تشخیص کف قیمت سهام

تشخیص کف قیمت سهام

نوسان قیمت از منفی به مثبت یا برعکس همراه با حجم بالا یکی از علامت های نقاط بهینه ی خرید یا فروش است. کف قیمت سهام یک مفهوم نسبی بوده و در شرایط مختلف می تواند متفاوت باشد.
سوالی که در اینجا پیش‌روی معامله‌گران قرار میگیرد این است که آیا واقعا سهام در بورس به کف قیمتی خود رسیده است؟

تششخیص کف قیمت سهام

تشخیص کف قیمت سهام

تشخیص کف قیمت سهام یک مفهوم کاملا نسبی هست و در شرایط مختلف می تواند متفاوت باشد در این صورت زمانیکه انتظارات از قدرت سودآوری شرکت‌ها پایین بیاید، قیمت‌ها پایین‌تر از آنچه که انتظار میرود، کاهش خواهند یافت.
قیمت سهم مهمترین چیز در بازار بورس ایران است بنابراین تمام افراد دنبال این هستند که زمانیکه قیمت سهام در کف هست بتوانند خرید کنند.( کف قیمت سهام یا قیمت سهام در کف)

در یکی از اظهار نظرات آورده شده است که اگر می خواهید سرمایه گذار بلند مدت باشید به بازار کساد به عنوان یک موقعیت برای کسب درآمد نگاه کنید.

برای اینکه یک سرمایه گذار موفق باشید باید چگونه عمل کنید؟

در نگاه اول سهام های کم طرفدار را بشناسید، و تنها قیمت های مناسب را بخرید، سهام های محبوب که صاحبان آنها حقوقی هستند را کنار بگذارید، خودتان تحقیق کنید و به دنبال سهم هایی باشید که افراد کمتری به آنها علاقه مند هستند.
در زمانی که بازار رو به نزول هست خرید کنید، در واقع بهترین زمان برای خرید هنگامی است که بازار کساد است و سرمایه گذاران از خرید و فروش ترس بیشتری دارند. به عبارت دیگر در زمان سقوط بازار ولخرجی کنید.
با یک جرقه سرمایه گذاری کنید، قدر پولتان را خوب بدانید، بودجه خود را افزایش دهید و کاری کنید که یک دلار شما کار دو دلار را برای شما انجام دهد.

بیشتر بخوانید :

سرمایه گذاری موفق در بورس

روزهای خرید و فروش سهام

راه های ثروتمند شدن با سرمایه کم

چطور متوجه بشویم که سهمی به کف قیمت رسیده است؟

کف قیمت سهام کجاست؟
وقتی قیمت سهمی از منفی به مثبت کشیده میشود، معمولا نقطه ی ورود شناسایی میشود. البته بعضی مواقع مثبت شدن قیمت می تواند یک پول بک (PULL BACK) باشد تا اصلاح قیمت در اینجا شکل بگیرد. مثبت شدن قیمت سهم در زمان کوتاه که با حجم زیاد معاملات همراه نیستند میتوانند فرصت خروج باشند.
در بیشتر اوقات ما تمایل داریم که اگر روند مثبت را در ابتدای کار شناسایی کردیم تک سهم شویم تا سود بیشتری نصیب ما شود، اما تک سهم شدن با ریسک زیادی همراه است و اگر پیش بینی درست از آب درنیاید ضرر قابل توجهی در انتظار سرمایه گذار است، پس اگر مطمئنم هستید که سهمی در صعود است تمام سرمایه ی خود را در یک سهم قرار ندهید یا به صورت پله ای خرید کنید تا با پایین آمدن قیمت سهم کمتر ضرر کنید.
ورود به سهمی بدون تحلیل و بررسی های قبلی فقط صرف کسب یک سود مثلا 5 درصدی، موجب هجوم سرمایه ها به سمت یک سهم و تشکیل صف های طولانی و هیجانی شدن سهامداران میشود و این کار اشتباه و زیان باری است. در واقع برای نتیجه گیری بهتر سهم هایی که حجم خرید و فروش یا تعداد سهم کمی دارند را در راستای کار خود قرار دهید و بیشتر مطالعه کنید.
هر نوع هیجان و شتاب زدگی یا احساسی عمل کردن در بورس میتواند خطرناک باشد.
قبل از خریدن یک سهم مشخص کنید که اگر قرار است قیمت سهم کاهش یافته و پایین بیاید تا چه قیمتی حاضر به نگه داشتن سهم هستید و حد ضرر خود را تعیین کنید.
در اینجا به این نکته توجه داشته باشید که از اصل سرمایه تان کم نشود و در واقع مواظب باشید ضرر نکنید در یک جمله سود نکردن بهتر از ضرر کردن است.

در چه شرایطی سهام به کف نمیرسد؟

در شرایط خاص سهام به کف نمی‌رسد، در حال حاضر به دلیل شرایط مبهم فضای کسب و کار و ماهیت نزولی بازار سهام، ورود پول جدید به بازار با ابهام همراه است، در چنین شرایطی امیدواری به بالا رفتن قیمت‌ها پایین بوده و بنابراین به کار بردن اصطلاح کف قیمتی یا کف قیمت سهام قدری خوش‌بینانه به نظر می‌رسد.

معضلات شرایط فعلی بورس

در پایان باید گفت: در حال حاضر سرمایه گذاران با رفتارهای هیجانی و احساسی عمل کردن و درنظر نگرفتن ارزش ذاتی سهام اقدام به ارزان فروشی کرده و سهام خود را کمتر از ارزش فعلی خود میفروشند و همچنین روی آوردن به سهام شرکت های کوچک موجب به وجود آمدن صف های طولانی و سنگین خرید و فروش و خرید بی رویه و بی دلیل سهام شرکت های کوچک از جمله معضلات شرایط فعلی بورس ایران است. زمانیکه سرمایه گذران دیدگاه خود را از کوتاه مدت به بلند مدت تغییر میدهند (پرهیز از سرمایه گذاری در کوتاه مدت حتی به صورت روزانه) و نوسان‌گیری به سرمایه‌گذاری سهام بسیاری از شرکت‌ها ارزشمند است و سرمایه‌گذاران در صورت خرید این سهام طی یکسال آینده بازدهی مناسبی نصیبشان خواهد شد. شرکت‌های صنایع معدنی، فلزات اساسی، شیمیایی و پتروشیمی، مخابرات و …. از آن دست شرکت‌هایی محسوب می‌شوند که در کف‌های قیمتی تاریخی خود قرار دارند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.