اگر من یک سهم را امروز بخرم، آیا می توانم آن را همین امروز بفروشم؟ (خرید و فروش سهام)

سهام

تازه واردهای بازار بورس، احتمالا سوالاتی در خصوص خرید و فروش سهام و معاملات آنلاین بورسی دارند. یکی از سوالاتی که بیشتر متقاضیان ورود به بازار بورس، مطرح می کنند؛ در خصوص فاصله زمانی خرید و فروش سهام است. بیشتر متقاضیان ورود به بازار بورس و آن هایی که قصد خرید و فروش سهام را دارند، چنین سوالی دارند که؛ اگر من یک سهم را امروز بخرم، آیا می توانم آن را همین امروز بفروشم؟

 

 

[wbcr_html_snippet id=”1367″]

 

 

فاصله زمانی خرید و فروش سهام

همان طور که می دانید برای حضور در معاملات بازار بورس و خرید و فروش سهام، می توانید در روزهای شنبه تا پایان چهارشنبه هر هفته، البته به جز روزهای تعطیل رسمی اقدام نمایید. همین طور ساعت معاملات سهام در بازار بورس، از ساعت 9:00 صبح تا 12:30 بعد از ظهر قرار داده شده است. با این حساب تصور کنید که ساعت 9:00 صبح برای خرید A عدد از سهام X اقدام می کنید. آیا برای شما این امکان وجود دارد که سهام خریداری شده را در ساعت 9:30 دقیقه به فروش برسانید؟ آیا محدودیتی از این بابت وجود دارد؟ فاصله زمانی معاملات سهام باید چقدر باشد؟
برای پاسخ به این سوال باید گفت که هیچ محدودیت زمانی برای فروش سهام خریداری شده وجود ندارد. شما می توانید حتی دقایقی پس از خریدن سهام مورد نظر خود، نسبت به فروش تمام یا بخشی از آن اقدام کنید.
در نظر داشته باشید که با ثبت سفارش خرید یک سهام، ممکن است بلافاصله خرید اتفاق نیفتد. پس از ثبت سفارش خرید سهام، مبلغ معادل آن در حساب شما بلوکه شده و پس از خرید قطعی، این مبلغ از حسابتان کسر کامل خواهد شد. با رصد کردن ستون سهم های خریداری شده خود، می توانید از انجام شدن خرید سهم مورد نظر، اطمینان حاصل نمایید. پس از آن که سهم مورد نظر شما، خریداری شد؛ امکان فروش آن وجود خواهد داشت.
البته در مورد فروش نیز وضعیت به شکلی مشابه است. به فروش رسیدن سهامی که انتخاب کرده اید، به نرخ گذاری فروش شما بستگی خواهد داشت. در صورتی که نرخ تعیین شده مناسب با تقاضای خرید (در صف خرید ایجاد شده) باشد، فروش سهم شما اتفاق خواهد افتاد. اما در صورتی که قیمت فروش سهم را بالاتر از آخرین و بالاترین قیمت در صف خرید، لحاظ کنید، بدیهی است که فروش انجام نمی شود.

 

فاصله زمانی خرید و فروش سهام | منع فروش سهام (غیرمجاز یا ممنوع)

اما شرایط دیگری نیز وجود دارد که در صورت شکل گرفتن آن، فاصله زمانی خرید و فروش سهام بی معنا شده و قادر به فروش سهام مورد نظر خود نخواهید بود. بعضی مواقع به دلایل مختلفی چون افشای اطلاعات با اهمیت، نوسانات شدید قیمتی و یا برگزاری مجمع؛ یک نوع سهام غیرمجاز و ممنوع در معاملات می گردد. در این شرایط چراغ سهم به رنگ قرمز درآمده و شما قادر به خرید از آن یا فروش سهمی که در اختیار دارید نخواهید بود.
به این ترتیب، باید به رصد کردن سهم مورد نظر خود که برای فروش آن در انتظار هستید، ادامه داده و پس از باز شدن خرید و فروش، در صورت تمایل نسبت به فروش آن اقدام نمایید.

 

زمان صحیح معاملات سهام

به این موضوع توجه داشته باشید که چیزی بیش از 600 شرکت و سازمان خصوصی و دولتی، سهام خود را در بازار بورس عرضه می کنند. برخی از این شرکت ها مدت ها است که در بازار بورس حضور دارند و برخی دیگر به عنوان عرضه اولی ها، به بازار بورس وارد می شوند.
به یاد داشته باشید که تعجیل در خرید سهام، به ویژه در بدو ورود به بازار بورس، عملی به حتم اشتباه است. شما باید فاکتورهای زیادی را برای خرید سهام در نظر بگیرید. به میزان عرضه و تقاضا نگاه کنید. یک فرمول ساده و ابتدایی برای تشخیص وضعیت یک سهام خاص وجود دارد. در صورتی که عرضه فروشندگان یک سهام بیشتر از متقاضیان خرید آن باشد؛ به احتمال زیاد نرخ آن سهام در مسیر کاهش قیمت قرار خواهد گرفت.

اما در صورتی که متقاضیان خرید به صف شده و فروشندگان کمتر باشند، به شکلی بدیهی قیمت بالا خواهد رفت. شما باید با شناخت میزان عرضه و تقاضا در بازار سهم های مختلف و استفاده از تکنیک های گوناگون برای پیش بینی و تخمین آن، زمان افت و خیر قیمت ها را برآورد کرده و خرید و فروش خود را متناسب با آن ها انجام دهید. (لازم به ذکر است که به این شیوه تخمین میزان عرضه و مقدار تقاضا را فرمول تحلیلی تکنیکال می گویند که یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت در بازار بورس به شمار می رود.)
البته روش تحلیلی تکنیکال نیز روشی قطعی نیست و نمی توان ضریب موفقیت آن را کامل و 100 درصد تلقی کرد، بلکه این روش می توانید سودآوری خود را به بالاترین درصد احتمال برسانید.

 

[widget id=”recent-posts-widget-with-thumbnails-3″]

 

برای تشخیص بهترین زمان فروش سهم خود، با دقت صف خرید و فروش را دنبال کنید. در شرایطی که سهم رو به رشد باشد، احتمالا چند روز پشت سر هم، شاهد سقف زدن سهام (رشد کامل آن) خواهید بود. در این شرایط مرتب صف خرید را پر، مشاهده خواهید کرد. اما به محض آن که معامله این سهام به سمت منفی سوق پیدا کرد و صف خرید آن، کوچک شد؛ زمان طلایی فروش از راه می رسد. در این شرایط معمولا کارشناسان توصیه می کنند که دوباره برای رشد سهام و بازگشت آن، منتظر نمانده و میزان سهام در اختیار داشته را به فروش برسانید.

 

برخی از افراد برای برداشت سود از بازار بورس و اوراق بهادار، به نوسان گیری روی می آورند و برخی دیگر سرمایه گذاری دراز مدتی داشته و زمانی طولانی تر بر روی سهم های خریدار شده خود، دوران انتظار در نظر می گیرند. انتخاب یکی از این روش ها، به میزان سرمایه شما و نوع نگاهی که به سرمایه گذاری در بازار سهام دارید، بستگی خواهد داشت. اما به هر جهت خریدهای عجولانه و احساسی و فروش های بدون بررسی؛ می توانند به جای هر سود جزئی یا بزرگ، به زیان دهی محض منجر شوند. به این دلیل، هرگز بدون مطالعه و بررسی های لازم، نسبت به خرید یا فروش سهام اقدام نکنید.

3 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.