مشاهده قیمت سهام | قیمت سهام را کجا می توان دید؟ (آموزش مرجع + ویدیو)

قیمت سهام

قیمت سهام را کجا می توان دید؟ آیا باید به تالارهای بورس مراجعه کنم؟ روزگاری بود که برای مشاهده قیمت سهام نمادهای مختلف بازارهای بورسی، باید به تالار بورس تهران یا سایر تالاهای بورس در شهرهای دیگر مراجعه می کردیم، اما اکنون کافی است که پشت سیستم کامپیوتری خود نشسته و یا حتی به وسیله گوشی هوشمند خود چند تب را باز کنید.

در ادامه این موضوع را دنبال می کنیم که اکنون برای مشاهده قیمت سهام مربوط به نمادهای بورسی مختلف، باید به کجا مراجعه کنیم و این موضوع چطور قابل پیگیری لحظه ای خواهد بود.

 

در این مطلب موارد زیر بررسی خواهد شد:

  • قیمت سهم را کجا مشاهده کنیم؟
  • کلمات بکار رفته در قیمت ها چه معنایی دارند؟
  • مشاهده سابقه قیمتی نماد

 

مشاهده قیمت سهام

همان طور که گفتیم در دوران فعلی دیگر برای مشاهده قیمت سهام، نیازی به مراجعه به تالارهای بورس نیست و کلیه سهامداران و حتی سایر افراد، به صورت کاملا رایگان می توانند نرخ نمادهای بورسی را از طریق وب سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به آدرس tsetmc.com مشاهده کنند. اطلاعات قرار گرفته در این وب سایت کاملا دقیق و قابل استناد است و شما می توانید با اطمینان خاطر نسبت به این قیمت ها، آن ها را در این پایگاه اینترنتی وابسته به بازار بورس، دنبال نمایید.

به واقع این تابلوی بورس است که در اختیار شما قرار گرفته و برای دنبال کردن آن، نیازی به هیچ گونه حضور پیدا کردن در مکان خاصی  ندارید. تنها چیزی که شما احتیاج خواهید داشت، یک سیستم کامپیوتری، لپ تاپ، تلبت یا موبایل و شبکه اینترنت است.

قیمت سهم

 

لازم به ذکر است که در وب سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران یا همان tsetmc.com، به جز قیمت لحظه ای نمادهای بورسی، سایر اطلاعات ارزشی و معاملاتی آن ها را نیز در این آدرس خواهید یافت. به واقع این وب سایت به شما کمک می کند که ضمن مشاهده قیمت ها، در خرید خود هوشمندی بیشتری به خرج داده و قادر به مقایسه شرایط هر سهام با نمودار خود و با سایر نمادهای حاضر در آن گروه صنعت باشید.

 

 

[wbcr_html_snippet id=”1367″]

 

روش مشاهده قیمت سهام در وب سایت tsetmc.com

برای مشاهده قیمت سهام نمادهای بورسی، به وب سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به آدرس www.tsetmc.com وارد شوید. با ورود به این وب سایت، با صفحه ای روبرو خواهید شد که در آن بازار نقدی بورس در یک نگاه آورده شده و در کنار آن شاخص های منتخب قابل مشاهده هستند. در بخش بازار نقدی بورس در یک نگاه می توانید وضعیت بازار، شاخص کل، شاخص کل هم وزن، ارزش بازار، اطلاعات قیمت، تعداد معاملات، ارزش معاملات و حجم معاملات را مشاهده نمایید.

در بخش شاخص های منتخب نیز کلیه شاخص ها قابل مشاهده هستند. اگر به پنجره های ردیف دوم بیایید؛ نمادهای پربیننده بازار بورس را رویت خواهید کرد. در مقابل هر یک از این نمادها قیمت پایانی، آخرین معامله، کمترین قیمت، بیشترین قیمت، تعداد، حجم و ارزش آورده شده است.

در ردیف سوم نیز همین اطلاعات در خصوص بازار نقدی فرابورس ارائه می شود.

 

 

فیلم آموزشی مشاهده قیمت سهام

 

 

 

جستجوی نماد بورسی در وب سایت مدیریت فناوری

اما این را در نظر می گیریم که احتمالا نماد بورسی مورد نظر شما که قصد رویت قیمت آن را دارید، در میان نمادهای پربیننده بازار بورس یا بازار فرابورس قرار نداشته باشد. در این صورت چه باید کرد؟

ورود به سایت

 

بورس اوراق بهادار تهران

 

  • نخست این که با کلیک روی نوار نمادهای پربیننده، قادر به مشاهده لیست کامل نمادها به همراه اطلاعات مقابل آن ها خواهید بود.
  • دوم آن که برای جستجوی یک نماد بورسی خاص، کافی است که روی آیکون جستجوی نماد در بالای صفحه، سمت چپ و بین آیکون ها، کلیک کنید. با کلیک روی این آیکون یک پنجره برای شما باز می شود که باید نام نماد بورسی مورد نظر خود را در آن جا تایپ کنید.
  • سپس صفحه ای دیگر برایتان باز خواهد شد که در آن نوشته شده است: “برای مشاهده اطلاعات نماد در یک تب جدید، کلید کنترل را نگه داشته و سپس روی نماد کلیک کنید.”
  • با این حساب، کلید کنترل Ctrl روی کیبورد دستگاه را نگاه داشته و همزمان روی نماد مورد نظر کلیک کنید. اکنون به صفحه ای دیگر هدایت می شوید که در آن کلیه اطلاعات مربوط به نماد بورسی مورد بحث، از جمله قیمت آن، آورده شده است.
  • در این صفحه می توانید اطلاعات زیر را مشاهده کنید:

