ثبت نام در بورس | چگونه در بورس ثبت نام کنیم؟ (ورود به بورس)

ورود به بورس

اگر سرمایه ای اندک یا بزرگ در اختیار دارید که قادر به انجام فعالیت اقتصادی یا تولیدی خاصی با آن نیستید، ورود به بازار بورس و اوراق بهادار تهران، می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد. البته ثبت نام در بورس تمام ماجرا نیست و شما باید به شناخت نسبی و رو به رشد در این حوزه دست یابید.
به یاد داشته باشید که داشتن سرمایه و ثبت نام در بورس، تنها به عنوان پایه های ابتدایی فعالیت در بازار خرید و فروش سهام شناخته می شوند. برای موفقیت در این بازار، لازم است که حتما اطلاعات و دانش کافی در زمینه سرمایه گذاری و صنایع مختلف به دست بیاورید.

 

چه میزان سرمایه برای ورود به بازار سهام لازم است؟

لازم به ذکر است که برای ورود به بازار سهام، به سرمایه بزرگی نیاز ندارید و حتی می توانید با 100 هزار تومان، معاملات خود در بازار بورس را آغاز نمایید. با این حساب نیازی نیست که حتما سرمایه بزرگی را وارد کرده و روی آن ریسک نمایید. اتفاقا برای تازه واردها و آن هایی که به تازگی قصد ورود به این بازار معاملاتی را دارند، وارد کردن سرمایه های کوچک به مراتب عاقلانه تر خواهد بود.
اما در این مطلب بر آن هستیم تا به مراحل ثبت نام در بورس پرداخته و فرآیند آن را مرور کنیم.

 

ورود به بورس

 

مراحل ثبت نام در بورس

برای ثبت نام در بورس، فرآیند چندان پیچیده ای پیش رو ندارید. به علاوه دیگری نیازی نیست که برای خرید و فروش هر سهمی، به صورت فیزیکی و حضوری اقدام نمایید. تنها کافی است که مراحل زیر را طی کنید:

 

ثبت نام در سامانه سجام

پیش از هر چیزی لازم است که سجامی شوید. برای سجامی شدن، باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و کد سجام خود را دریافت کنید. به واقع در حال حاضر هر شخصی که قصد ورود به بازار خرید و فروش سهام را داشته باشد، باید پیشتر در سامانه سجام ثبت نام موفق داشته باشد. این سامانه به هر شخص یک هویت سجامی داده و اطلاعات هویتی و بانکی وی را تائید می کند.

اگر کارگزاری آگاه را بعنوان کارگزار خود انتخاب کنید، ثبت نام شما در سجام بصورت اتوماتیک و رایگان انجام خواهد شد. (کلیک کنید)

 

[wbcr_html_snippet id=”1367″]

 

ثبت نام در بورس و انتخاب کارگزاری

پس از سجامی شدن، یک کارگزاری رسمی بورس را بنا بر شرایط آن انتخاب کنید. شما به یک کد بورسی نیاز خواهید داشت. این کد بورسی یا کد معاملاتی، برای حضور در معاملات بورس ضرورت دارد و بدون آن هیچ شخصیت حقیقی یا حقوقی، مجاز به انجام معاملات در بازار خرید و فروش سهام نخواهد بود.

 

کد بورسی چیست؟

کد بورسی به هر دو شخصیت حقیقی و حقوقی داده می شود. مهم نیست که شما در چه جایگاهی باشید و با چه حجمی از سرمایه وارد این بازار شوید، به هر صورت به یک کارگزار رسمی بورس و یک کد معاملاتی وابسته به آن نیاز خواهید داشت. این کد کلید ورود شما به بازار معاملات سهام خواهد بود.

