شاخص بورس چیست و چه تاثیری در خرید و فروش سهام دارد؟

شاخص بورس

شاخص بورس یکی از فاکتورهای بسیار مهم و پایه ای برای فعالیت صحیح در بازار سهام است. به واقع با توجه به شاخص بورس و رصد کردن آن، می توان شناخت درستی نسبت به بازار خرید و فروش سهام داشته و تصمیم گیری های درست و به موقع انجام داد.

 

شاخص بورس

شاخص بورس یک عدد است، اما ماهیت آن در واقع روال بازار بورس را نشان می دهد. این عدد حاکی از رشد و روند صعودی در بازار بورس یا نزول و افت آن خواهد بود. البته لازم به ذکر است که این شاخص، منحصر به فرد نیست، بلکه در بازار بورس و سهام، با چندین شاخص روبرو هستیم که هر یک به نوع بیانگر وضعیت سهام هستند.
بنابراین می توان گفت که با مطالعه و دنبال کردن هر یک از این شاخص ها، می توان به شکلی متفاوت بازار سهام را آنالیز کرده و خرید و فروش های هوشمندانه ای انجام داد. این شاخص ها، یکی از همان فاکتورهایی هستند که در مسیر آموزش بورس، باید آموخته و از آن ها برای سودآوری در این بازار، بهره جست.

 

[wbcr_html_snippet id=”1367″]

 

 

انواع شاخص های بورس

 

 

شاخص بورس

 

شاخص کل بورس

این شاخص که آن را در اصطلاح فنی، شاخص TEDPIX نیز می شناسیم، در واقع شاخصی برای نشان داده بازدهی نقدی بازار بورس است. شاخص کل را باید مهم ترین شاخص بازار سهام بدانیم. به کمک این شاخص می توان سطح عددی نرخ سهام ها و سودآوری سهم ها را دنبال کرده و از میزان سودآوری یا همان بازدهی اطلاع پیدا کرد.
به این ترتیب اگر شاخص کل بورس در مدت یک ماه از 70 هزار به 77 هزار برسد، این بدان معنا است که سودآوری یا بازدهی کلی بورس (به صورت میانگین)، طی یک ماه به اندازه 10 درصد بوده است. همین طور در صورت افت شاخص کل بورس، می تواند از افول و افت در بازدهی میانگین بازار سهام، اطلاع پیدا کرد.
با در نظر گرفتن این موضوع که این شاخص، میانگینی از بازدهی کل سهم های موجود در بازار بورس است، شرکت ها و سازمان های بزرگ تر، تاثیرگذاری بیشتری بر این شاخص خواهند داشت و تغییرات قیمتی در سهام این شرکت ها، عدد شاخص را به میزان بیشتری بالا و پایین می برد.

 

 

نکته: با در نظر گرفتن توضیحات فوق، باید به این نکته توجه داشته باشید که رشد کردن شاخص کل بورس، نمی تواند نشانه ای از رشد نرخ سهام تمام شرکت های حاضر در بورس باشد. به واقع چون این شاخص یک میانگین از کل رشد و افت نرخ سهام است، بدیهی است که نمی توان رشد آن را به معنای رشد تمامی سهم ها در نظر گرفت.

 

شاخص کل هم وزن

همان طور که در بالا گفتیم، شرکت های بزرگتر در این میانگین گیری بازدهی بازار سهام، تاثیرگذاری بیشتری دارند و این نقطه ای است که بین شرکت های سهامدار در بورس، تفاوت ایجاد می کند. به این صورت شرکت X با سایز بزرگتر، تاثیرگذاری بیشتری در شاخص در قیاس با شرکت Y با سایز کوچکتر خواهد داشت. اما در شاخص کل هم وزن، همان طور که از نام آن می توان حدس زد، تمامی شرکت ها فارغ از بزرگی یا کوچکی، تاثیرگذاری یکسان در شکل گیری شاخص دارند. به این صورت رشد و افت سهام کلیه شرکت های حاضر در بازار بورس، به صورت یکسان در این شاخص، نقش آفرینی خواهند داشت.