قیمت، قیمت آخرین معامله، قیمت پایانی، ساعت آخرین معامله، تعداد معاملات، حجم معاملات، ارزش معاملات، ارزش بازار، بازه روز، قیمت مجاز، بازه هفته، بازه سال، تعداد سهام، حجم مبنا، سهام شناور، میانگین حجم ماه، حجم خرید، حجم فروش، تعداد خرید، تعداد فروش و … . همین طور شما قادر به مشاهده صف خرید و صف فروش آن سهام خاص، البته در صورت وجود صف خواهید بود. توجه داشته باشید که هر یک از این قیمت ها به نوعی در آنالیز سهام و تصمیم گیری در خصوص خرید، فروش یا نگهداری آن سهام در سبد سهامی شما، تاثیرگذار خواهند بود.

 

بورس

 

در ردیف سوم نیز به پنجره گروه می رسید. در این پنجره سایر نمادهای بورسی که با نماد بورسی مورد نظر شما در یک گروه صنعتی قرار دارند، دیده می شود. به طور نمونه اگر نماد مورد جستجوی شما، ددام و از نمادهای دارویی باشد، در این پنجره سایر نمادهای دارویی را به همراه اطلاعات قیمتی و معاملاتی و نیز یک نمودار کوچک 30 روزه مشاهده خواهید کرد.

 

 

[widget id=”recent-posts-widget-with-thumbnails-3″]

 

مشاهده سابقه نماد

در صورتی که مایل به مشاهده سابقه قیمت های نماد بورسی مورد نظر خود باشید، کافی است که روی گزینه “سابقه” کلیک کنید تا به یک صفحه شامل کلیه سوابق قیمتی نماد بورسی مورد بحث، وارد شوید.

مشاهده قیمت سهام نمادهای بورسی با مراجعه به دیده بان بازار

از آن گذشته می توانید با مراجعه به دیده بان بازار در این وب سایت، قیمت لحظه ای کلیه سهام های موجود در بازارهای بورس را مشاهده کنید. در اینجا نیز امکان جستجوی سهام یا فیلتر کردن نمادهای بورسی وجود دارد. همچنین شما می توانید در بخش تنظیمات، زمان به روز رسانی اطلاعات را نیز به ثانیه تعیین نمایید.

ورود به سایت

سابقه نماد بورسی

 

در دیده بان بازار، برای مشاهده اطلاعات هر نماد به صورت مجزا، کافی است که روی آن رفته و یک کلیک نمایید. به این شکل در سمت چپ صفحه پنجره کوچکی با عنوان اطلاعات نماد باز شده و قادر به مشاهده کلیه اطلاعات لحظه ای مربوط به آن نماد بورسی خواهید بود.

 

 

مشاهده قیمت سهام در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری بورس

این مورد در صورتی برای شما میسر خواهد بود که دارای کد معاملاتی آنلاین بوده و از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری مربوطه خود، به اطلاعات نمادهای بورسی دسترسی پیدا کنید. در این شرایط با وارد شدن به پنل یا سامانه کارگزاری، اطلاعات استخراج شده از وب سایت مدیریت فناوری بورس، به صورت مستقیم در اختیار شما قرار داده می شود.

به این شکل که با وارد کردن نام هر نماد بورسی، کلیه اطلاعات مربوط به قیمت لحظه ای، آخرین معامله، قیمت پایانی، صف خرید، صف فروش، حجم معاملات، حجم مبنا و غیره را مشاهده خواهید کرد. همین طور شما به نمودار روزانه نوسانات قیمتی نیز دسترسی دارید.

 

نکته: لازم به ذکر است که در این جداول اطلاعاتی علامت M به معنای میلیون و علامت B به معنای میلیارد است. به این شکل عبارت 12M را باید معادل 12 میلیون و عبارت 12B را معادل 12 میلیارد بدانیم. این علامت ها باعث می شود که اعداد به شکل اختصاری نوشته شده و مشاهده و خواندن آن ها، گیج کننده نباشد.

قیمت سهام

 

همان طور که مشاهده کردید در زمان حاضر، برای مشاهده قیمت سهام نمادهای بورسی، نیازی به حضور پیدا کردن در تالارهای بورسی نیست و شما می توانید به راحتی از طریق وب سایت های معرفی شده و وب سایت کارگزاری خود، قیمت سهام و سایر اطلاعات مرتبط با آن را مشاهده نمایید.

علاوه بر این سوابق قیمتی و اطلاعات مربوط به آن سهام نیز به سادگی در دسترس همگان قرار گرفته و به این شکل می توانید تحلیل مطمئن تر و آنالیز قابل استنادتری نسبت به سهم های مختلف داشته باشید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.