 

کد بورسی

 

برای دریافت کد بورسی به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

مدارک لازم جهت دریافت کد بورسی برای شخصیت های حقیقی
• نسخه اصلی و کپی شناسنامه (صفحه اول و صفحه توضیحات)
• نسخه اصل و کپی کارت ملی
• فرم مشخصات مشتریان تکمیل شده
• تصویر آخرین مدرک تحصیلی
• فرم درخواست کد معاملات آنلاین تکمیل شده
• شماره حساب و شماره شبای بانکی
مدارک لازم جهت دریافت کد بورسی برای شخصیت های حقوقی
• نسخه کپی اساسنامه شرکت
• نسخه کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره شرکت
• فرم تعهدنامه تکمیل شده
• فرم مشخصات مشتریان حقوقی تکمیل شده
• نسخه کپی روزنامه رسمی
• آگهی کلیه تغییرات

 

دریافت کد بورسی

 

ثبت نام در کارگزاری بورس

برای ثبت نام در کارگزاری بورس، باید به یکی از دو روش حضوری یا آنلاین اقدام نمایید. بیشتر کارگزاری ها نیاز به مراجعه حضوری جهت انجام و تکمیل مراحل ثبت نام دارند و برخی از آن ها نیز این مراحل را به صورت اینترنتی به انجام رسانده و شخص را از حضور فیزیکی معاف می دارند.
نکته: توصیه می شود که حتما برای خرید و فروش در بازار سهام، از کارگزاری های معتبر که در وب سایت سازمان بورس و اوراق بهادار حضور داشته و تائید شده اند، استفاده نمایید.
با مراجعه به وب سایت کارگزاری ها، حساب معاملاتی بورس برای شما افتتاح شده و پس از آن قادر به انجام معاملات بورسی و خرید و فروش سهام خواهید بود.
لازم به ذکر است که برای ثبت نام در کارگزاری ها به اطلاعات شخصی پایه از جمله اطلاعات شناسنامه ای، اطلاعات کارت ملی، اطلاعات محل سکونت، شماره تلفن موبایل، اطلاعات حساب بانکی و … نیاز خواهد بود.
نکته: توجه داشته باشید که این اطلاعات حساب بانکی، همان حسابی است که می خواهید وجه برداشتی شما از حساب بورسی تان، به آن واریز شود. بدیهی است که حین معاملات خود در بازار بورس، زمانی میل یا نیاز به برداشت وجه خواهید داشت. در این صورت باید شماره حساب متصل به حساب خود در کارگزاری داشته و درخواست واریز وجه به آن را ثبت نمایید.

 

ثبت نام در بورس و آزمون معاملات آنلاین

در صورتی که مایل به حضور در معاملات آنلاین باشید، باید در یک آزمون که از سوی کارگزاری برگزار می شود، شرکت نمایید. در این آزمون لازم است که شما به تعدادی سوال پاسخ داده و در صورتی که موفق به دریافت نمره حداقلی شوید؛ کد معاملاتی آنلاین برایتان صادر خواهد شد. در این صورت می توانید از آن پس، خرید و فروش سهم های مورد نظر خود را به صورت آنلاین انجام دهید.

 

 

[widget id=”recent-posts-widget-with-thumbnails-3″]

 

 

خرید و فروش سهام از طریق کارگزاری های بورس

پس از آن که مراحل ثبت نام در کارگزاری های بورس انجام شده و کد بورسی خود را دریافت کردید، می توانید به سه روش آنلاین، اینترنتی و تلفنی به خرید و فروش سهام بپردازید. (همان طور که گفتیم برای استفاده از روش آنلاین، باید در آزمون کارگزاری به نمره حد نصاب دست یابید.)
معامله اینترنتی سهام نیز رایج ترین نوع معامله در بازار بورس است که بیشتر مشتریان حقیقی از آن استفاده می کنند. اما در صورتی که قادر به استفاده از هیچ یک از دو فرمول اول نباشید، کارگزاری ها امکان سفارش خرید و فروش سهام، از طریق تماس تلفنی را نیز برای مشتریان یا بهتر بگوییم اعضای خود فراهم ساخته اند.

توصیه می کنیم که پیش از ورود به بازار بورس و خرید و فروش سهام، اطلاعات نسبی در زمینه وضعیت بازار و شکل معاملات سهم های مختلف به دست بیاورید. ابتدا نیازهای خود و پتانسیل های این بازار را به خوبی بررسی کرده و تناسب آن ها با یکدیگر را بسنجید. برخی اوقات افراد دارای تصورات فانتزی نسبت به میزان سودآوری در بازار بورس بوده و این باعث می شود که بی مهابا به خرید و فروش سهم های مختلف پرداخته و در همان بدو امر، با زیان دهی بزرگی روبرو شوند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.