 

 

شاخص کل

 

شاخص قیمت

شاخص قیمت را به عنوان شاخص TEPIX نیز می شناسیم. این شاخص نیز به شکلی شباهت زیادی به شاخص کل داشته و در کنار آن، تفاوت عمده ای نیز با این شاخص دارد. در شاخص قیمت، تنها نرخ سهام شرکت های حاضر در بورس اعمال می شود، اما در شاخص کل، به جز نرخ رشد یا افت سهم ها، میزان سود پرداختی شرکت ها نیز در عدد شاخص، تاثیرگذار خواهد بود.
از طرفی دیگر شباهت بعدی شاخص قیمت TEPIX با شاخص کل، در آن است که هر دوی آن ها از بزگی یا کوچکی شرکت ها، تاثیرپذیر هستند. به این صورت که در شاخص قیمت نیز بزرگتر بودن شرکت های ارائه دهنده سهام، تاثیر بیشتری در عدد شاخص، خواهد گذاشت.

 

شاخص قیمت هم وزن

اما همان طور که در خصوص شاخص کل بورس، با یک شاخص هم وزن که ویژگی های مشابه داشته و تنها شرکت ها را فارغ از سایز به صورت یکسان در نظر می گرفت، روبرو هستیم، در خصوص شاخص قیمت نیز همین اتفاق می افتد. در بالا گفتیم که در شاخص قیمت بورس، بزرگی و کوچکی شرکت ها، به ترتیب تاثیر بیشتر و کمتری در عدد شاخص قیمت بورسی می گذارد. شاخص قیمت هم وزن اما، عددی است که در آن بزرگی و کوچکی شرکت های ارائه دهنده سهام، بی تاثیر بوده و این شاخص فارغ از سایز شرکت ها و با هم وزن در نظر گرفتن آن ها، تعیین می شود.

 

[widget id=”recent-posts-widget-with-thumbnails-3″]

 

 

شاخص سهام آزاد شناور TEFIX

شکل گیری عدد این شاخص، فرآیندی شبیه به شاخص کل بورس دارد. البته تفاوت هایی نیز وجود دارد؛ از جمله آن که در محاسبه شاخص سهام آزاد شناور TEFIX، کل سهام ارائه شده شرکت ها لحاظ نمی شود، بلکه تنها سهام شناور آزاد آن ها اعمال خواهد شد.

 

سهام شناور آزاد چیست؟

سهام شناور آزاد بخشی از سهام شرکت ها است که دارندگان آن، قصد فروش سهم های خود در مدت زمانی کوتاه را دارند. به واقع دارندگان سهام شناور آزاد، از سهم در اختیار خود به عنوان ابزاری جهت حفظ مدیریت و نفوذ در شرکت استفاده نکرده و آن را در معرض فروش لحظه ای قرار می دهند. معمولا سهام شناور آزاد هر شرکت، درصدی کمتر از 50 درصد از سهام کل آن شرکت را به خود اختصاص می دهد.

 

شاخص عملکرد تالار اصلی

این شاخص تنها رشد و افت سهام شرکت هایی که در تابلوی اصلی بورس تهران، حضور دارند را نشان می دهد. البته به جز این ها شاخص های دیگری نیز در بازار سهام وجود دارند که در درجه اهمیت پایین تری، قرار می گیرند.

برای موفقیت در بازار خرید و فروش سهام و به دست آوردن سود حداکثری، لازم است که نسبت به تمامی شاخص های بورس، شناخت کافی داشته باشید. هر یک از این شاخص ها، به نوعی مفسر وضعیت بازار بورس بوده و می توانند بیانگر موقعیت سهم ها باشند. حرفه ای های بازار سهام، خرید و فروش های خود را با در نظر گرفتن این شاخص ها انجام داده و تفسیر علمی از عدد آن ها دارند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.