سهامدار حقوقی و حقیقی چیست و کدام یک اثربخشی بیشتری در معاملات بورس دارند؟ (ویدئو)

سهامدار حقوقی

تفاوت سهامدار حقیقی و حقوقی چیست؟ بازار بورس تنها جایی نیست که در آن از هویت های حقیقی و حقوقی، صحبت به میان می آید. در بسیاری از معاملات یا اعلام حضور در موقعیت های اداری، بانک ها و …؛ با دو گزینه شخص حقیقی و حقوقی روبرو شده اید. در اینجا به تشریح این موضوع خواهیم پرداخت که چه تفاوتی بین این دو هویت وجود دارد.

 

در این مطلب قصد داریم موارد زیر را بررسی کنیم :

الف) سهامدار حقیقی کیست؟ (به همراه ویدئو)
ب) سهامدار حقوقی کیست؟

ج) تفاوت سهامدار حقوقی و حقیقی در خرید و فروش سهام
د) اثربخشی رفتارهای سهامداران حقوقی

ه) سهامدار درصدی چیست ؟ ( به همراه ویدئو)

 

 

الف) سهامدار حقیقی کیست؟

سهامدار حقیقی در واقع همان اشخاص معمولی با داشتن یک نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس، شماره تلفن و غیره هستند. من و شما به عنوان افرادی حقیقی شناخته می شویم و با ثبت نام در بورس و دریافت یک کد بورسی، به عنوان سهامدار حقیقی، هویت پیدا خواهیم کرد. در حقیقت هر شخصی با تولد خود، به یک شخصیت حقیقی دست می یابد و آن را تا پایان عمر حفظ خواهد کرد.

 

ویدئو آموزشی 

 

ب) سهامدار حقوقی کیست؟

اما سهامدار حقوقی دیگر در یک شخص مفرد خلاصه نمی شود. سهامدار حقوقی در واقع یک شرکت و سازمان است که در مسیر قانونی ثبت شرکت، به این شخصیت رسیده است. شخصیت حقوقی دارای شماره ثبت، نام تجاری، کد شناسایی، تاریخ ثبت، کد اقتصادی، موضوع کسب و کار یا فعالیت، روزنامه رسمی و … است.

با این حساب سهامدار حقوقی یک سازمان است که احتمالا متشکل از هیئت مدیره، مدیر عامل و غیره خواهد بود. از این روی خرید سهام نیز از سوی سهامدار حقوقی به مراتب متفاوت از شکل خرید و نگهداری سهام از سوی سهامداران حقیقی است.

سهامدار حقیقی و حقوقی

سهامداران حقوقی در شروع سال سرمایه گذاری خود، استراتژی های خویش را تعیین کرده و نگاه درازمدتی در مسیر دریافت سود یا میزان ریسک پذیری تعریف و تدوین می نمایند. آن ها به درستی می دانند که سرمایه خود را در چه میزان حد سود و حد ضرر وارد کرده و دامنه سود و زیان آن ها، تا چه اندازه خواهد بود.

 

[widget id=”custom_html-4″]

 

ج) تفاوت سهامدار حقوقی و حقیقی در خرید و فروش سهام

جالب است بدانید علی رغم آن که سهامداران حقیقی وزنه سنگین تری به لحاظ تعداد در بازار سرمایه را در دست دارند، اما در واقع سهامداران حققوقی تاثیرگذاری بیشتری روی وضعیت سهام شرکت ها می گذارند.

به این دلیل مهم که خرید و فروش های سهامداران حقوقی با معاملات سنگین تری همراه بوده و در زمان های استراتژیک نیز اتفاق می افتد. اما از سویی دیگر سهامداران حقیقی، در لحظه تصمیمات بعضا احساسی گرفته و بدون ریزبینی به خرید و فروش دست می زنند.
سهامدار حقیقی می تواند با 5 میلیون ریال سرمایه اولیه، یعنی 500 هزار تومان پول به بازار بورس و سهام وارد شود و به نوع خود تاثیرگذار باشد.

 

 

فایل های آموزشی کم یاب و درجه عالی بورسی

در فایل های آموزشی معمولا مطالبی ذکر شده است که کمتر جایی گفته می شوند و بسیاری از بزرگان بورس با استفاده از این تکنیک های سودهای کلانی به دست آورده اند.

[widget id=”recent-posts-widget-with-thumbnails-4″]

 

 

آمار حاکی از آن است که تا سقف 90 درصد از تمام معاملات بازار سرمایه در چرخه هویت های حقوقی رد و بدل می شود. این معاملات را باید در گروه هایی چون بازار سهام، اوراق قرضه، ETF، سرمایه گذاری مشتقه و غیره جای بدهیم. اما جالب است بدانید که با ورود به بازار بورس و خرید و فروش سهام، این توازن برهم ریخته و تا 70 درصد از معاملات تحت تسلط شخصیت ها و سهامداران حقیقی قرار دارد.

