ثبت نام کنیم

حداقل سرمایه برای ورود به بورس

وظایف مجمع عادی:

  • تصویب ترازنامه:
    در پایان سال مالی مجمع عمومی عادی باید در مورد سود و زیان سال گذشته طی 4 ماه اول سال، تصمیم گیری کند.
  • انتخاب مدیران و بازرسان:
    برای بار اول مدیران و موسسان در مجمع عمومی موسسان انتخاب می شوند و بعد از آن انتخاب مدیران و بازرسان جدید با دعوت مجمع عمومی عادی امکان پذیر است.

مجامع عمومی شرکت ها

مجمع عمومی فوق العاده:

حال می خواهیم بدانیم مجمع عمومی فوق العاده چیست؟ به جز مجمع سالیانه، هر مجمع دیگری که توسط شرکت برگزار شود، مجمع فوق العاده نام دارد. شکل گیری مجمع فوق‌العاده تابع نظم و انضباط خاصی نیست و در هر زمان که موضوع فوق‌العاده‌ای مطرح باشد، تشکیل می‌شود. تصمیم گیری راجب افزایش سرمایه شرکت، انحلال شرکت، تغییر در اساس نامه شرکت و... از جمله وظایف مجمع عمومی فوق العاده میباشد. در مجمع عمومی فوق‌العاده افرادی که باید حاضر باشند دارندگان بیش از نصف سهامی که حق رأی دارند، هستند. و تصمیمات مجمع همواره با اکثریت دوسوم آراء حاضر در جلسه رسمی دارای اعتبار خواهد بود.

باید توجه داشته باشید که به غیر از مجمع عمومی فوق العاده مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده نیز می تواند برگزار شود و در آن انتخاب اعضای هیئت مدیره و .. انجام میشود.

تفاوت مجمع عمومی فوق العاده و عادی:

برخلاف مجمع عمومی عادی که باید حداقل سالی یکبار برگزار شود، امکان برگزاری مجمع عمومی عادی فوق‌العاده در هر زمانی بنا به دعوت رئیس هیئت مدیره بورس امکان پذبر است، مجمع عمومی فوق‌العاده زمانی تشکیل می‌شود که بخواهند تغییراتی در اساس‌نامه بدهند یا انجمن را به طور کل منحل کنند. مجمع عمومی فوق العاده درباره موضوعاتی نظیر اصلاح اساسنامه برگزار می شود و یک روز معاملاتی مانده به تشکیل مجمع، شروع زمان توقف نماد شرکت می باشد. دستور کار مجمع عمومی فوق‌العاده در اساس‌نامه مشخص شده است و نمی‌توان تغییری در آن داد. مثلاً هیئت مدیره نمی‌تواند مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل دهد و گزارش کار بدهد یا انتخابات کند. تفاوت مجمع عمومی عادی فوق‌العاده با مجمع‌های دیگر این است که در مجمع‌های دیگر (عادی و فوق‌العاده) دستور کار باید در مطابقت با دستور کاری باشد که در اساس‌نامه آمده است ولی دستور کار مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده را هیئت مدیره یا بازرس تعیین می کند. و مجمع عمومی نیز فقط به همین مورد رسیدگی می‌کند. مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده نمی‌تواند جدا از دستور کار تعیین‌شده در فراخوان، تصمیمات دیگری بگیرد.

نحوه اطلاع از برگزاری مجامع عمومی:

به طور معمول ده روز قبل از برگزاری مجمع، صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده شرکت به همراه کلیه یادداشت‌های پیوست آن و همچنین گزارش فعالیت هیئت مدیره شرکت و آگهی دعوت به مجمع از طریق سایت کدال در اختیار سهامداران قرار می گیرد.
همچنین حداقل ده روز قبل از برگزاری مجمع، شرکت ها موظف اند زمان، تاریخ، محل تشکیل و دستورجلسه مجامع عمومی خود را از طریق اطلاع رسانی از سایت کدال، روزنامه رسمی و سایت رسمی شرکت افشا کنند.

 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.