آیا بورس قمار است؟ حکم شرعی بورس چیست؟ (لینک رسمی + ویدیو)

حکم شرعی بورس

آیا بورس قمار است؟ این سوالی است که شاید بسیاری از افرادی که قصد ورود به بازار بورس را دارند و یا پیش از این، در آن وارد شده اند، داشته باشند. حکم شرعی ورود به بازار بورس چیست؟ شاید شما نیز شبهه های ذهنی در خصوص شباهت اتفاقی که در بازار بورس می افتد، با قمار کردن داشته باشید.

در این مطلب می خوانیم:

الف) در بازار بورس چه اتفاقی می افتد؟
ب) حکم شرعی بورس چیست؟ (همراه با ویدئو)

ج) روش صحیح سرمایه گذاری
د) سوال و جواب در مورد حکم شرعی بورس


 


در این صورت توصیه می کنیم که این مطلب را تا انتها دنبال کرده و از شک های ذهنی خود خلاص شوید.


الف) در بازار بورس چه اتفاقی می افتد؟

اما در بازار بورس اوضاع متفاوت است. در این بازار با شرکت ها و سازمان های سهام دار از یک سو و متقاضیان خرید و فروش سهام از سویی دیگر، روبرو هستیم. اولا در این بازار امکان از دست رفتن کل سرمایه وارد شده، در یک روز وجود ندارد، به علاوه قواعدی برای نگه داشتن سرمایه شما در این بازار دیده نمی شود.

به طور نمونه بلافاصله پس از خرید یک سهم، مجاز به فروش آن هستید. (مگر در زمان هایی خاص و کوتاه که به دلایلی خرید و فروش سهام، متوقف می شود که در مطالب بعدی به تشریح این دلایل خواهیم پرداخت.) در حالی که طی یک بازی قمار، شما ناچار به ماندن در بازی تا پایان و تعیین تکلیف برد و باخت خواهید بود.

 

[wbcr_html_snippet id=”1367″]

 


یکی از فاکتورهایی که انگشت اتهام قمارگونه بودن را به سمت بورس نشانه می رود، برداشت سود برای عده ای در تقابل با زیان دیدن سایرین است. در حالی که واقعیت می تواند به شکلی کاملا متفاوت ظهور پیدا کند.

در بازار بورس و اوراق بهادار، همیشه سوددهی یک سهم برای عده ای، به معنای زیان دیدن سایرین نیست و این امکان وجود دارد که با سبز شدن شاخص بورس و رشد اقتصادی، تمامی سهامداران به سود دست یابند. به واقع در بازار سهام معادله صفر نداریم که به حتم نیاز به یک مثبت و منفی در کنار یکدیگر داشته باشیم. در این بازار می توان ضرر گروهی یا سود جمعی را انتظار داشت.

 


ب) حکم شرعی بورس چیست؟

اما اگر بخواهیم با نگاهی دقیق تر به حکم شرعی بورس نزدیک شویم، باید گفت که از نظر اکثر علمای اسلام و مراجع تقلید، انجام معاملات در بورس و بازار سهام، در صورتی که با شرکت های اسلامی و غیر ربوی باشد، مجاز خواهد بود.

باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که معاملات بورس، صوری نیستند و بر مبنای عقد قراردادی شکل می گیرند. به همین دلیل نمی توان به هیچ وجه این معاملات را مصداقی از کسب مال مشکوک دانست.

حکم شرعی

در اینجا فروشنده سهام، به راستی فروشنده است و خریدار به واقع دست به خرید می زند. در این معامله؛ خریدار مبلغی را به شرکت سهامدار پرداخت کرده و در ازای آن تعدادی از سهام آن شرکت را مالک می شود.

وبدئو حکم شرعی بورس

 

به این شکل یک معامله واقعی اتفاق افتاده و خریدار مالک چیزی است که بابت آن مبلغی را پرداخت کرده است. به این صورت می توان به چنین معامله ای، جلوه کاملا اسلامی و شرعی بخشید.

 

 


ج) روش صحیح سرمایه گذاری 

روش صحیح سرمایه گذاری در بورس و اوراق بهادار، برای دور شدن از ریسک شبیه شدن آن به چیزی نزدیک به قمار و از دست دادن سرمایه؛ با داشتن دانش و اطلاعات در این حوزه، مرتبط است.

در صورتی که دانش و اطلاعات خود در حوزه سرمایه گذاری در بورس را بالا برده و تحقیق درستی در این خصوص داشته باشید، دیگر سرمایه گذاری شما با ریسک حداکثری همراه نخواهد بود. به این صورت می توانید به درآمد مناسبی از خرید و فروش سهام دست یافته وخود را برای وارد شدن به یک چرخه بی پایان درآمدزایی آماده سازید.

اما بدیهی است که ورود به این بازار پرنوسان، بدون آگاهی و از روی حدس و گمان و شانس، می تواند به زیان دهی پی در پی و کوچک شدن سرمایه اولیه شخص، منجر شود. در حقیقت سرمایه گذاری در بورس بدون آگاهی و شناخت، وضعیت سود و زیان را به شانس و اقبال محول خواهد ساخت.

 

 

[widget id=”recent-posts-widget-with-thumbnails-3″]


د) سوال و جواب در مورد حکم شرعی بورس

 

آیا خرید و فروش سهام در بورس، نیاز به پرداخت خمس دارد؟

همان طور که می دانید عواید حاصل از خرید و فروش سهام در بورس نیز در شمار درآمدهای فرد قرار گرفته و مشمول پرداخت خمس خواهد شد.

 


آیا فروش سهمی که در همان روز خریداری شده، قمار محسوب می شود؟

پاسخی که مراجع عظام در این خصوص داده اند، در این خلاصه می شود که در صورتی واقعی و شرعی بودن معاملات، فروش آن در هر زمان، مجاز و صحیح است.

 

• آیا کارمزد یا کمیسیون کسب شده از سوی کارگزاری ها، جایز است؟

پاسخ به این صورت است که چون کارگزاری ها حکم نماینده یا وکیل سهامداران و متقاضیان خرید و فروش سهام را دارند، دریافت مبلغی به عنوان کمیسیون یا اجرت، ایرادی نداشته و مجاز است.

 


با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد، می توان بازار بورس را زمینه ای مجاز و شرعی جهت سرمایه گذاری دانست. تنها لازم است که با کسب اطلاعات کافی در خصوص شرکت های مادر و عرضه کننده سهام و داشتن بینش صحیح نسبت به شاخص بورس و نوسانات آن، به خرید و فروش انواع سهم ها وارد شد.

از این جهت برای برداشت سود و کاهش ریسک زیان دهی، لازم است که پیش از ورود به این بازار پرهیجان، اطلاعات خود را بالا برده و نگرش منطقی تری نسبت به شکل صحیح خرید و فروش در لیست سهام ها، به دست بیاورید.

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.