سهامداران حقوقی غالبا الگوهای خرید و فروش دراز مدتی را دنبال می کنند. به این معنا که یک سهامدار حقوقی، معمولا به شکل دراز مدت تری به مالکیت یک نوع سهم، می پردازد. به یاد داشته باشید که درست به همین دلیل است که بیشتر اوقات، سودآوری نصیب سهامداران حقوقی می گردد.

به واقع این یکی از قوانین اصلی بورس است که عجله نکردن در خرید و فروش سهم، به سودآوری با ضریب اطمینان بالاتری منجر می شود. اما این خاصیت سهامداران حقیقی است که صبر و تحمل کمتری داشته و در بازه زمانی کوتاه تری سهم های خریداری شده خود را به فروش رسانده و به سرعت و با مطالعه کمتر نیز به فروش دست می زنند.

مطالب مشابه

[widget id=”recent-posts-widget-with-thumbnails-3″]

 

 

سهامداران حقوقی، معمولا هرگز با یک نگاه کوتاه مدت سرمایه بزرگ خود را وارد بازار بورس نمی کنند. آنان مانند شکارچیانی هستند که به موقع دست به خرید سهم درست زده و برای رسیدن به سود قابل توجه روی آن، مدت زمان کافی به انتظار می مانند.

وجه تمایز سهامداران حقوقی در آن است که حد ضرر و حد سود را برای خود به صورت دقیق تعریف کرده و با به کار گرفتن آن، از بازی سودآوری بازار بورس خارج نمی شوند. اگر سهامداران حقیقی نیز چنین فرضی را برای خود قائل شده و با رسیدن به حد ضرر، سهام را فروخته و با نیل به حد تعریف شده سود، بدون خیال پردازی و وسوسه سود بیشتر، نسبت به فروش سهم خود اقدام کنند؛ ضریب ضرردهی سرمایه آن ها، کاهش خواهد یافت.

 

د) اثربخشی رفتارهای سهامداران حقوقی

سهامداران حقوقی می توانند با تصمیمات و رفتارهای معاملاتی خود، یک شرکت سهامدار را تحت تاثیر قرار دهند. به طور مثال گرایش سهامداران حقوقی به یک سهم خاص، می تواند به طور کلی وضعیت آن را تغییر داده و نمودار رشدش را تحت تاثیر قرار دهد. همین طور اگر سهامداران حقوقی به یکباره نسبت به فروش یک سهم خاص اقدام کنند، ورق در مورد آن برگشت خواهد کرد.

سهامدار حقوقی

به ویژه زمانی که در خصوص یک نوع سهام، مالکیت عمده سهم های آن با یک یا چند شرکت حقوقی محدود باشد؛ سرنوشت آن به اندازه زیادی در گرو رفتارهای خرید و فروش این سهامداران حقوقی خواهد بود. البته نباید این را یک دخالت در بازار سهام در نظر گرفت، بلکه کاملا طبیعی است که وقتی حجم زیادی از یک سهم در یک طرف انباشته شده و میزان کمی از آن در بازار شناور است؛ کنترل سهم به حقوقی ها تعلق خواهد داشت.

 

[widget id=”custom_html-5″]

 

بنابراین اگر بخواهید که در بازار بورس و سرمایه در شمار سهامداران موفق ظاهر شوید، باید این حدود را برای خود قائل شده و با هشیاری و به موقع دست به خرید و فروش سهم بزنید. به الگوی رفتار خرید و فروش سهامداران حقوقی نگاه کنید، چیزی که آن ها را موفق می سازد، تنها نقدینگی بالا نیست. بلکه سهامداران حقوقی و یا گروه سهامداران حقیقی موفق، با صبر و دقت و با استفاده از اطلاعات شرکت های ارائه دهنده سهام، به موقع نسبت به خرید و فروش اقدام می کنند.

 

ه) سهامدار درصدی چیست؟

در بورس اوراق بهادار هر فردی می تواند به هر میزان که بخواهد سهم هر شرکت را خریداری نماید. اما بعضی وقتا این خرید خیلی زیاد می شود و عملا فرد سهام زیادی از یک شرکت را خریداری می کند. اگر فردی ( چه حقیقی و چه حقوقی) بیش از یک درصد از سهام شرکتی را دارا باشد به او سهامدار درصدی گفته می شود.

ویدئو آموزشی

 

فرض کنید که مثلا شرکت فولاد دارای 100 میلیون سهم در بازار بورس اوراق بهادار است. اگر فردی یک میلیون ( و یا بیشتر) از سهام این شرکت را خریداری نماید عملا سهام دار درصدی فولاد به حساب می آید.

 

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.